Wat is er tegen polygamie als de betrokken mannen en vrouwen daarmee gelukkig zijn?

Er zijn mensen die behoefte hebben aan meer tijd voor zichzelf. Voor hen zou een half of een derde huwelijk misschien een uitkomst zijn. Er zijn ook mensen die niet genoeg hebben aan één partner. Verder zou je allerlei woonvormen kunnen bedenken, waarbij de echtgenoten die daar goed in zijn voor de kinderen zorgen en anderen liever werken. Waarom de restrictie van één echtgenoot? Waarom zou je polygamie bij wet verbieden?

Toegevoegd na 36 minuten:
Natuurlijk hoeven mensen die een polygame relatie hebben niet te trouwen, maar waarom zou je polygame huwelijken bij wet verbieden? Uiteindelijk hebben we van homofiele relaties ook gezegd dat het verbod om te trouwen discriminatoir is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wanneer mensen gelukkig zijn met elkaar is het goed. Het maakt niet uit of dat twee of meer mensen zijn. Zolang er geluk en liefde is, is het altijd goed. Want liefde is het enige dat werkelijk belangrijk is. Als een polygame relatie op deze manier in elkaar zit, is er helemaal niks mis mee, integendeel. Nederland is nog altijd een Chchchchristelijk landje, waarbij dergelijke vormen van samenleven nog altijd als vies, gek, kan niet, mag niet wordt gezien door 9 van de 10 mensen, en daarom ook verboden is. Het wordt tijd dat mensen eens zelf mogen gaan kiezen met wie ze willen trouwen. Gelukkig is de eerste stap, het homohuwelijk, gezet. Dat is een goed begin, waar Nederland ook echt trots op mag zijn. Daar komt bij dat veel mensen bij het woord polygamie gelijk associaties krijgen met primitieve volkeren waarbij de man meerdere vrouwen heeft. Veel verder gaat de fantasie niet bij de meeste mensen.

Er is helemaal niets tegen polygamie. De huidige wetgeving is gebaseerd op christelijke normen en waarden, en is een gevolg van het historisch sterk christelijke landschap in Nederland. In landen waar polygamie wel kan, is vaak sprake van een sterk man-gedomineerde samenleving. Daarom roept polygamie meteen beelden van onderdrukte vrouwen op, wat niet zo moet zijn. Maar het maakt het welheel moeilijk om dat ooit geaccepteerd te krijgen in Nederland

De grootste reden voor verbieden is de dwang die bij altijd om de hoek komt kijken. In een huwelijk met twee of meer vrouwen is altijd een ongelijkheid (de één is mooier,heeft vaker zin, heeft een jongetje gebaard, verdient meer of verzin het maar) en deze ongelijkheid zorgt voor spanningen en dwang. In de praktijk zal er dus zelden sprake zijn van gelijkheid en "mutual consent" Toegevoegd na 44 seconden: bij in de eerste zin moet zijn bijna

Totaal niets, ik ben zo polygaam als wat, ik heb helaas nog maar één partner... Als het bij wet verboden wordt, dan moet men elke tijdelijk polygamist ook beboeten en dus prostitutie, dat is tijdelijke polygamie, ook bij wet verbieden... Alle seks, in welke hoedanigheid dan ook, allemaal verbieden, want dat zet aan tot polygamie... Wij leven in een krankzinnige wereld en het wordt alsmaar krankzinnigerder...

Er is helemaal niets tegen polygamie. Maar waarom zou iemand met polygamie willen trouwen? Waarom zou hij een vrouw en een gezin willen? Dit is zo tegenstrijdig met zijn wensen. Iemand die volgens polygamie leeft, zal zich niet moeten mengen met monogamie. Die twee kunnen niet samen. Als je niet trouwt, dan heeft de wet geen impact op je. Er hoeft qua wetgeving ook helemaal niets verandert te worden.

Er is niets op tegen. Sterker nog, het gebeurt gewoon, in allerlei vormen. Ikzelf zit in de swingerswereld, waarbij men zich dus niet beperkt tot één sekspartner. Maar er zijn ook mensen die met drieen of vieren samenwonen en samen erg gelukkig zijn. Het enige dat in Nederland niet mogelijk is, is met meerdere mensen trouwen. Maar waarom zou je per sé willen trouwen? Waarschijnlijk is het in de toekomst wel degelijk mogelijk, omdat steeds meer duidelijk wordt dat de mens van nature geen monogaam wezen is. Voor nu raad ik mensen die polygaam door het leven willen gaan aan om in ieder geval duidelijke contracten op te stellen voor wat betreft de financiële situatie wanneer één van de velen het niet meer ziet zitten. Bij een scheiding tussen twee is dat al een ramp als het niet goed en duidelijk is geregeld, wanneer er meerderen bij betrokken zijn lijkt het me nog veel moeilijker.

Ook hier is religie weer de onterechte inmeninging. Religie beschouwt mensen niet als zelfstandige mensen, baas in eigen huwelijk. Daarenboven kijken religies erg neer op het huwelijk. Het celibaat is het hoogste ideaan, desnoods afgewisseld met uitspattingen met koorjongens en koormeisjes.

