Waar staan Nederlanders bekend om?

Ik vond die vraag over Amerikanen erg boeiend.We kunnen denk ik nog niet vragen naar waar Europeanen bekend om staan. Hebben we wel een beeld van onze eigen identiteit, hoe buitenlanders ons zien, en hoe wij onszelf zien, waar we blij mee kunnen zijn, en wat we vervelend vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk!

Het beste antwoord

Waar hoorde ik deze toch ook weer ? De V.O.C. Mentaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (27)

Tja, wil je bekendheden als klompen, tulpen, kaas, drugs,
anti-islam, overbevolkt, deltawerken, vrijgevigheid goede doelen, polderen, vrijpostig, etc.etc.
"We" (zoals je stelt) bestaat niet, alhoewel de tevredenheid en de gelukzaligheid van Nederlanders kennelijk i.h.a. heel hoog zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anti islam??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat was ook mijn vraagteken. Maar iedereen kan antwoorden naar de beelden die hij/zij zelf heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk: anti Islam. De werking van Wilders in het buitenland is namelijk van een grote invloed op de kijk vanuit het buitenland naar Nederland. Ergens dacht men dat hij de president van ons land was. Deze beelden creëer ik niet, maar de media bericht(t)en hierover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad... da's me ook opgevallen in de buitenlandse media... na de opkomst van en moord op Fortuyn, en berichtgeving rondom Theo van Gogh, Hirsi Ali en Wilders is wereldwijd het beeld ontstaan dat Nederlanders islamofoob zijn en met de dag minder tolerant worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk
Kijk ook eens hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/klompen-molens-tulpen-typisch-nederlands.21565

En verder hangt het heel erg af van het land waar je bent, hoe ze tegen Nederlanders aankijken. Vraag het b.v. aan een Arubaan en je krijgt een heel ander antwoord dan wanneer je het aan een Belg vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga het niet hebben over onze grachten en onze tulpen want daar vraag je niet naar.

Maar wat ik veel hoor is dat wij;

Gierig zijn (zuinig)
Erg direct (zeggen vaak waar het op staat)
Op de klok leven (16.00 uur thee, 18.00 uur eten, 20.00 uur koffie)
Uitbundig (in het buitenland trekken we maar wat graag een oranje shirt aan en roepen dat we uit Holland komen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, die bedoel ik!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je dan goed gehoord!
altijd 1 koekje bij de koffie

je kan nooit eens mee eten als je geen familie bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soortgelijke vragen zijn al eens eerder gesteld. Bij één van die vragen heb ik al eens gesteld dat de meeste mensen Nederland niet kennen, ze denken dat Nederland de hoofdstad van Denemarken is. En we heten allemaal Gunther. Als ze ons wel kennen gaat het niet verder dan klompen, molens enzovoort. De Europeanen zullen ons wel kennen. Vele denken dan gelijk aan Amsterdam en dan voornamelijk drugs, homo's, feesten, seks (de Wallen). In de omringende landen zullen we wel wat beter bekend zijn. Aan de ene kant zijn we altijd in voor een babbeltje, ondernemend, in voor een lolletje, kortom het typisch Nederlandse gezelligheid (een woord die ze in veel buitenlanden niet kennen) negatief is ons arrogantie, gierigheid, naïviteit.

Toegevoegd na 36 seconden:
Hart op de tong is ook typisch Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel niet-nederlanders vinden het vreemd dat er zoveel op afspraak gaat, en dat je niet gewoon zomaar langs kunt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil met veel andere landen is, dat je met Nederlanders voor alles een afspraak moet maken. Om op de koffie te gaan, om iets samen te ondernemen, en vooral rondom avondetentijd kan je beter niet onverwacht op de stoep gaan staan, want lekker mee-eten zit er meestal niet in.

Verder groepen Nederlanders graag 'gezellig' samen : op een buitenlandse vakantie op een camping, of in een 'huisje' zoeken ze elkaar op. Ook als ze op bijv. een marktje iemand Nederlands horen praten, zullen ze gelijk de meest uitgebreide gegevens-uitwisselingen hebben.
Ook zijn ze zich er in het buitenland vaak niet van bewust, dat er méér mensen hun taal verstaan, en roepen elkaar allerlei details toe, die je eigenlijk niet zou willen weten. (In Oostenrijk, in de rij voor de skilift, bijv :Waar is Henk? Die moest poepen...)
Ze hebben geen manieren als ze moeten wachten op hun beurt : instappen in de bus, bij het avondbuffet.

