Waarom heeft iedereen de stad Doël, België verlaten en waarom zijn de huizen zo kapot?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
de huizen zijn kapot omdat de stad verlaten is. Dan krijg je mensen die de boel gaan slopen, of het vervalt gewoon.
liveisgreat
9 jaar geleden
voor de havenuitbreiding zijn er al vele mooie dorpjes rond Antwerpen gesneuveld. een natuurgebied, het Noordkasteel, dat een belangrijk recreatieoord was voor de Antwerpenaren, werd in de jaren 70 reeds gesloten voor havenuitbreiding. maar tot hiertoe is er nog niets spectaculairs gewijzigd.
in de haven vind je her en der nog beschermde monumenten, zoals een kerkje van Oosterweel. Hier wordt echter heel weinig aandacht aan besteed. de grond werd opgespoten, en het kerkje staat in een diepte zielig te verkrotten.
Over die havenuitbreiding en de daarmee gepaard gaande vernietiging van dorpen kan je best eens kijken naar de serie "Terug naar Oosterdonk". Dit geeft een goed beeld van wat het met de dorpsgemeenschap deed.
Doel was, ondanks de kerncentrale vlakbij, een heel mooi en historisch waardevol dorp. nu nog staan er enkele heel mooie en nog bewoonde huizen. Ik kan me het verdriet van de bewoners voorstellen, die vaak - zoals je goed kan zien - geïnvesteerd hebben om mooi te wonen. Een bloeiende handel van elektrische toestellen ging teloor, en de man in kwestie was te oud om nog opnieuw te beginnen. Het is pijnlijk als je er voorbij komt en alle elektrische toesstellen verschenen in de vitrine ziet staan.
Doel is een dorp om te bezoeken, om eens te gaan praten met wie er nog gebleven is. Het is bijna een museum van wat economische expansiedrang kan doen met dorpsgemeenschappen. Enerzijds investeert een overheid in "sociale cohesie" maar anderzijds is er soms nog te weinig aandacht voor.
liveisgreat
9 jaar geleden
maar zoals je in Wikipedia kans lezen, heeft men via allerlei handige zijsprongen gemaakt dat het dorp leegbloedde en minder en minder bewoonbaar werd. In Gent is er - op kleinere schaal - een gelijkend verhaal met de Lourdeshoek. Men wilde de mensen in zijn geheel verhuizen naar sociale woningen in de buurt (wie dat wilde natuurlijk). Maar door een politieke zet van een oppositiepartij, die niet wilde horen dat er een goede oplossing in de maak was, ging het plan teloor. Lourdeshoek bloedde leeg, omdat de overheid zijn nek niet meer durfde uit te steken. En ook de pers deed er een schepje bovenop : in plaats van de positieve oplossing in de picture te brengen zocht men naar gruwelijke verhalen (bv. "oude man van bijna 100 wordt uit zijn huisje gejaagd"). Ik heb in die tijd veel geleerd over hoe er nieuws gemaakt wordt...en dat media niet altijd alles vertellen.
Om maar te zeggen; in dossiers zoals Doel spelen vaak ook politieke belangen mee. Een haven is tewerkstelling, en dat is, zoals je weet, een gevoelig thema.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@liveisgreat, inderdaad media vertellen niet alles. Daarom moet men ook meerdere kranten lezen en naar verschillende media luisteren. Niet om te horen wat men vertelt, maar om er achter te komen wat ze weglaten.

Antwoorden (2)

Er waren plannen om de haven van antwerpen uit te breiden. Dit zou er voor zorgen dat het dorp volledig van het vaste land zou worden afgescheiden (of zelfs het dorp zouden laten verdwijnen). Niet handig natuurlijk als je daar woont.
Dus sinds de jaren 60 ging het inwonertal in rap tempo naar beneden.
Het was vrij makkelijk om je woning te verkopen aan een maatschappij daar.

http://www.nsmbl.nl/creepy-verlaten-belgische-spookstad-overspoeld-met-graffiti/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doel_(plaats)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit is omdat daar de uitbreiding van de haven van Antwerpen komt,maar daar is veel verzet tegen...alles sleept lang aan maar ondertussen staat het dorpje Doel al jaren leeg(er zijn nog wel heel wat huizen bewoond,meerendeel gekraakt)
fremar