Hoe groot is de kans burenoverlast met succes te bestrijden?

Het gaat om frequente geluidsoverlast en eventuele agressie van asociale buren. Dus niet af en toe eens een feestje, of mijn buurman die dagelijks tot na 24:00 bleef klussen, maar eerder ophield toen ik aangaf dat ik daar last van had.

In alle gevallen van *echte* overlast die ik ken, moest uiteindelijk degene die er last van had, verhuizen. Ik heb zelf moeten verhuizen, een familielid moet verhuizen, enkele vrienden hebben moeten verhuizen. Ook van enkele GV-ers weet ik dat ze (hebben) moeten verhuizen.

Zijn er gevallen bekend waarin de *lawaaischoppers* moesten inbinden? Dus ofwel de lawaaischoppers werden gedwongen stil te zijn (en hielden zich daar ook langer dan drie weken aan), ofwel de lawaaischoppers zagen zich gedwongen te verhuizen.

Zijn er statistieken die zeggen hoe vaak welke partij aan het kortste eind trekt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie onder andere
http://www.goeievraag.nl/vraag/geluidsoverlast.52694 .

Cryofiel
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag. Het is inderdaad veelal het slachtoffer dat moet verhuizen, de daders blijven lekker doorgaan. +je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeievraag en als zodanig gemarkeerd. Ben erg benieuwd naar de antwoorden omdat het 'Tokkiegehalte' normoverstijgend is! Alvast en + voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag, waarop ik helaas het antwoord weet, Niet het theoretische, maar wat er echt in de praktijk gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in nederland heeft men de neiging om de agressor boven de slachtoffers te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Interessante vraag, te meer daar ik ook een van die gv'ers ben die mogelijk moet gaan verhuizen (mede) om die reden.

Het beste antwoord

Heel klein tot nihil.
Als huurder in een buurt met andere huurders heb je nog wel wat handvatten in de zin van de woningbouwvereniging, maar als huiseigenaar in een koopwijk of, erger naast een particuliere huurwoning, heb je gewoon geen poot om op te staan, noch bij de eigenaar, noch bij de politie, noch bij de politiek.

Het is dat wij al van plan waren te verhuizen, maar de overlast van de buren heeft wel de doorslag gegeven en de verhuizing ernstig versnelt (en de koopprijs behoorlijk gedrukt). De rest van de buurt zit nog met de gebakken peren ; verkopen is niet makkelijk en niet voor iedereen een optie. Verhuizen kan alleen als je nu zelf huurt, en de overlastbezorgers zijn de enige huurders in de omtrek.

Ik weet niet of er statistieken van zijn, zal wel niet, maar uit eigen ervaring en uit mijn omgeving, krijg ik de indruk dat de cijfers om succesvol overlast aan te pakken heel, heel erg, eigenlijk schrikbarend laag zijn. Bot gezegd kun je gewoon doen wat je wil, zolang je schijt hebt aan de politie en niks te verliezen hebt, ben je uiteindelijk toch niet aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Inderdaad als de bezoekjes van de sterke arm, hier en daar wat inbeslagnemingen van geluidsapparatuur en wat boetes en zo je niet deren kun je volgens mij ook ongestoord je gang gaan. Er werd onlangs iets gepubliceerd over de overlastgever aansprakelijk stellen voor de verhuiskosten van de benadeelde, dat was een politiek plan, maar is volgens mij de omgekeerde wereld en bovendien is het niet of nauwelijks af te dwingen bij iemand met weinig geld.