Ze doen hun gordijnen 's avonds niet dicht, zodat je zó naar binnen kunt kijken.
Hun kinderen zijn vaak erg 'vrij', mogen erg veel, in vergelijking met kinderen uit andere landen, die korter gehouden worden.
Ze fietsen veel, en overal waar je eigenlijk geen fietsers verwacht - stoepen, winkelstraten, door rode stoplichten.
Ze kunnen zelf niet goed voetballen, want ze hebben allemaal gekleurde mensen in hun nationale team.

Ze zijn wel relaxed, praten een aardig woordje 'over de grens', vooral in hun eigen ogen, de coffeeshops en de rosse buurt zijn natuurlijk niet verkeerd, ze zijn behulpzaam als je de weg kwijtbent, of zit te hannesen met muntgeld.

We hebben er een hekel aan onze buren te horen, maar vinden het gez**k als die buren zeuren als we op warme zomeravonden tot 3 uur in de tuin genieten van onze alcholische versnaperingen, en ons geluidsniveau nogal oploopt, of als het bezoek met gezellig afscheidsgetoeter wegrijdt.

Ons motto is : doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Maar in onze ogen is 'gek' alles, wat anders is dan wijzelf het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buitenlanders hebben vaak dit beeld: alle Nederlanders zijn lang, blond, luidruchtig en gierig.

Nederlanders zelf hebben eigenlijk niets te klagen, maar kunnen het verrekte goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je... tot die conclusie kwam ik een jaartje geleden ook... http://www.krizzz.nl/2009/05/02/sprookjesland/ (al was de aanleiding niet leuk)
Hans Brinker

http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Brinker,_or_The_Silver_Skates
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is te mager Menno, ben ik niet van je gewend.
Kijke, kijke en nie kope.

Nederlanders staan ook bekend om hun lengte.

