Ik wil wat goeds doen voor deze wereld. Wat kan ik doen?

Ik wil echt wat goeds doen. Mensen helpen? Iets verbeteren? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie ben jij dat je dit überhaupt overweegt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik hoop iemand die anderen inspireert t zelfde te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.detelefoongids.nl/bg/plaats-eindhoven/w-Wijkkrant/1/

Het beste antwoord

kleding die je niet meer aan doet naar de kringloop brengen kost je niks en je doet iets goeds
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Mensen blij maken. Klein geluk verspreiden. Een lach op iemands gezicht toveren. Vrijwilligerswerk doen.

Maar als je echt iets goeds wil doen voor 'deze wereld' en niet voor de mensen op deze wereld, kun je het beste verdwijnen, want de mensheid gedraagt zich nogal als een plaag voor 'deze wereld'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil best veel doen als het maar niet ten koste gaat van mijn eigen leven. Dus "verdwijnen" is geen optie in deze. Zo'n vervuiler ben ik niet (weet ik zeker)
Glimlach, ook naar vreemden.. Een glimlach op het juiste moment kan iemand van zelfmoord weerhouden en het kost niets....

Kleine moeite, GROOT plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord.
verander de wereld en begin bij jezelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay, voorbeelden misschien?
Vrijwilligerswerk doen, ecologisch verantwoord leven, lifters meenemen, studentenjobs doen, ijveren voor verdraagzaamheid, mensen doen glimlachen, free hugs uitdelen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt erg bekend, APT.
Waar staat APT voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle personen troetelen?
1) zorg dat je geen kinderen krijgt
want kinderen zijn weer nieuwe vervuilers, nieuwe mensen die oorlog kunnen voeren, etc.

2) zorg goed voor jezelf
Want als je niet goed voor jezelf zorgt, kan je ook niet voor anderen zorgen. Als je zelf sterft van de honger, geef je geen boterham weg...

3) zoek 1 goed doel uit waar je helemaal achter staat.
Spreid je aandacht niet, maar focus je op een bepaald doel (bijvoorbeeld een dorp in Afrika van water voorzien) en zorg dat je dat realiseert.

4) als je je vorige doel hebt bereikt, begin je aan een nieuw doel.
Want je bent nooit klaar met de wereld verbeteren...
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zijn ook degenen die voor de oudere generatie zorgen en zich in kunnen zetten voor vrede!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En kinderen zijn de toekomst van morgen. Jong geweld houdt de vergrijzing en het gat in de begroting tegen. Het is ook een boost voor de economie wanneer kinderen geboren worden. Meer consumptie!
itsme
14 jaar geleden
:-)
@suzyQ: dream on... een enkeling zal zich inzetten voor vrede, de meerderheid zal zich inzetten voor eigenbelang. Hoe meer mensen op aarde, hoe schaarser het voedsel wordt, hoe meer oorlogen er om een vruchtbaar stukje land worden gevochten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie gelooft er nog iets van wat hier geschreven is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit deel van de wereld is er geen probleem met bevolkingsgroei, maar met vergrijzing. Niet teveel kinderen krijgen is een prima idee, helemaal geen kinderen krijgen (als maatschappij natuurlijk, niet als individu) is extreem dom. Welvaart komt niet uit de lucht vallen, zonder volgende generatie om die welvaart te blijven produceren ben je gedoemd op ellendige manier ten onder te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ:
"In dit deel van de wereld is er geen probleem met bevolkingsgroei"
Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van groei, om toch al overbevolking te hebben. Verder is 't allemaal zeer subjectief - de vraag is vooral hoeveel 'natuur' je wilt dat er per mens beschikbaar is. Kinderen krijgen om voor de ouderen te zorgen is in elk geval echt de grootst mogelijke onzin - alsof die kinderen later niet oud worden en óók verzorging nodig hebben. Je krijgt dan een piramide-effect, net als bij een piramide-spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piramidespel? Nee, dit is nou eens gewoon het leven. Je denkt toch niet dat de ouderen van nu werkelijk gespaard heeft voor de eigen oudedag? Of dat de jongeren van nu daar ooit de kans voor zullen krijgen, met de rekening die ze mogen betalen voor de ouderen van nu? En wat betreft die overbevolking: ik zit dagelijks in de trein, kijk uit over uitgestrekte velden, en denk: dat valt allemaal best mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Itsme + je voor wat eigenlijk niet gezegd mag worden maar wat wel waar is . Aan de andere kant , wij zijn ook kinderen geweest , toch ?
itsme
14 jaar geleden
Als ik antwoord geef op een vraag 'wat kan ik doen' dan is dit een eerlijk, oprecht advies. Ik zeg niet dat niemand meer kinderen mag hebben. Ik geef gewoon antwoord op de vraag, en meteen wordt het door diverse mensen in het extreme getrokken. Lees nou de vraag, lees mijn antwoord, en dan ben je vrij om het er mee eens te zijn of niet. Maar vertel niet dat het geen waardevol antwoord is op de vraag, want het zet de vraagsteller op z'n minst aan het denken over de genoemde punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Itsme ik begrijp je standpunt en ik vond het moedig dat je het in je antwoord schreef. + @victorh , kinderen worden net als wij , verkwistende volwassenen. En als je bedenkt dat de gemiddelde mens toch wel 8 auto's en evenzoveel televisies, wasmachines, computers en koelkasten verslijt , vind ik het wel een punt om hier eens bij stil te staan. Minder mensen zou toch ook een + puntje kunnen zijn voor de planeet ?
wees tegen kinderarbeid,
ga veel geld doneren, grote inzamelingsactie's houden
misschien is het een idee om in afrika mensen op te zoeken die het zwaar hebben, om ze dan beter te kunnen helpen. (omdat je ze dan begrijpt)

