Waarom bestaat irritatie, waarom irriteren we aan mensen? Heeft het nuttig ergens voor?

Is irritatie nuttig voor iets? Waarom irriteren we soms aan iets of iemand? En waarom irriteert iedereen zich aan iemand of iets? Heeft het iets met je instinct te maken?

Toegevoegd na 21 minuten:
En is het raar dat ik er over na denk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
jacob46
9 jaar geleden
Ik denk zelf, omdat ieder mens uniek is in zijn soort. Elk persoon denkt en doet anders. En wat voor de ene persoon de juiste woorden , oplossing of wat ook betekenen, is voor een ander weer de grootste misstap. Irritaties zijn dingen die je ziet, waarvan je zelf weet dat jij die nooit zou doen. Ik irriteer me bijvoorbeeld, als ik patty brard hoor praten. Dan denk ik....Aaaaahhh..al zal het de laatste vrouw op aarde zijn. En een ander denkt...Dat is mijn (droomvrouw)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet raar om er over na te denken. Integendeel. Plusje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks
SimonV
9 jaar geleden
Iemand die zich gelukkig en blij voelt, zal zich niet gauw ergeren.
De bron van irritatie ligt dus niet bij de ander, maar bij je eigen gevoelens. Irritatie ontstaat volgens mij zo:
Je voelt je op een gegeven moment gefrustreerd, naar, boos.
Er gebeurt iets onschuldigs waar je anders geen aandacht aan zou schenken.
Nu worden echter door deze onschuldige gebeurtenis al je frustratiegevoelens getriggerd, waardoor je gaat denken dat die gebeurtenis er de oorzaak van is. Op de korte termijn zul je de neiging hebben deze irritatie af te reageren. Instinct, denk ik: als je iets naars overkomt, wil je van je afslaan.
Op de lange termijn heeft het meer zin de oorzaak ervan te onderzoeken. Persoonlijk was het voor mij een eyeopener om te beseffen dat irritatie niet iets is wat je overkomt, maar waar je soms voor kiest.
Het heeft dus geen nut. Het is hoogstens een waarschuwingssignaal dat je je eigenlijk niet happy voelt.

Het beste antwoord

Het enige wetenschappelijk antwoord op deze vraag vanuit de psychologie:

Irritatie is zeker nuttig en evolutionair gezien een belangrijke emotie. Het is een waarschuwingssignaal Irritatie kent zijn verklaring vanuit de territoriumtheorie. Deze stelt dat alle personen rondom zich een aantal 'eigendommen' hebben wat hun 'territorium' is. Stel dat een andere persoon zijn territorium wil uitbreiden dan gaat dit soms ten koste van iemand anders zijn territorium. De eigenaar van het territorium wordt door irritatie hiervan op de hoogte gesteld. Anderzijds, kan iemand die zijn territorium wil uitbreiden irritatie voelen als dit niet meteen lukt.

Bijvoorbeeld:

1) Een werknemer heeft sinds jaar en dag dezelfde taak binnen een bedrijf. Dit is zijn territorium. Een jongere collega in opleiding dient stage te lopen en een deel van dezelfde taak over te nemen. De oudere werknemer ervaart de emotie irritatie omdat zijn territorium wordt afgenomen. Hij wilt behoud van zijn territorium en zal tegenwerken. De jongere collega wenst zijn territorium echter uit te breiden en neemt de tegenwerking waar. Ook deze zal irritatie en frustratie waarnemen.

