Weet er iemand een taboe rond mode? (vroeger, nu,...)

Ik zit in het derde middelbaar, latijn-moderne talen en ik doe een onderzoeksopdracht voor mijn examen zedenleer rond de MODEWERELD en ik onderzoek 'problemen' in de maatschappij en taboes.
EN ik heb niet zo veel inspiratie, dus ik zoek nog een paar taboes. Andere ideeën rond mijn werk zijn ook welkom, dankje!

Toegevoegd na 2 uur:
OJA!
MAG IK JULLIE REACTIE'S GEBRUIKEN IN MIJN WERK?
zo nee, gelieve dit te melden in je reactie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon jezelf zijn

Antwoorden (26)

Ik moet gelijk denken aan lady Gaga met haar vleesjurk. Dat was toch een behoorlijk taboe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het punktijdperk interessant, niet alleen qua muziek, maar zeker ook qua kleding, zeker in het deftige engeland zorgde het voor opschudding.

De rok door de jaren heen en met name de lengte ervan is aanleiding voor discussie geweest. En van niet zo heel lang geleden is het naveltruitje.

Of de beroemde en beruchte punt-bh van madonna.

Toegevoegd na 41 seconden:
Of strakke broeken en korte mouwen voor vrouwen in de Arabische wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Madonna! zei begon eerder met gewaagde kleding dan lady gaga, ik zou wat meer over haar onderzoeken.

Toegevoegd na 1 dag:
sorry zei =zij xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren 60/70 mini rokjes.

Kledingsvoorschriften op streng gereformeerde middelbare scholen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de jaren zestig was de kleurencombinatie blauw met groen ab-so-luut fout. Kwam ook eigenlijk niet voor....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De combinatie van de kleuren oranje, rood en roze. Dat was vroeger "vloeken". Maar sinds een jaar of vijftien is het juist een leuke frisse combi.
Plaatje bij antwoord
Amadea
12 jaar geleden
mannenrokken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nog steeds een taboe XD
Taboes zijn cultuur-, geslachts- en tijdsgebonden.

Voorbeelden van taboes in onze hedendaagse cultuur:

- mannen in een jurk of rok (wel normaal bij de oude Romeinen, de Schotten, Indiërs, ...)
- vrouwen met ontbloot bovenlijf (wel normaal in veel stammen in Afrika, tegenwoordig ook monokini her en der aanvaard)
- mannen met vrouwen-oorbellen of "vrouwelijke" make-up
- zelfs opzichtige religieuze tekens worden tegenwoordig in onze maatschappij meer en meer taboe: geen kruisje meer durven dragen bv, of denk aan het hoofddoekenprobleem
- bont is voor sommigen een taboe wegens "onnodig dierenleed"
- mensenleer is ook taboe (ten tijde van hitler echter gebruikt)

Vaak veroorzaken deze taboes problemen als culturen met elkaar in aanraking komen. Wat voor ons een "aanvaardbare" decolleté is, is in bv. India over de grens van het correcte.
Maar ook bij ons hebben we het vaak moeilijk als kledij / mode te sterk een andere cultuur of religie uitstraalt. Of het nu gaat om islam of gothic, sommige mensen zullen er een probleem mee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe maak je leer van mensenhuid dan?
i.i.g +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed op dezelfde manier als waarop leer van dieren verwerkt wordt: met gebruikt de "lederhuid" waarvan men de vetlaag en opperlaag schraapt en vervolgens laat drogen. (maar ben geen expert in leder). Voor meer info, zie leerlooien http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerlooien
Wat vroeger absoluut niet kon waren streepjes en ruitjes samen dragen. Men vond toen dat dat 'vloekte'.
Ook bepaalde kleuren mochten niet samen: groen met blauw, rood met roze, blauw met bruin.
Wat ook een groot taboe was, waren pantalons voor vrouwen. Op mijn werk eind jaren zestig, was het verboden om een lange broek te dragen als vrouw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij mochten op school geen spijkerbroeken aan - wel rib-broeken, maar spijkerbroeken waren verboden (eind jaren 60)
Hoofddoekjes. In sommige kringen taboe. Wel steeds kleuriger en modieuzer. Volgens Elsevier: geuzendoekjes. Daarmee bedoelen ze dat jonge moslim vrouwen ze dragen om te laten zien dat ze trots zijn op hun afkomst. Als een soort protest. Net als nozems, provo's, punkers. Protestmode. Als ik een jonge vrouw was, zou ik ook uit protest zo'n doekje nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Hotpants zorgde voor heel wat opschudding.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat dacht je van bont(jassen).

