Hoe kijkt het seculier humanisme tegen transgenders aan?

Ik ben op zoek naar wat meer informatie over hoe de levensbeschouwing 'seculier humanisme' tegen transgenders aankijken en dan heb ik het specifiek over transseksuelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Amadea
7 jaar geleden
Humanisme stelt de mens centraal. Wat de geaardheid van die mens is zal er niet toe doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dankjewel!

Het beste antwoord

Het vrijzinnig (seculier) humanisme staat achter de idee van de universaliseerbaarheid van een minimum aantal basiswaarden en
basisnormen, zoals de individuele vrijheid, de gelijkheid tussen man en vrouw, het vermijden van pijn,...

Voor vrijheid drukt zich dat concreet uit in bijvoorbeeld de visie dat mensen individueel het recht hebben om zich te gedragen naar hun eigen seksuele geaardheid of identiteit, zoals holebi’s en transgenders. Heteroseksualiteit kan dus niet de norm zijn, vinden vrijzinnig humanisten, en holebi’s en transgenders moeten desnoods beschermd worden opdat hun recht op vrijheid (bijvoorbeeld om te gaan en staan waar ze willen) gewaarborgd blijft.

http://www.h-vv.be/docs/dossier-vrijzinnig-humanisme.pdf