Zijn de normen en waarden gerelateerd aan het gezinsinkomen?

Klopt het dat de normen en waarden die jij mee krijgt gerelateerd zijn aan het gezinsinkomen waar jij deel van uit heb gemaakt? Niet dat je bijdrage eraan heb geleverd..
Of geld dit voor je gehele opvoeding?

Toegevoegd na 38 minuten:
Of.. zit ik me net te bedenken heeft het temaken met het IQ of EQ wat mensen hebben? Zijn daar de normen en waarden die je tot je neemt aan gerelateerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, nou stel je eindelijk eens een vraag waar we echt iets mee kunnen!
:-)

Het beste antwoord

Iedereen heeft normen en waarden. Dus de rijken en de armere. Het is helemaal nergens aan gerelateerd.

Maar of alle normen en waarden gelijk zijn, nee dat niet.

Is er een juiste? Voor elke persoon is zijn normen en waarden de juiste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk niet dat normen en waarden gerelateerd zijn aan gezinsinkomen. Ik mag het van dichtbij meemaken namelijk. Mijn gezinsinkomen ligt onder bijstandsnivo. Het gezinsinkomen van mijn ex-partner ligt ver boven jan modaal.

Echter merk ik aan de kinderen dat ze bij mij kwa normen en waarden meer leren. Ze leren bij mij dat ze ieder mens moeten respecteren en accepteren zoals die persoon is. Dat iemand een lilliputter is en nooit groter gegroeid is leg ik mijn kinderen uit. Mijn ex sist tegen de kinderen dat ze de mond moeten houden.

Het zijn kleine voorbeeldjes, maar ik ben ervan overtuigd dat mensen met een laag inkomen niet minder normen en waarden hebben dan mensen met een hoog inkomen, echter denk ik wel dat de normen en waarden misschien wel op hele andere vlakken liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen en waarden zijn lijkt mij toch niet afhankelijk van het feit of je ouders veel of weinig geld te besteden hebben.
Die krijg je mee vanuit je opvoeding je ouders geven je een voorbeeld , de groep waarin je leeft (school,clubs ook)
er zijn zowel rijken als armen die zich nergens aan storen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen en waarden zijn gerelateerd aan wat je vanuit je opvoeding hebt mee gekregen dit heeft niets te maken met het inkomen van je ouders.
Daarnaast kan je je normen en waarden nog altijd 'bijstellen' als je volwassen bent, naar je eigen inzicht en ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die zijn gerelateerd aan je opvoeding.
Onder alle klasses heb je mensen die het niet zo nou nemen met normen en waarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alle waarden en normen zijn een afspiegeling van je verleden en afkomst (opvoeding dus)...

Jij hebt nog nooit één waarde of één norm zelf verzonnen, dus ze zijn altijd van anderen afkomstig...

Heb je toen je klein was moeten leren omgaan met tekort, dan zul je niet zo makkelijk rijk worden, als je in je jonge jaren alles wat je je wenste kon krijgen... Dus gier ligt het bewijs dat Normen en Waarden van het inkomen afhangt...

IQ en EQ is een qoutient, daar kan het dus nooit aan liggen... Quotient is een gemene deler... heel gemeen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen en waarden worden eigenlijk bepaald door de samenleving. En die samenleving bestaat uit meerdere lagen. Je eerste laag is natuurlijk je gezin. De normen en waarden die daar worden gehanteerd krijg je mee in je opvoeding. Daarna krijg je je leefomgeving. Mensen met een laag gezinsinkomen zullen absoluut niet per definitie andere normen en waarden hebben, maar wanneer je bijvoorbeeld in een achterstandswijk gaat rondkijken wonen daar veel mensen met een laag inkomen, en daar is het voor sommige mensen letterlijk "overleven". Hier heersen andere normen en waarden dan in bijvoorbeeld een dure villawijk. Dus in dat kader zijn de normen en waarden wel gerelateerd aan het gezinsinkomen, maar alleen als dit dus weer gekoppeld is aan een bepaalde leefomgeving.