stuur je boterham in een zakje naar afrika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eerst even in je eigen omgeving of er mensen of dieren zijn die hulp nodig hebben. Als je er klaar voor bent om anderen te helpen, komt het vanzelf naar je toe.
In het wijkkrantje worden ook vaak vrijwilligers gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijkkrantje van een wijk in Eindhoven? Welke......
Met je eventuele airmiles sparen voor een goed doel.

http://www.airmiles.nl/airmiles/default.asp?location=home.goededoelen.sparen

Vrijwilligerswerk;
http://www.bbbs-rotterdam.nl/

Aanmelden bij Amnesty international om mee te doen aan digitale handtekening acties;

http://www.amnesty.nl/in_actie_aanmelding/emailacties

Allemaal van gvers geleerd toen ik op zoek was naar soortgelijke info.

Hoort zegt het voort dus.

Toegevoegd na 12 minuten:
Weet je.. ik zat net ff in het zonnetje. En heb er nog eens over nagedacht. Naast alle goede raad die je hier al hebt gekregen, en ongetwijfeld nog krijgen gaat. wil ik je nog 1 ding meegeven.

Behandel je naaste, ELKE naaste, zoals hij/zij behandeld wil worden. Zonder daarbij over je eigen grenzen heen te gaan.
Als je zelf die vrijheid neemt geef je het ook weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waardevol gezegde leert ons dat als je de wereld wil verbeteren, het best bij jezelf kunt beginnen.
Hoewel vaak in negatieve zin gebruikt heb ik erin de loop van mijn leven veel voordelen in kunnen zien.
Denk je dat een miljoenair meer waar de voor de wereld heeft dan iemand die er zijn missie van heeft gemaakt door zichzelf steeds weer te willen verbetren.
Dat geld dat die miljoenair geeft zou mits alles wat eerlijker was verdeeld, voor een deel al toehoren aan de armen (mijn mening maar ik ben ook niet rijk)
Maar hoe dan beter worden, mee begrip tonen voor de manco`s van anderen, je ego trainen door je je niet meteen zo snel aangevallen hoeft te voelen.
En zo zijn er eigelijk voor idereen wel leerpunten.
Jezelf steeds verder verbeteren betekend dat je dit ook weer anderen bij kan brengen (jeugd) puur door je eigen houding, gedrag, geduld enz.
Veel ouoders bijvoorbeeld schreeuwen hun kroost toe wat rustiger te zijn. Die hebben het nog niet helemaal gesnapt.
Tegen zo iemand kun je zeggen dat deze zelf het verkeerde voorbeeld geeft.Door zelf in dergelijke situaties zelf op een rustige manier met het kroost te communiceren zal die ander dat aanje oplopen.
Ongemerkt maar wel heel effectief op een hele populatie mensen, het feit dat je hier die vraag zteld betekend in elk geval dat je al bezig bent in de goede richting.
Ik hoop alleen dat mijn woorden zo overkomen als ik ze bedoel want dan ben ik er van overtuigd dat de wereld in elk geval een mens aan de goede kant heeft.
De enige energie die je er in moet steken is energie in jezelf, na een paar sucesjes zul je merken dat voor je het weet het een verslaving is.
Wees altijd goed voor kinderen, zwakken en de natuur n heb respect voor al wat leeft zonder jezelf geweld aan te ddoen.
Ik wens de wereld dat je mag slagen in je missie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen met goed zijn voor de buren.
Als iedereen op deze wereld zijn naaste buurman een goed hart zou toedragen, was het leed uit de wereld. Beetje hulp, beetje vriendelijkheid, beetje verdraagzaamheid.....
14 jaar geleden
Stort of help een goed doel. B.v. de Unica foundation, doet fantastisch werk in Nepal.
Het geld komt op zijn bestemming terecht er wordt ook steeds door Unica mensen gekeken ter plekke of het gaat zoals het gaan moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brieven schrijven naar onschuldige gevangenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets, jij kunt dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet jij dat nou wat zij niet kan onderbouw je mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan best veel, Ram, meer dan jij ooit voor mogelijk had gehouden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen kan de wereld een stukje beter maken. Miljoenen levens beinvloeden lukt de meeste niet, maar het leven van een paar mensen fijner maken, kunnen de meeste mensen heus wel.
Zorgen voor jonge wezen in Vietnam, schildpadden beschermen in Costa Rica of meehelpen aan het opzetten van een kraamkliniek in Oeganda. Reizen en meteen ook vrijwilligerswerk doen is een trend: een legertje wereldverbeteraars groeit explosief. Steeds meer Nederlanders en Belgen trekken de wereld in om vrijwilligerswerk te verrichten.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst door goed voor jezelf te zijn, (liefde en acceptatie), dat zul je in staat stellen om ook goed voor anderen te zijn.
Wat je zou kunnen doen is om er te zijn voor de mensen in je omgeving.
Een luisterend oor, een liefdevolle knuffel, doen zo veel goeds.
Niet zo ver van je vandaan zitten er mensen weg te kwijnen van eenzaamheid.
Bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis of bejaardentehuis.
Het verplegend personeel heeft het daar vaak heel druk, door alles bezuinigingen, te druk vaak voor een extra gesprekje.
Ook in je buurt zitten er vast ook wel mensen met verdriet, door het wegvallen van een partner, en kinderen die hun niet meer opzoeken, omdat ze het te druk hebben met hun eigen leven.
Zo is er veel te bedenken, en als je het niet bedenkt, komen deze mensen ook wel vaak op je pad.
Geef zo veel mogelijk liefde, het zal altijd weer bij je terug komen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je principes uitdragen naar de ander.
Vaak is het beter om iets te laten, dan iets te doen. Puur om het principe over te dragen aan de rest van de wereld.