2) Een huisvrouw, die al levenslang verantwoordelijk is voor het gezin, heeft het er moeilijk mee dat haar pas gepensioneerde echtgenoot plots meehelpt in het huishouden. Terwijl de huisvrouw irritatie voelt omdat haar territorium in het gedrang komt, heeft haar man de noodzaak om zijn territorium uit te breiden. Zijn eerder territorium (werken in dienstverband) is immers niet meer toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
De meeste ergernissen hebben weinig met het uitbreiden van territoria te maken... 1. Massale ergernis over asociaal gedrag (hondenpoep en verkeersaso)
2. Het eindeloze en oeverloze gebabbel van sportcommentatoren op TV
3. Verpakkingen die je nooit normaal open krijgt. Cupje koffiemelk grootste ergernis.
4. Luide gsm-gesprekken grootste ergernis. Ook irritante (43 procent) en luide (37 procent) ringtones zijn een grote ergernis.
5. Scoringsdrang bij de overheid, alles wordt er gewoon doorgedrukt
6. Werknemers met kinderen verliezen hun ambitie, lopen de kantjes eraf en kletsen veel te veel over hun kroost. Dat is tenminste de mening van hun kinderloze collega's.
7. De lange wachtrij bij de kassa
8. Lang leve de Euro, waarom zou het toch zo slecht gaan met de economie?
9. Ongevraagde telefoontjes en drukwerk in je brievenbus
10. Betaald toiletbezoek grootste ergernis http://top10.ergernissen.com/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Irritatie is niet hetzelfde als frustratie.
SimonV
9 jaar geleden
Da's correct. We hebben het dus allebei over irritaties.
Irritatie is hetzelfde als ergernis. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=irritatie&lang=nn#.VADhiekcTn4
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige zaken op je top 10 lijst vind ik eerder passen bij frustratie als irritatie (geef toe: erg wetenschappelijk is deze site niet). Andere zaken zijn inderdaad irriterend, alsook toe te schrijven aan de territoriumleer. Bijvoorbeeld: 1. Massale ergernis over asociaal gedrag (hondenpoep en verkeersaso) Is in wezen frustratie. We spreken dan ook over verkeersfrustratie. 2. Het eindeloze en oeverloze gebabbel van sportcommentatoren op TV Is eigenlijk ook frustratie wegens het opbouwende effect hiervan gedurende een mensenleven. 6. Werknemers met kinderen verliezen hun ambitie, lopen de kantjes eraf en kletsen veel te veel over hun kroost. Dat is tenminste de mening van hun kinderloze collega’s. Is een mooi voorbeeld van territoriumleer. De spreker heeft een bepaalde behoefte te vervullen (praten over zijn gezin), terwijl de luisteraar daar geen behoefte in geeft om dit aan te horen. Doordat de spreker zijn behoefte kan vervullen gaat deze zich ontwikkelen naar zelfontplooiing, ten koste van de tijd en de zin van de luisteraar. Dus uitbreiding en afname van territoria. Het lijkt mij niet nodig om elk voorbeeld te verduidelijken, maar u begrijpt wellicht mijn punt.
SimonV
9 jaar geleden
Irritatie ontstaat vaak uit frustratie.
"De oudere werknemer ervaart frustratie (-> irritatie) omdat zijn territorium wordt afgenomen." Een bron die uw betoog ondersteunt zou het antwoord versterken.
Afname van territorium kan zeker irritatie veroorzaken, maar er zijn daarnaast veel meer ervaringen die ergernis kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord Mvr StandeKoning2000

Andere antwoorden (1)

Om deze vraag te beantwoorden zou je even naar een paar zaken moeten kijken waardoor mensen geïrriteerd raken. Wat dacht van o.a.: vliegen, lege batterijen, herrie, files, vertragingen.
Of de meer "sociale ergernissen": mensen die te laat komen, mensen die zich niet aan afspraken houden, mensen die in hun neus peuteren of smakken, mensen die constant opscheppen en ga zo maar door.
Mensen irriteren zich dus grof gezegd aan dingen die niet goed voor ze zijn. Dingen waar ze zelf echt nadeel van kunnen ondervinden.
Soms irriteren ze zich ook aan zaken waar ze niet direct hinder van hebben. Wat dacht je van nagels over een schoolbord? Irritatie alom maar je word er niet ziek van ofzo. Maar kijk je naar een irritatie als fruitvliegjes in je keuken dan is het functioneel. Je zoekt het rotte fruit en verwijderd het. Dat is eigenlijk wat we doen als we ons irriteren, we zoeken het spreekwoordelijke rotte appeltje. Om die te verwijderen, zodat jij daar geen last meer van hebt.
Waar je je aan irriteert verschilt van mens tot mens en sommige mensen zijn sneller geïrriteerd dan anderen maar de functie blijft hetzelfde: waarnemen van iets wat hinderlijk is met de eventuele bedoeling van dat te verhelpen.

[Toch zouden veel mensen er goed aan doen om zich minder snel te irriteren. Ergert u niet, verwondert u slechts ;) ]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij was deze uitspraak anders, namelijk: Verbaas u niet, verwonder u slechts.