Hoe leer je een kind, dat hij niet met een vreemde mee mag gaan?

Zonder het kind angst aan te praten?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het kind is 3, en het is niet mijn kind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind van 3

Het beste antwoord

Ooit is hier in de Oprah Winfrey show een heel item aan gewijd.
De meeste mensen / ouders dachten dat het voldoende was als je je kind regelmatig waarschuwt en vertelt dat het niet met vreemden mee mag gaan.

Toen hebben ze middels een proef met een aantal gezinnen de proef op de som genomen. De resultaten waren echt afschuwelijk. Kinderen die aan het spelen waren op een speelplaatsje / speeltuintje. Een volwassene komt aanlopen en gaat er gezellig bijzitten. Het kind complimenteren: Wat kun jij hoog schommelen zeg! Mag ik dat ook eens proberen? Binnen no-time liep het kind met die volwassene (in dit geval ging het om acteurs) mee.
Dit ging dus ook om kinderen uit gezinnen die altijd geleerd hadden dat dat echt niet mag.

Kinderen blijken over het algemeen volwassenen te vertrouwen. Het beste wat je eigenlijk kunt doen is dus daadwerkelijk een dergelijke situatie ensceneren. Dus naspelen, net zolang tot het kind echt weet wat het moet doen als een volwassene wil dat hij met hem/haar meegaat. Gewoon schreeuwen en het op een lopen zetten. Hiermee trekt hij de aandacht van andere mensen en zal de kwaadwillende persoon er vandoor gaan.

Overigens is het ook verstandig om je kind aan te leren bij niemand naar binnen te gaan. Ook niet bij de overbuurvrouw (al is ze nog zo aardig) als papa of mama het nog niet weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als iemand vraagt of je mee wil gaan zeg je altijd dat je dat eerst aan mama gaat vragen en dan loop je naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet je kind vertellen dat je altijd wil weten waar hij heen gaat, omdat je anders ongerust word.
en als hij ergens wil spelen of met iemand mee wil dat hij altijd eerst moet vragen
14 jaar geleden
Ja zult het moeten beschermen, dus nooit alleen laten, nergens alleen laten... Dat is het beste...

Ik weet niet hoe oud je kind is, want dat maakt HEEL veel uit hoe je ermee om moet gaan, ik neem aan dat je kind geen 20 is...

Hoe oud een kind is, is zo zeer van belang dat ik niet specifiek kan antwoorden op algemene vraag... Als ik Nu een antwoord geef voor een 2 jarige en je kind is 5, dan slaat mijn antwoord nergens op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

Gewoon zeggen dat hij alleen maar met pappa en mamma mee mag wanneer hij/zij ergens is. Wanneer je verteld dat hij/zij nooit met onbekende mensen mee mag dan is dat toch voldoende? Bij mijn dochtertje werkt het. Zij zal zeker niet meegaan. En als hij/zij vraagt waarom: Omdat onbekende mensen niet zo lief zijn als pappa en mamma en als pappa en mamma niet weet waar je bent dan zijn zij heeeeeel verdrietig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druk je kind op het hart dat hij altijd eerst aan jou komt zeggen waar hij heen gaat, omdat jij anders niet weet waar hij is.

Dan denkt hij dat hij het voor jou moet doen, en praat je hem niks aan.
Als hij wat ouder is mag hij ook wel een beetje weten dat niet iedereen goede bedoelingen heeft. Dat is realiteit.
Hij zal zelf ook voorzichtigheid in moeten leren bouwen.
Dat ziet hij ook op het journaal e.d, en dat kun je niet helemaal bij een kind weghouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt een beetje aan de leeftijd van je kind. Ik ben bij mijn kinderen begonnen met waarschuwen toen ze nog klein waren, zo rond 3 jaar. Ik heb ze verteld dat er heel soms mensen zijn die net doen of ze kinderen heel lief vinden, maar eigenlijk willen ze niet lief doen, soms willen die mensen kinderen pijn doen. Ik heb ze gezegd dat als iemand vraagt of ze mee willen gaan, dat ze ALTIJD eerst aan papa of mama moeten vragen of ze mee mogen. Zelfs al kennen wij die persoon of zelfs wil die persoon hun snoep geven, of jonge hondjes laten zien.
We hebben het zelfs heel speels in een soort van rollenspel nagespeeld met barbies.
Mijn kinderen zijn niet bang voor andere mensen, en ik hoop dat ze mijn waarschuwingen seieus nemen.
Ze moeten ook niet bang worden, maar het is wel belangrijk dat ze snappen dat je het meent.