Toegevoegd na 7 uur:
Ik zag dat iemand al eerder bont noemde, oops.
Maar ik heb nog een, namelijk die korsetten waarin vrouwen helemaal, ingesnoerd werden, dat was ergens in 1800 de mode.
En in China was het ooit mode voor vrouwen om zeer kleine voeten te hebben en deze werden dus op een gruwelijke manier ingebonden met voetverminking als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja wat ben ik blij dat er aandacht word gegeven aan bont. het is natuurlijk belachelijk dat mensen het alleen dragen om 'duur' te lijken, en daarvoor mogen zomaar dieren voor worden gedood. belachelijk gewoon! Er zijn natuurlijk al dingen verboden als we het hebben over het doden van dieren alleen voor hun bont. zo mag je bijvoorbeeld geen tijgers meer doden voor hun vacht, toch word dat, achter de wet om, nog steeds gedaan omdat het zoveel geld oplevert. daarom zijn we er nog lang niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het is een begin.
Tot aan het begin van de twintigste eeuw was het ongepast en erotiserend voor een vrouw om haar enkels te laten zien. Dan gaat het dus met name om hetgeen je niet mag laten zien en niet wat je draagt.

Voor moslims is het ongepast om kleding te dragen die de vormen van het lichaam accentueren.

Bont is ook al een tijdje een issue. De laatste dagen zie ik reclamespotjes om de bontindustrie in Nederland te houden.

In het Chinese Keizerrijk was het aan de keizer voorbehouden om geel te dragen.

Hopelijk kun je er wat mee en voel je vrij om het te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest bij het lezen van jouw vraag gelijk aan Mathilde
Wilink denken:
Zij ging gekleed als een waar kunstwerk, en dit werd en wordt nog altijd als een taboe beschouwd, al staarde men zich wel blind op haar als ze op straat liep.
Ze vertoonde zich als een levend kunstwerk.

Er is een man in Amsterdam die ook op die manier de straat opgaat, ook met de intentie een levend kunstwerk te zijn. Zijn naam ben ik even kwijt.

Het blijft in Nederland taboe om op die manier de straat op te gaan: 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de persoon waar je het over hebt is een belg die zich Fabiola noemt, naar de belgische koningin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, die bedoel ik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo dat is inderdaad een kunstwerk, die jurk.
Ik vind m wel erg mooi :)
+1
Mijn baas vertelde dat eind jaren 60 begin jaren 70 hij in spijkerbroek en spijkerjasje en lang haar [ hy is n man] op zijn werk - verpleger v psychiatrische patienten - kwam en dat werd NIET getolereerd, men moest een wit uniform dragen. Maar hij en collega's deden dit niet omdat ze een andere visie op het werken destijda hadden, namelijk de antipsychiatrie, dus normaliserend zijn. Ze werden daarvoor vaak op de vingers getikt. Eigenlijk een soort punkers van de psychiatrie dus.
Misschien kun je er meer over vinden op i-net.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Marilyn Manson (mijn idool) heeft redelijk wat taboes doorbroken met zijn kleding:) zie de foto's, verdere uitleg is niet nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een omslag kwam in de 'roaring twenties'.
In de twintiger jaren gooiden de dames hun corsetten weg, roken in het openbaar, dragen de eerste lange broeken en dragen korte kapsels. de sufragettes gaan de straat op, zij waren de eerste feministische golf!
Ze dansen op jazz in Chanel en Dior. De Charleston was ook een omstreden dans net als de kleding die daarbij hoorde. De rechtgesneden jurkjes met spaghettibandjes
tot de knie, de haarband met soms een veer en de lange parelketting waarmee ze zwierden net als met de benen in laaggehakte schoentjes. Josephine Baker met haar 'bananenrokje' is nog een icoon uit die tijd net als Betty Boop.
amc
12 jaar geleden
In de middeleeuwen waren hoofddoekjes waar je haren onder werden verstopt, geen taboe. En ook borsten waren nagenoeg onbedekt. Toen sjiek, nu ordinair.
In de jaren 80 was topless op het strand heel erg mode, nu not done.
In de 18de eeuw waren strakke leggingachtige broeken voor mannen erg in. Ze gebruikte daar ook opvulling voor, dat versterkte hun "mannelijkheid". Nu is dat taboe of raar. Een man in een legging met opvulling.

