Ik laat voor mijn antwoord de situatie van voor 2013 buiten beschouwing, omdat toen pas de vluchtelingenstroom vanwege de huidige crisis echt op gang kwam. Ik kom dan tot een minimum van 26400 Syrische vluchtelingen op basis van beschikbare gegevens van het CBS. Gegevens zijn beschikbaar tot en met september dit jaar, dus extrapolerend ligt het werkelijke aantal zeker hoger. Dit getal is exclusief de nareizigers, dus bijvoorbeeld familieleden die in het kader van bijvoorbeeld gezinshereniging (en niet met vluchtelingenstatus) hierheen komen.

Even de getallen op een rijtje:
2013: 2700 Syrische vluchtelingen (waarvan de eerste helft nog maar 750!)
2015 (t/m sep): 14200
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op 9 november zaten er 21592 Syrische vluchtelingen in COA centrale opvang.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het CBS heeft geregistreerd dat er op 1 oktober 2015 zo'n 37000 Syrische asielzoekers in Nederland geregistreerd zijn.

- Op 1 oktober 2015 stonden er 37 duizend Syriërs in Nederland ingeschreven als inwoner van een gemeente. Dat is 2,2 per duizend van de totale bevolking, vergelijkbaar met het aandeel Amerikanen of Somaliërs in Nederland. -
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het aantal Syrische asielzoekers dat nu opgevangen is bij de COA lijkt me wat minder relevant voor deze vraag.
Je toevoeging is relevanter, maar betrekt ook alle Syriërs van voor deze crisis erbij, zoals de stroom van rond 2000. Maar misschien is dat ook wel wat de vragensteller bedoelt.