Hoe heet dat zuigzoenachtige geluid dat sommige donkere (en blanke) mensen maken met de lippen als je het ergens duidelijk niet mee eens bent?

Het is een geluid dat je maakt met lippen. Een soort vreemde zuigzoen mét bijbehorend geluid in de lucht. Veel donkere (en blanke, zoals ik) mensen maken dat geluid.

Het zit namelijk zo, een vriend vertelde mij dat dat een tjoewie heette, omdat ik dat geluid maakte (doe ik zonder erbij na te denken btw). Nu ging ik het googlen, maar ik kreeg dus onderstaand resultaat.

http://tinyurl.com/6j4om5h

Maar nu zag ik dat het in straattaal kauwgom betekent.
http://www.straatwoordenboek.nl/letter/T/tjoewie

Geluid -> zie filmpje, goed luisteren, ze maken dat geluid voordat ze wat zeggen.

Hoe heet nu eigenlijk écht? Is er eigenlijk wel een naam voor? Dezelfde vriend vertelde ook dat er op de radio eens een wedstrijd over was gehouden wie dat het langste volhield?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken het als tjoerie, maar ik heb geen idee waar het vandaan komt

Het beste antwoord

Wat jij bedoelt is een tjoerie. Dus met een R en niet met een W. Vandaar denk ik dat je het niet terug kon vinden op Internet. Je vriend heeft gelijk alleen heb jij het verkeerd verstaan denk ik.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij ;) Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Als toevoeging op Bambina nog wat extra informatie voor de mensen die dit interessant vinden :P

Wikipedia
''Tjoerie
Een tjoerie is een Surinaams-nederlands woord voor een expressie van minachting of verontwaardiging. Deze vorm van negatieve expressie of oraal gebaar is dagelijks gebruikelijk in verschillende landen in het Caraïbisch gebied.
[bewerken]Hoe wordt een tjoerie gemaakt?

De klank wordt geproduceerd door de tong tegen het gehemelte te drukken, de lippen te tuiten en vervolgens lucht aan te zuigen.
[bewerken]De tjoerie in andere talen

De Tjoerie is de Surinaams-Nederlandse benaming van deze klank. Op de Franse Antillen is deze expressievorm bekend als "Le Tchip"[1]. In het Engelstalig deel van het Caraïbisch gebied staat de tjoerie bekend als Kiss-teeth (KST)''

Urband Dictionary Engelstalige website
''1. kissing teeth 23 up, 6 down
The act of kissing teeth kmt means to express disapproval contempt, or dissatisfaction with a situation or person by making a sound through the act of sucking air through one's teeth.

Oft performed by people from the Caribbean.
I got to the cricket ground late. When I asked the man next to me what the score was, he spent the next 10 seconds kissing teeth at me!''