wat doen gevangen zoal heel de dag als ze in de gevangenis zitten?

Ik vraag me dat weleens af, en wil dat niet uitvinden door daar opgesloten te worden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Werken, lezen, praten.
Antoni
7 jaar geleden
De Dienst Justitiële Instellingen houdt wel eens Open Dagen... Ook worden er wel eens nieuwe gevangenissen getest. Iedereen kan zich daarvoor opgeven. Misschien kan je eens aan zo'n test meedoen?

Antwoorden (2)

"Tijdens het verblijf in een Huis van Bewaring of Gevangenis nemen gedetineerden deel aan een dagprogramma. Het dagprogramma heeft meerdere varianten. Iedere gedetineerde volgt het Basisprogramma: een aantal activiteiten waar de gedetineerde recht op heeft volgens de Penitentiaire Beginselenwet. Hieronder vallen recreatie, luchten, bezoek, sport, arbeid, onderwijs, gebruik van bibliotheek en het recht op geestelijke en medische verzorging. De tijden buiten het dagprogramma brengt een gedetineerde door op cel. Een gemotiveerde gevangene kan bij goed gedrag het Plusprogramma verdienen waarin hij werkt aan zijn terugkeer in de maatschappij. Bijvoorbeeld door het volgen van onderwijs.

Werken tijdens detentie

Arbeid is het belangrijkste onderdeel van het dagprogramma – gemiddeld werken gedetineerden zo’n twintig uur per week. We streven ernaar om arbeid in de PI’s kostenefficiënt en bedrijfsmatig te organiseren, met respect en aandacht voor medewerkers en gedetineerden.

Alle gedetineerden komen in principe in aanmerking voor arbeid, zowel in een Huis van Bewaring als in de Gevangenis. Uiteraard kijken we daarbij scherp naar hun achtergrond, het gepleegde delict en betrouwbaarheid. De gedetineerden voeren uiteenlopende werkzaamheden uit, van lopendebandwerk tot vakarbeid. Dit doen ze bijvoorbeeld in werkplaatsen voor hout- en metaalbewerking en voor recyclewerkzaamheden, maar ook in naaiateliers, callcenters, groentekwekerijen en betonfabrieken. Veel inrichtingen hebben een eigen, gespecialiseerd productiebedrijf. Informatie hierover is te vinden op de website van In-Made, het productiebedrijf van DJI.

Deelnemen aan het werkproces tijdens detentie geeft structuur in het dagritme waardoor dit concreet bijdraagt aan een succesvolle re-integratie in de maatschappij na de detentieperiode. Daarnaast biedt arbeid gedetineerden de mogelijkheid om geld te verdienen, werkervaring op te doen en eventueel vakdiploma’s te behalen. De opleidingen worden zo veel mogelijk gegeven in samenwerking met regionale opleidingscentra (ROC’s). Ook zoeken we aansluiting bij het UWV en brancheorganisaties."

Toegevoegd na 3 uur:
Kijk eens op de site van "In-Made" (toepasselijke naam, met aardige woordapeling), de tweede bron. Dan kun je zien wat voor producten het bedrijfsleven door gevangenen kan laten maken.
Computoon
7 jaar geleden
NIETS heel makkelijk ze door niets niet om dat ze niet willen maar om dat ze er niets kunnen of mogen doen. ik heb 14 jaar vast gezeten en het is van een redelijk leven kunnen hebben binnen de muur naar een zwaar een heel moeilijk leven hebben als je vast komt te zitten ik haat mensen die altijd zeggen ooo zijn net hotel,s nou echt niet !!
De eerste keer dat ik vast kwam te zitten was het echt niet slecht zitten het eten was redelijk tot goed nu heeft geen enkele bajes nog een keuken om zelf het eten te maken nee nu komen op maandag de diepvries bakken met eten aan bij de bajes keuken alles is voor verpakt geen smaak en net te veel om honger te lijden het voer dan maandag binnen komt word pas op woensdag uit de koelcel gehaald en ik karren gedaan die die troep in 45 minuten opwarmen en dan worden ze rond gebracht door de reiniger het is ECHT HEEL VIES. in heel veel HvB,s zijn de keukens voor de gedetineerde weg bezuinigd als je geluk heb kun je in de recreatie gebruik maken van een magnatron het werken in de HvB,s is bijna overal weg dus niemand kan dan werken wat inhoud dat 80% van de mannen niets hebben of kunnen verdienen dus ook niets kunnen kopen bij de bajes winkel dan heb je het zwaar geen shag of een fles cola kunnen ze niet kopen