Hoe kan een gevangene in een kale cel zittend zijn cel "aankleden"?

Begrijp dat een gevangene in een kale cel terecht komt. Bed , wc , kast . Mag je dan van eigen geld een tv / radio / pc etc. aanschaffen? of is er een beloningssysteem? zo ja, wat houdt dit in, hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je dingen van huis mee kunt nemen. Voor het niet om verboden zaken gaat, uiteraard.

Antwoorden (3)

Alles met een internetaansluiting is verboden.

"Alle elektronische apparaten die u meeneemt en die zijn toegestaan
in de gevangenis worden verzegeld. Het verzegelen duurt ongeveer
2 weken en de kosten die hieraan zijn verbonden dient u zelf te betalen.
De hoogte van deze kosten krijgt u te horen in de gevangenis."

"Verboden voorwerpen:
• zaklantaarns, kaarsen, olielampen;
• film- en videoapparatuur;
• verrekijkers en telescopen;
• fotoapparatuur;
• filmnetkastjes;
• zend- en communicatieapparatuur;
• computerspelapparatuur die aangesloten dient te worden op een
TV. Met uitzondering van Playstation 1 en Nintendo GameCube;
• seksuele hulpmiddelen;
• voorwerpen van discriminerende, aanstootgevende of militante
aard, militaire kleding of onderscheidingstekens."

Persoonlijke zaken
• een niet-reflecterende bril en/of zonnebril, contactlenzen
(...)
• enkele eenvoudige sieraden, waaronder een eenvoudig analoog
horloge (zonder opname-, ontvangst-, zend - en dataopslagmogelijkheid),
twee ringen, een halsketting, een armband,
twee oorbellen, enkele eenvoudig te verwijderen piercings;
• een niet-elektronische zakagenda en/of een
niet-elektronisch adressenboek;
• schrijfgerei;
• maximaal 15 foto’s;
• niet-elektronische kaarten (m.u.v. zogenaamde 3D-kaarten)
of posters;
• een wekker;
• alleen voor personen die dit nodig hebben voor hun geloofsbeleving;
een gebedskleedje niet groter dan 100 cm x 50 cm of
een rozenkrans/bidketting;
• waardekaarten voor gedetineerden-telefoons, waarvan de waarde
niet hoger mag zijn dan wat in de winkel van de penitentiaire
inrichting gekocht mag worden. (..)
• maximaal 10 postzegels;
• maximaal 10 boeken en maximaal 10 tijdschriften;
• een elektrisch scheerapparaat en/of tondeuse met
bijpassende oplader;
• een elektrische tandenborstel met bijbehorende oplader;
• verzegelde spelcomputerapparatuur (zonder zend, - ontvangst, en
dataopslagmogelijkheden, of waarvan deze mogelijkheden
onklaar zijn gemaakt);
• maximaal 10 computerspelletjes; noodzakelijke kabels en controller;
• elektronische handspellen (zonder zend, ontvangst- en dataopslagmogelijkheden,
of waarvan deze mogelijkheden onklaar
zijn gemaakt) met een ingebouwd spelletje of een apparaat met
maximaal 10 wisselbare spelletjes;
• een verzegelde radio en/of een cd-speler zonder dataopslag- en
opnamemogelijkheid, dan wel een combinatie daarvan met
vaste boxen"

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie verder bij reactie. Bovenstaande info kwam uit een pdf van de DJI.
Computoon
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
"Accomodatie De inboedel bestaat uit een bed, een aan de muur bevestigd tafelblad, een stoel met een houten zitting, een koffieapparaatje voor twee kopjes koffie, wat opbergruimte voor je spullen, een kleine TV, een volledig metalen combinatie van toilet en wastafel, en een minimale hoeveelheid serviesgoed plus bestek. (...) De TV is niet gratis (in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt) maar moet gehuurd worden, (...) Bron: http://vanbaardwijk.com/dossiers/de-gevangenis-als-vijfsterrenhotel/ Volgens een bron (uit 2013) krijgen de gevangenen een pc op hun cel maar zonder vrije internettoegang. Of dit plan is gerealiseerd, weet ik niet. "Gevangenen krijgen een pc in de cel voor een zinvolle dagbesteding. Die kan gebruikt worden voor e-learning en activiteiten op het gebied van reïntegratie en nazorg. De gevangenen krijgen echter geen vrije toegang tot het internet. RijksoverheidDat staat in een toekomstplan van staatssecretaris Fred Teeven dat hij aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. In een brief aan de Kamer zegt Teeven dat "het gebruik van ict alleen zal plaatsvinden in het kader van resocialisatie en binnen een beveiligde omgeving. Vrij internetgebruik is derhalve niet aan de orde." Volgens een woordvoerder van Teeven is de maatregel bedoeld als bezuiniging zodat er straks in de gevangenis bijvoorbeeld geen leraar meer voor de klas hoeft te staan en er minder bewaarders nodig zijn, zo verklaart de zegsman tegenover de Volkskrant. Zo moet een pc erbij helpen om te zorgen dat gevangenen hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor hun leven. Volgende week volgt een debat waar Teeven meer details zal geven hoe het plan precies vormgegeven gaat worden. Dan maakt de staatssecretaris ook bekend of gevangenen bijvoorbeeld wel kunnen e-mailen of bepaalde spellen kunnen spelen."
Bron: http://tweakers.net/nieuws/89839/gevangenen-krijgen-pc-in-cel-maar-geen-vrije-internettoegang.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maximaal 10 boeken?? Dat alleen al is genoeg motivatie om me voortaan aan de wet te houden, als ik dat niet al deed.. of is een ereader toegestaan? Moet eigenlijk wel toch, als je ook computerspellen mag doen. Een eventuele internetmogelijkheid kun je laten vergrendelen. Ik gok trouwens dat die PC er niet - of niet standaard - is gekomen, want een paar weken geleden had men het over het verstrekken van tablets met gelimiteerde internet-toegang. Als er al PC's zouden zijn met diezelfde functie, is een tablet overbodig. De voordelen van een tablet tov een PC zijn zo'n beetje beperkt tot de meeneem-mogelijkheid en het feit dat je vanuit je luie stoel of op de bank gemakkelijk je apparaat kunt bedienen. In een cel lijken me die voordelen amper relevant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wordt met de huidige apparatuur steeds lastiger. Op alle elektronica zit tegenwoordig wel iets van WiFi/Bluetooth/dataopslag etc..
Naast het al genoemde krijg je een soort van zakgeld, meestal enkele tientjes per maand; wat nog hoger kan worden als je 'werkt'. Daar kan je verschillende dingen buiten meest de basale levensbehoeften van kopen (eten, drinken en slapen 'krijg' je immers al). Dat zijn o.a. sigaretten, frisdrank en chips, vroeger ook telefoonkaarten (nu waarschijnlijk beltegoed o.i.d.).
Ongetwijfeld zijn er daarmee ook (beperkte) mogelijkheden om dingen voor je cel te kopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In een POLITIEcel zelf is echt niets op broodnodige na...
Dan heet dit ook voorarrest zoals ook hier, meestal kort maar soms ook heel lang en zie http://www.pzc.nl/regio/man-onwenselijk-lang-in-voorarrest-1.1693866
Pas na de rechtszaak is zicht op de straf en dan ligt ook nog veel aan soort misdrijf en locatie gevangenis ( hier vlakbij zit v Mesdagasiel en zelfs in relatief nieuwe deel is n "niet gezellig" vertoeven" bleek toen we eens daar waren ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
ps daar is dus niet toegestaan met wat dan ook de cel te pimpen/ op te leuken ;)