Word bijvoorbeeld vegetarisch om te ageren tegen de milieuvervuiling van de vleesindustrie, de slechte en inhumane behandeling van slachtvee en het ten onder gaan van de regenwouden aan soja-gewassen die nodig zijn om al dat slachtvee van voedsel te voorzien. Dat laatste zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de regionale gewassen van het inheemse volk moeten wijken en dat betekent weer dat de dorpelingen geen omzet meer draaien.
De pesticiden die door de soja-producenten worden gebruikt om de gewassen te besprenkelen, komen weer in het grondwater terecht, wat ertoe kan leiden dat de kinderen in de omgeving ziek worden van het drinken van water.
Bovendien zorgen die pesticiden ervoor dat de gekapte bosgrond wordt blootgesteld aan erosie (regen en wind) waardoor het na enkele jaren onvruchtbaar wordt en permanent in een woestenij verandert.

Natuurlijk zijn er talloze voorbeelden die hiermee te vergelijken zijn of hierbij aansluiten.
Een mens met principes is vaak een mens met respect. Dat wordt door het leeuwendeel van de (intellectuele) maatschappij zeer gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Consuminderen
-In de verzorging gaan werken
-Vrijwilligerswerk doen
-Vragen op GV zo goed mogelijk (met diepgaand onderzoek) beantwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MMM + Met het juist beantwoorden van specifieke Goeie Vragen , kun je iets goeds doen voor iemand .
Veel aanhangers zoeken die hetzelfde willen doen. Alleen is ook maar alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga bidden voor een betere wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga collectes lopen voor goede doelen zoals bv kankerbestrijding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meldt je aan bij het Rode Kruis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Help de daklozen onder dak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het zojuist 'gedaan'!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door elke dag een goeie daad te verichten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Start niet met de wereld te verbeteren.Begin met gewoon mensen te behandelen zoals je zelf zou behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kopieer even mijn antwoord van een soortgelijke vraag (zie bron):
"Amnesty heeft een soort emailacties, waarbij je via je email petities ondertekent, waarmee ze mensenrechten-, vrijheids- en vredesactivisten die opgepakt zijn proberen weer vrij te krijgen. Kost weinig tijd en moeite, en je ondersteunt daarmee een heel belangrijke doel.
Zie bron.

En nog een heel andere tip, waar je misschien wel nog nooit aan gedacht hebt:
Elke keer dat je boodschappen doet, kan je ervoor kiezen om de wereld een beetje mooier of juist viezer te maken.

Koop je fair trade, dan krijgen de mensen een fatsoenlijk loon, een eerlijke kans; koop je regulier, dan worden mensen uitgebuit en in sommige gevallen (chocola) werk je zelfs mee aan het in stand houden van slavernij.
Koop je biologisch, dan belast je de natuur niet zo zwaar; koop je regulier, dan help je mee aan de vergiftiging van de grond, en de dieren die in de omgeving leven.
Koop je veganistisch, dan belast je het milieu en de voedselvoorraad van de aarde niet zoveel, en veroorzaak je weinig dierenleed; koop je vlees, vis of zuivel dan veroorzaakt dat dierenleed, en een tekort aan landbouwgrond.
Op deze manier kan je al een bijdrage leveren, door bewust te kijken naar wat je koopt en even stil te staan bij de gevolgen van die producten."

Bij die vraag staan nog meer goede antwoorden trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkoop al je bezittingen en geef het geld aan de armen.