En dan de pruiken in de 18de/19de eeuw. Dat was je status. Nu draag je alleen een pruik als je kaal bent. Tenminste voor vrouwen. Voor mannen is nu een pruik ook taboe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is wel lachten een man in een legging met de mount everest erin
Een decennia terug zag je vrouwen in een legging. Maar dan zonder een rokje erover heen (zoals je nu ziet)

Dat kon echt niet.Soms zag je ook diezelfde legging nog vrolijk de spleet naar binnen gaan. Nou dan werd er flink geroddeld en zag je mensen omkijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zg Cameltoe, of ook wel de lipleesbroek genoemd. Vreselijk was dat!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cameltoe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brrrrr :-|
dat lijkt me rottig dragen
+1
Vroeger was het taboe om je laarzen over de broek te dragen. Ik heb dat 1 keer durven doen op de middelbare school en ik werd die dag zowat met de nek aan gekeken door iedereen. Terwijl dat nu het aller normaalste ter wereld is zowat.
Een teveel aan make up gebruiken dat wordt ook nog steeds niet altijd en overal gewaardeerd.
En wanneer je gekleed gaat in een panterprintje word je ook in een bepaald hokje gestopt.
Dan heb je nog de bontjassen. Vroeger was het gewoon, tegenwoordig is het vrijwel overal taboe om er in rond te lopen. Althans hier in Nederland dan. In Rusland en in de poolstreken dragen mensen ze wel volop.
En voor een hele tijd geleden was een vrouw in een broek taboe. Vrouwen moesten rokken en jurken aan. Een broek kon echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in de Betuwe, maar ook hier zijn voor sommige groepen broeken voor vrouwen nog steeds not done!
Maar die leven dan ook volgens de principes van járen geleden.
Echt taboe is een kledingstuk dat de schaamstreek onbedekt laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets van 200 jaar geleden was het echt not-done voor een vrouw om zelfs haar gekousde enkel te laten zien, dat was aanstootgevend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar het is ook "not done" om bijvoorbeeld de Dom van Milaan of een andere dom in te gaan met blote armen en erg korte rokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
witte sportsokken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mode is erop gericht om de persoon die iets draagt zo voordelig/aantrekkelijk mogelijk uit te laten komen.

Bij jonge dames bijvoorbeeld wordt maximaal zoveel van hun intieme lichaamsdelen getoond dat de nieuwsgierigheid van mannen optimaal geprikkeld wordt.

Een taboe lijkt mij te zijn dat dit bereikt/overschreden wordt als ze nòg meer zouden laten zien..bijvoorbeeld een geslachtsdeel.

Voor mannen geldt natuurlijk ook dat daar de uiterste grens ligt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over gewaagde kleding gesproken, madonna was ook niet de eerste hoor. Er zijn voor madonna ook wel mensen geweest met 'gewaagde' kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat bijvoorbeeld een religieus leider eens een schotse kilt aan zou doen..... religieuze mode...
In die wereld is het wel een taboe ja, om eens iets hips aan te trekken.

Ook is het bijvoorbeeld in de zakenwereld 'not done' om niet strak in het pak te lopen. Heel lang eigenlijk al.

Hele gevechten zijn er geweest bij de tnt over het feit of er bij hitte wel of niet in een korte broek gelopen mocht worden....

Dat verwacht je toch niet in deze tijd. Ik persoonlijk verwacht toch dat iedereen draagt waar hij of zij zich goed in voelt!

Maar een arts in een joggingbroek hoeft van mij nou ook weer niet. Dat is voor mij als patient dan weer taboe.