Zijn er complexen zoals caravanpark, tuinpark etc waar het restafval in speciale, gekochte vuiniszakken aangeleverd moeten worden en werkt dit?

Nu is het vaak zo dat sommige mensen hun afval zelf meenemen (wie aanvoert kan ook afvoeren) en anderen van alles in containers gooien, ook wat niet mag. Dit verhoogt de kosten. EEn oplossing kan zijn: koop speciale vuilniszakken, met een logo. Alleen deze zakken mogen in de container. Wil je afvoeren, prima. Wil je t in containers kwijt, ook goed: je betaalt immers per zak.
Invoeren van dit systeem lukt niet, omdat men bang is dat er dan gedumpt wordt, wat weer ratten aantrekt.

Ik vraag me af of er plekken zijn waar men al met betaalde zakken werkt en of het daar goed gaat, niet gedumpt wordt. Zijn die er?

Toegevoegd na 2 uur:
Dat het niet werkt ivm onverschilligen, besef ik. Dus daar vraag ik niet echt naar:-)

Ik weet dat er plekken zijn waar t wel werkt, maar waar?
Kent/weet iemand van zulke plekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk wel als nadeel dat je dan bij die bak moet gaan staan om te controleren of de goede zakken er wel in gaan. Om dat te voorkomen zou je een ophaalsysteem moeten invoeren. In b.v. de gemeente Druten nemen de vuilniswagens alleen de gemeentezakken met restafval mee. Dat werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo iets: gemeentezakken, zoek ik. Waar dat wel goed draait. Ophalen, dat gaat op bijv een volkstuin niet lukken, omdat vrijwilligers dat zouden moeten doen.
Meenemen naar een wijk: meenemen doet de welwillenden, de anderen gooien t in de containers waar de eerste groep ook aan mee betaalt. De aso's gooien alles erin, ook tuin en bouwafval.
Dumpen is HET argument om het niet te doen, ik zoek plekken waar het wel goed gaat

Het beste antwoord

Ik ken toevallig zo'n park, Recreatiedorp De Ossenberg in Overberg.
Ze werken daar met heel specifieke zakken, knalrood, en alleen in die zakken kun je het afval aanleveren.
Controle hierop bestaat voornamelijk uit sociale controle. De containers staan behoorlijk aan de weg en rondlopen met een grijze zak in plaats van zo'n rode zou al snel opvallen.
Voor zover ik weet zijn er geen ongeregeldheden, ik heb in die containers slechts rode zakken gezien.

Als je wilt weten hoe de ervaringen zijn van de beheerders zou je even kunnen bellen, tel.: 0343 - 481 354
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje, bedankt!!! Ga ik zeker doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En is er dan ook te zien wat die mensen in die rode zakken afvoeren?
Doen zijn daar toch niet stiekem papier in en glaswerk?
Of toch een afgedankt en opgerold campingmatras?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan, maar dan is die zak iig gekocht, de vervuiler betaald dan (iets)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een concreet antwoord! bedankt!

Andere antwoorden (1)

Op een camping e.d. zul je dat nooit echt goed onder controle kunnen houden,
omdat heel veel mensen nu eenmaal hufters zijn
die lekker vooral doen wat ze zelf het beste uitkomt.

De campingeigenaar kan wel eigen vuilniszakken hebben, die zal hij aan de klant moeten verstrekken en niet verkopen.
Dan zal de container moeten staan op een plaats
waar er heel veel toezicht is en dat heb je nu eenmaal niet 24 uur/dag.

Er zijn in sommige wijken wel vuilcontainers die alleen maar open kunnen met een speciale chippas van de buurtbewoners.
Op die chippas staat geld en dat wordt er per kilo vuilnis afgetrokken.
Zo betaal je echt per gewicht.

Zo'n pasjessysteem heb ik ook wel eens meegemaakt voor het douchen. Dus in plaats van muntjes. Het werkte wel en de klant heeft zelf in de hand wat ie uitgeeft.