Andere antwoorden (8)

sinds 10 jaar woon ik nu waar ik nu woon , ik ben verhuisd van een klein dorpje naar een redelijk grote stad

in al die jaren heb ik nog nooit zoveel ellende meegemaakt
na een jaar kwam er een jong gezin tegenover me wonen en die jonge bleek geen goede reputatie te hebben

al na een par maanden zijn zijn buren verhuisd en kwamer een nieuw gezinnetje in en na een paa jaar van ellende zijn zij ook verhuisd met hulp van de woningstichting

inmiddels werd de overlast zo groot dat ook de omgeving behoorlijk veel last kreeg zoals
dronkenschap en met geweld
in de deur openig staan met een groot kapmes en dan roepen ; ik maak jullie allemaal kapot
heel de dag de voordeur open met volks muziek en dat de hele straat er dan van kon meegenieten

hoeveel politie er bij die jongen niet is geweest en hoeveel geweld ik intussen heb gezien , ik kan er een boek over schrjven

zelf was ik intussen ook overspannen geraakt en in behandeling maar er werd gezegd dat ik er zelf mee moest leren om te gaan???

echt mijn leven was in die periode een hel ik haatte die vent en vooral ook omdat het leek dat er niets aan te doen was

buurtbewoners kwamen bijeen met de politie en de woningstivhting en nog een andere stichting om dan samen de handen in elkaar te slaan

telkens werd er gezegd dat we gewoon iedere keer moesten bellen als we last hadden

die jongen werkt ook niet dus slaapt een groot deel van de dag zijn roes uit en snachts is het lallen en met autos door de straat gieren en muziek enz enz en jij moet er dan om half 7 weer uit dus je kan nagaan hoe de situatie hier was

het was rustig als die weer eens voor het een of ander moest zitten dan konden we opgelucht ademhalen.
er kwam verandering in nu ong bijna 3 jaar geleden toen zijn 5 kinderen uit huis geplaatst werden
toen stond die nog met een grtote smoel op straat te verkondigen ; mij krijgen ze neit klein

maar of ze hem klein hebben gekregen, de kindjes zijn nog steeds uit huis en in middels hebben ze weer een nieuw kind op de wereld gezet en worden ze begelijd door heel veel instanties en de rust is hier ook weer gekeerd

het is hier nu fijn wonen en M is ook wel veranderd nadat hij afgekickt is van de drank

dus ja ik kan wel zeggen dat met veel inspanning en geduld van wel 5 jaar de zaken hier zijn opgelost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kern van het probleem? Alcoholmisbruik dus... :( Ik leef met je mee (al zijn de problemen inmiddels opgelost, kennelijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je persoonlijk verhaal. Gelukkig weer rust voor je.
De kans is klein, zelf heb ik naast een drinkende buurvrouw gewoond en het 9 jaar volgehouden, we werden gek van de ruzie's, lawaai, getreiter,, vernielzucht enz. Na alles geprobeerd te hebben zonder resultaat was de beste oplossing verhuizen.
Het was een koopwonig en dan kun je ook niet klagen bij een woningstichting.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was een 'Tokkie"overlast, alleen voor de buitenwereld zag ze er ook nog beschaafd uit en kon ze heel aardig doen tegen andere mensen en ik vraag me nu nog af hoeveel mensen ons geloofden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buren van een bevriende stel van mij werden uiteindelijk gedwongen te verhuizen nadat jarenlang overtredingen gemaakt werden. Drugs, heling, geluidsoverlast, bedreigingen, en erger. De druppel was toen meneer een afgevaardigde van de wooncorporatie in kwestie aan de haren trok en in haar gezicht sloeg. Binnen een week was die familie weg. En, ja, de vlag ging die week uit in de straat... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een huurwoning woont, met een huurcontract, is er de mogelijkheid de verhuurder aan te spreken op je recht op ongestoord woongenot.
Daarna begint de strijd om te bewijzen dat je dat niet hebt.
Met foto s en opnamen.
De verhuurder gaat dan praten met de buren en/of brieven schrijven.
Als het allemaal niet helpt, zoek je juridische bijstand, en ga je de halve huur betalen, of helemaal geen huur, wegens het ontberen van ongestoord woongenot.
Uiteindelijk zullen de lawaaimakers dan uit hun huis worden gezet.

