Wat betekent het als er achter je gespuugd wordt?

Hier in Rotterdam kom ik vaak tegemoetkomende mensen tegen die net achter je spugen als ze voorbij lopen. Op de één of andere manier vind ik het beledigend en minachtend.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan heel onschuldig zijn, want als je tijdens fietsen of hardlopen een insect binnen krijgt, ben je maar wat blij als je die kan uitspugen. Alle andere redenen om op straat te spugen vind ik smerig. Maar daarbij moet je je bedenken dat het cultruurbepaald is: er zijn veel landen op de wereld waar spugen in het openbaar gewoon is. Tot slot: het kan ook een teken van minachting zijn. Hoe je daarop moet reageren? Als je het kunt, schouders ophalen, want dat gedrag zegt meer over de spuger dan over de bespuugde.

Ik vind spugen op straat een uiting van minachting voor medemensen die daar immers in kunnen trappen. Of misschien hebben ze dat niet eens in de gaten hetgeen kan wijzen op een primitief opvoedingsnivo waarin empathie nogal achtergebleven is. Daarbij is het ook volledig onnodig indien men nog fysiek in staat is om een beetje speeksel door te slikken. Maar een slechts intentie zou ik er niet in zoeken. Naar omstandigheden is het wellicht nog relatief beschaafd dat ze hun spuug even inhouden totdat ze je voorbij zijn opdat je er niet direct naar hoeft te kijken en er niet meteen intrapt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100