Er is veel tegen omdat de sterkere, de man, het altijd voor het zeggen zal hebben in zo'n situatie. De vrouw wordt onderdrukt en dat kan niet, tenminste niet in onze maatschappij. Niet dat het niet gebeurd maar het verbieden van polygamie is een maatregel onderdrukking van vrouwen door mannen tegen te gaan. En de onzin dat vrouwen het er mee eens zijn, ja, dat is totale onzin. Natuurlijk heb je vrouwen die zich wijs laten maken, vaak onder het mom van religie, dat het moet kunnen, maar vrijwillig zo'n relatie aangaan is een zeldzaamheid. In Amerika komt het voor onder zeer extreem fundametilistische Christenen, maar als uitzondering. Bij ons in Europa komt het voor bij moslims, alleen worden "afgedankte vrouwen" dan vaak slecht behandelt of krijgen een retourtje land van herkomst waar hun een niet fijn leven wacht. Zo verdwijnen ze uit beeld en hoeft er verder geen verantwoording te worden afgelegd. Het is fout. Het staat haaks op onze basisnormen en waarden. Het bewijs is wel dat het alleen verder voorkomt onder zeer primitieve, extremistische / zwaar religieuze groeperingen. En wat iemad hierboven schreef over de wens er nog wat vrouwen bij te heben, dat is volgens mij de "wens van iedere man om eens met 2 vrouwen in bed te hebben gelegen". Met 6 vrouwen getrouwd zijn is toch heel wat anders.

Er is niets op tegen, het is een keuze die je zelf maakt. Veelal maak je die keuze van uit je eigen normen en waarden kader. Daarom zullen er veel mensen zijn die er tegen zijn. Zolang je niemand er mee beschadigt is er niets aan de hand lijkt mij. Persoonlijk ben ik zo mono als het maar zijn kan. Als een ander het doet moet die lekker er van genieten. Het elven is te kort om over dit soort keuzes te vallen.

Als alle partijen er gelukkig mee zijn,is er niets op tegen. Dat het bij de wet verboden is,is de erfenis van de Kerk,danwel het christendom.

Als we afzien van conservatieve, christelijke gedachten (man+vrouw=goed al het andere niet), zal er stuk afgunst en jalouzie meespelen. Minder bij de drie of vier mensen die de polygamie bedrijven, maar bij de mensen in de direkte en indirekte omgeving. Als samenlevingsverband prima, maar dat juridisch met trouwen te verenigen, lijkt me een stuk lastiger. Moet dan iedereen met iedereen in die gemeenschap getrouwd zijn? Hoe verdeel je bij een scheiding de goederen? Hebben bv. in een 2 man + 3 vrouw relatie kinderen, hoe ga je na een scheiding de bezoekregeling opstellen? Allemaal een stuk complexer dan bij 1 op 1.

Er is niets op tegen, men is er tegen en dat is wat anders.

niets...als alle betrokkenen er blij mee zijn.

Niets. Ik zou best met meer dan één willen kunnen trouwen. Wel is er denk ik in onze huidige maatschappij een probleem dat eerst opgelost moet worden voordat het verstandig is om het huwelijk vrij te geven voor meer dan twee partners. Ik heb in alle vrijheid mijn relatievorm kunnen kiezen. Maar het beeld van onderdrukte vrouwen in polygyne huweljiken is niet alleen een beeld, het bestaat ook echt. Daarom moeten we éérst iets doen aan mannen die volgzame bruidjes uit het land van herkomst halen en vervolgens hun integratie actief tegenwerken omdat die vrouw wel eens te mobiel en te mondig zouden kunnen worden. Niemand is erbij gebaat als zo iemand, zoals in zijn cultuur geaccepteerd is, ook nog méér vrouwen in huis haalt. Dat voorkomen vind ik zwaarder wegen dan mijn egoïstische wens om te mogen trouwen met meer dan één.

De Nederlandse wetgeving op dat gebied wordt nog steeds heel sterk door het Christelijke gedachten goed bepaald. Misschien ouderwets maar voor een heel groot deel van Nederland nog steeds heel belangrijk. Overigens is het voor geregistreerd partnerschap geen obstakel. Er zit ook nog een ander klein puntje aan: De meeste polygame huwelijken komen uit landen waar vrouwenrechten lang niet altijd worden gerespecteerd. Je ziet nu al een probleem met uithuwelijking en een verbod op polygamie is toch net weer een extra obstakel. Het zou ook administratief en rechtelijk (bv in geval van kinderen, overlijden ed.) wel eens lastig kunnen worden wanneer je polygamie voor zowel vrouwen als mannen toestaat en je zo dus een vrij uitgebreid netwerk kan krijgen van huwelijken (stel bv zo een voor dat een man 2 vrouwen heeft die ieder 2 mannen hebben die ieder weer 2 vrouwen hebben...). Ik kan me voorstellen dat je er als wetgever geen zin in hebt dat uit te werken....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100