In hoeverre staat vast dat racisme een rol gespeeld heeft bij de dood van George Floyd?

Dat er sprake was van buitensporig geweld is wel duidelijk, maar waaruit blijkt dat racisme heeft meegespeeld?

bamibal
3 jaar geleden
4.1K
Thecis
3 jaar geleden
Dat staat niet vast en is ook niet te bewijzen tenzij de betrokkene het zullen toegeven. Wat wel vast staat is dat de zwarte bevolking een stuk grotere kans heeft om gedood te worden door de politie.
Bekijk het item van John Oliver - Last Week Tonight van eergister. Je zal daar (ook) een hoop antwoorden vinden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De link wordt getrokken naar geinstutionaliseerd racisme. In dit geval kan gesteld worden dat niet witte mensen generiek vaker worden aangehouden of agressief door rechtshandhavers worden benaderd. Ik wil je dan ook wijzen op de quote " When racism is built into the institution, it emerges as the collective action of the population. " . lees dan ook de wiki pagina over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geïnstitutionaliseerde discriminatie is een vorm van discriminatie die door een overheid of andere autoriteit wordt toegepast en/of goedgekeurd.
Of racisme een motief is bij arrestaties (of welke vrijheidsbeperkende handeling ook) zal per geval moeten worden bewezen. Geen enkele individuele arrestatie op grond van een vermoedelijk strafbaar feit kan gezien worden als een collectieve actie van een bevolking.

Antwoorden (2)

Dat staat (nog) niet vast. Moordenaar Derek Chauvin stond niet bekend als een racist. Wellicht was bij een blanke man hetzelfde gebeurd.

Chauvin en Floyd hebben beiden voor de El Nuevo Rodeo club in de stad gewerkt. Theoretisch zouden ze elkaar daarvan kunnen kennen en zou een ander motief dan racisme een rol hebben kunnen spelen. Volgens de voormalige eigenaresse kenden ze elkaar niet echt, al moeten ze elkaars pad wel hebben gekruist.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wees terughoudend met het vroegtijdig gebruiken van de kwalificatie: Moordenaar Derek Chauvin.
Derek Chauvin zit op dit moment in voorarrest en moord is de aanklacht van de aanklagers. Voorlopig gaan de komende rechtszaken over doodslag en het het incident met Floyd in Minneapolis.
Tijdens de recente rechtszaak van 29 juli j.l. niet duidelijk geworden en dus niet vastgesteld of er bij de arrestatie sprake is geweest van racistische motieven.
Of Derek Chauvin bekend stond als iemand die bij arrestaties in zijn (nu voormalige) functie als politieagent en als beveiliger bij de nachtclub El Nuevo Rodeo in Minneapolis eventueel racistische motieven hanteerde bij arrestaties en het weigeren bij de nachtclub van ongewenst publiek is niet van belang. Het gaat erom of in dit geval racistische motieven hebben meegespeeld.
Derek Chauvin wordt beschuldigd van doodslag. De aanklagers spreken echter over 'tweedegraads moord' . In het Amerikaanse rechtssysteem betekent dat, dat de dader de intentie heeft om te doden, maar zonder voorbedachten rade. De beschuldiging blijft echter doodslag, het niet opzettelijk de dood te hebben veroorzaakt.
Tijdens de nog komende rechtszaken zal bewezen moeten worden of bij deze arrestatie sprake is geweest van een racistisch motief. Hiervan is tot op heden geen enkel bewijs. De (uitgelekte) bodycams zullen uitsluitsel moeten geven hoe het kon dat een arrestatie zo uit de hand is gelopen.
Om op grond van racistische motieven het niet opzettelijk de dood veroorzaken is een vreemde combinatie.
Toegevoegd op 17 augustus 2020 09:59: tekst