Het gedoogbeleid voor softdrugs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb veel vrienden in het buitenland en eigenlijk hebben ze het voornamelijk over het gedoogbeleid van Nederland, vooral op het gebied van hash.
Daarnaast zijn wij ook goed in anderen te vertellen hoe het moet, terwijl zaken bij ons zelf ook absoluut niet rooskleurig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb in mijn leven veel in het buitenland gewoond en veel gereisd, waardoor ik met vele bevolkingsgroepen contact heb gehad. Zodra ze hoorden dat ik uit Nederland kwam, waren de eerste opmerkingen vaak: drugs, hashies, cruyff en tulpen. Daar waren ze het allemaal wel overeens, maar wat mij het meeste opviel, wat bijna iedereen vertelde die wel eens in Nederland was geweest, was dat ze niet snapte waarom nederlanders allemaal van die grote ramen in hun huizen hebben en weinig doen om hun eigen privacy te verbergen voor de buitenwereld.
Ik heb daar nooit bij stil gestaan, maar vond het wel opvallend dat ze dat allemaal was opgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grote ramen en open gordijnen (er weinig aan doenom privacy te verbergen) in Nederland had er vroeger vooral mee te maken dat mensen aan anderen wilden laten zien dat ze niets hadden om verborgen te houden. Heeft te maken met calvinistisch inslag. Maar ik herken veel in de dingen die jij ook hebt gehoord, vooral ook in die volgorde :)
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn waterbeheer en grote waterbouwkundige werken, zijn handelsgeest en om traditionele producten en symbolen als windmolens, tulpen, klompen, kaas, Delfts blauw en de fiets. De hoofdstad Amsterdam geniet internationale bekendheid, maar ook Rotterdam (als wereldhaven) en Den Haag (als internationaal juridisch centrum) zijn welbekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, niet bepaald iets waar we trots op mogen zijn, maar Nederlanders staan erom bekend dat ze erg onbeleefd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt naar Nederl;anders en Europianen. Over Nederlanders is al het een en ander gezegd.
Van Europeanen wordt over het algemeen gedacht dat het softies zijn, miet tot een politieke stellingname kunnen komen. "Ja, maar' typetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hollandse koe.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amsterdam -> buitenlanders zijn ongepast, maar toch zit er 50%+ in de hoofdstad. Red Light Distruction, niet zo heel speciaal dat dit gebeurt maar het gebeurt hier legaal. Coffeshops en chill plekken, jointjes roken, chillen uhm ook niet zo speciaal, kortom overal in elk land gebeurt hetzelfde maar hoe de nederlanders ermee omgaan, ernstig gewoon :K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Red Light Distruction?
Zo erg is het toch (nog) niet met de wallen gesteld ;)
een grote mond
koekje bij de koffie
drugs
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens mijn verblij fin het buitenland (bijna twee jaar in Israël gewoond) kwam er 1 ding, steeds in ander vorm, naar voren. De mensen die ik sprak verbaasde zich over onze liberale instelling. Het beeld bij hen is dat in Nederland alles maar kan en mag. Drugs, prostitutie etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik in het buitenland kom en daar jongeren spreek, kennen ze Amsterdam allemaal, het walhalla van wiet en hoeren. Voor de meesten is Amsterdam Nederland, blowen we ons suf en gaan we allemaal geregeld naar de hoeren of zijn we zelf prostituee.
Het beeld van de molens, klompen en tulpen, is wat ouderwets, ouderen komen hier nog wel eens mee, maar het wordt toch overschuwd door het beeld van een blowende natie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja of een leuk zeeuwsmeisje op klompen en een spuit in haar arm en een joint op de lippen. en een molen en tulpen op de achtergrond
Mondiaal gezien toch echt om voetbal.
Het is iedere keer weer vreemd om kinderen in Timboektoe of de binnenlanden van Oeganda te horen praten over nederlandse voetballers waarvan ik de naam nauwelijks ken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hollandertrek door Vlaanderen (begin vakantie): caravans
Overal waar ik kom...tot in de verste en onbeduidende
uithoeken van de wereld ...overal kom ik( soms leuke) Hollanders tegen.
In Nederland kan je goed eten.....maar ik zou toch maar geen 'tong' (vis) bestellen in een restaurant ,ge krijgt gegarandeerd ordinaire scharre...Ok 't was wel niet duur

Toegevoegd na 3 dagen:
Verder: zoute drop en pindakaas

Toegevoegd na 3 dagen:
de hollandse twijfelaar (bed) en maatjes

Toegevoegd na 3 dagen:
en nog een paar cliché 's in het plaatje

Toegevoegd na 3 dagen:
De tegenstelling tussen ongegeneerde progressiviteit en oerconservatieve stromingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeuren zeuren en zeuren!

Mijn eerste baantje was in een supermarkt. Ik werkte toen bij de grens en er kwamen ook veel belgen.
Nou al die Nederlanders waren zo vaak, onvriendelijk, ze zeurden om zelfs 1cent, ze hebben nooit tijd, ze roddelen over alles en iedereen! En vooral het weer daar werd elke dag weer over gezeurd 'het is TE heet of TE koud of TE nat of TE droog'. Elke dag weer het zelfde verhaal!

Maar als er Belgen aan de kassa kwamen dan waren ze erg vriendelijk altijd en gaven zelfs af en toe een fooi. Ze lachen zelfs!

Bij mij staan Nederlanders bekend om hun gezeur!
(ik ben zelf ook Nederlands en kan er zelf ook wel wat van)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euhm... ik denk om maxima....

Toegevoegd na 3 uur:
en wij klagen altijd over het weer ik weet niet of dat bij buitewlanders ook is maar hier wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We mopperen vrij veel, en zijn niet erg gastvrij, en vinden 'regeltjes' gemaakt om te overtreden. We zijn vaak sceptisch en kritisch en houden niet van kapsones... 'doe maar gewoon...' We zijn nogal argwanend...
Toch zijn er ook erg veel behulpzame nederlanders...
(kijk maar op dit forum...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gevoel wat wij met vele uitstralen bij sportwedstrijden zoals het wk, schaatsen en olympische spelen. Dat wij om die momenten te doen hebben met sporters!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
worst en kaas