Hoe het bij een koopwoning moet? Misschien eens informeren bij de vereniging Eigen Huis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een gesprek met de buren aangaan, is uiteraard de eerste stap.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het punt is dat de overlastveroorzakers meestal a-sociale mensen zijn, die niet thuishoren tussen mensen die wel in een geregeld leefpatroon leven. Tot nu toe hebben woningstichtingen de verplichting iedereen huisvesting te bieden, een te moeilijke opgave,

Het project van de Skaeve Huse laat zien dat de algemene opinie aan het veranderen is: a-sociale mensen kun je niet huisvesten in gewone woningen, daarop zijn ze niet aangepast.
In de 50er jaren waren hier aparte voorzieningen voor.
En dat komt nu weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, voor een nieuw VEENhuizen ; ik ben er niet helemaal bij vandaag.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, het gaat niet over Veenhuizen, want (ik heb het boek van Suzan Jansen gelezen) dat gaat over een achterlijke vorm van armoedebestrijding.
De Skaeve Huse, naar Deens model gaat over aanpassingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken het boek ook Ik doelde ook feitelijk op ene nieuwe bestemming vóór ;-)
Maar er zat een megafout in mijn eerste reactie, die heb ik laten verwijderen. Vandaar even het misverstandje.
bij mij in de straat heeft jarenlang een drugspand gezeten.
herrie, vechtpartijen op straat, keer op keer ingegooide ramen, de politie was er kind aan huis.
ook hadden ze een hond die ze mishandelden, die heb ik daar met een grote brede vriend weggehaald.
na jaren overlast werden ze eindelijk uitgezet, mede omdat ze de huur niet meer betaalden.
het kan dus wel, maar het is een zaak van de lange adem.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk voor jullie,maar waarschinlijk zitten er nu anderen mee opgescheept.
Rieneke1
14 jaar geleden
ze kregen geen vervangende woonruimte, en zijn in een caravan op een camping terechtgekomen.
sommige mensen zijn gewoon niet geschikt om in een buurt te leven :(
Vrijwel nihil. Ik heb ook veel overlast van de bovenburen en de woningbouwvereniging kan niets doen, zeggen ze. Ze sturen briefjes naar de bovenburen, waar ze geen reactie op krijgen. Ze bellen aan, maar er wordt nooit opengedaan. En ze zeggen tegen mij dat ze verder niets kunnen doen en dat ik vooral wel moet doorgaan met klachten indienen. Wie weet hebben ze dan over vijf jaar genoeg klachten om verdere stappen te nemen!
Het is om gek van te worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is veel te klein. De overlast moet zeer ernstig én aantoonbaar zijn, wil de politie of de woningbouw er iets aan doen. Meestal is het niet aantoonbaar genoeg en deinst het slachtoffer ervoor terug aangifte te doen vanwege mogelijke bedreiging en de angst voor hoge gerechtelijke kosten.
Wij hebben zelf ook ooit vanwege geluidsoverlast* moeten verhuizen en als dat je lukt, is een nieuwe woonomgeving de beste oplossing.
Veel succes!

*voorbeeld: onze bovenbuurvrouw klaagde over het geblaf van de hond van onze benedenburen....

Toegevoegd na 7 uur:
Woningbouwverenigingen hebben pas een probleem als iets geld gaat kosten. Geluidsoverlast doet dat niet, huurachterstand en boze advocaten wel.....
Maar ja, welke huurder kan een goede advocaat betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt af van de woonsituatie (stad, dorp, wijk) en van het tijdstip. Praten is meestal het eerste. Ik ga ervan uit dat dat niets helpt. Dan moeten derden (politie, woningbouwvereniging) ingrijpen. Politie doet wel iets als je na 12 uur s nachts belt (in een dorp) en er bijvoorbeeld geluidsoverlast is door alcohol (dronkemansgebral), feestje (muziek) of ruzies. Probleem is dat een paar dagen later het vaak weer gebeurd. Dan in overleg met wijkagent (ja, er zijn er heel soms een paar die iets doen !)kun je de woningbouwver. aanspreken.