Waarom wordt voornamelijk slechte informatie van mensen uit een andere cultuur in de media uitgelicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Slecht nieuws blijft vaak langer hangen,indien je er gevoelig voor bent! En dat geeft dan weer reden tot discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

media licht meestal slecht nieuws uit.dat daar dan meestal mensen uit een ander cultuur bij betrokken zijn is weer een ander onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe wordt een slecht bericht altijd vaker doorverteld dan een goed bericht: dat is 3x zo vaak.
Dat vinden we ook terug in de media.

Maar ik kan niet onderschrijven dat dit alleen gerelateerd is aan mensen uit een andere cultuur, dit is heel algemeen en duidt zeker niet op een bepaalde vorm van haatzaaien.
itsme
14 jaar geleden
Komt door een heel nare eigenschap v d mens:
ze roddelen graag.
Negatief nieuws schijnt op de één of nadere manier altijd langer en verder door te werken, dan een mooi positief geluid.
Zegt natuurlijk heel veel over degene die het slechte nieuwtje doorsluist aan een ander...
Zonde allemaal. Het kan zoveel mooier zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de cultuurverschillen nog al erg spelen in dit land.

De nadruk wordt dus op de negatieve acties van onze gekleurde medemens gericht omdat dat is wat mensen willen zien, het is sappig en het voed het gevoel dat veel mensen hebben. Telkens als er weer een negatief bericht over onze gekleurde medemens in de krant komt kunnen ze zeggen: zie je wel! Het is allemaal de schuld van...

Erg jammer, media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of dit wel zo is? Ik lees regelmatig artikelen over mensen uit andere culturen die betrekking hebben op hun levensverhaal, hun werk en culturele of artistieke prestaties, hun religieuze zaken enzovoort. Dit is doorgaans weliswaar anders getint, maar niet slechter of beter dan info van mensen uit de eigen cultuur.
Waar het vluchtelingen betreft is de kans dat er negatieve info komt natuurlijk groot. Niet voor niets zijn ze gevlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker wel waar, ik kan je een heel goed boek hierover aanraden: 'het zijn net mensen' van joris van Luyendijk, zie bron.

Het heeft er voornamelijk mee te maken wat als nieuwswaarde gezien wordt. Vaak als er een bom ontploft in een ver land komt dat in het nieuws, en niet dat er zoveel procent betere economie daar is of dat er zoveel procent meer meisjes naar school gaan. Althans, soms zijn die berichten er wel, maar als je kijkt naar de plaatsing ervan dan vind je de slechte berichten op de eerste paar pagina's van de krant, en de goede ergens in een hoekje achteraan.

Hetzelfde geld ook voor mensen binnen Nederland van verschillende culturen. Gebeurt er is iets goeds, dan vind je het ergens achteraan in de krant, als er iets naars gebeurt staat het meteen op de voorpagina.

Het lijkt mij dat de media deels reageert op wat mensen willen zien, maar dat zij ook deels het negatieve klimaat zelf maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om mee aan te tonen hoe goed we zelf zijn....