Kun je op meer plekken sigaretten kopen dan brood?

Volgens één van de reclames van KWF Kankerbestrijding in de campagne "rookvrije toekomst" (of "rookvrije generatie"), kun je op meer plekken sigaretten kopen dan brood.

Klopt dat?

Cryofiel
7 jaar geleden
1.6K
bamibal
7 jaar geleden
Ik denk dat dat klopt. Sigaretten zijn te koop bij vrijwel alle supermarkten en benzinestations. Ook bij zaken als Ako, Bruna, kiosken op treinstations, etc. En dan ook nog alle losse sigarettenautomaten.
bamibal
7 jaar geleden
De vraag is of ze belegde broodjes ook meerekenen, maar zelfs dan denk ik dat het klopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:D Had precies dezelfde gedachte toen ik die reclame hoorde; hier wil ik wel eens cijfers van zien. Maar idd supermarkt valt aan beide kanten weg te strepen. benzinestations zijn twijfelachtig, En dan ligt het aan je definitie van "brood"
-hele broden
+voorverpakte broodjes
+tosti/broodje bij een cafe/restaurant/snackbar
(maar ook dan heb je weer dat er sigaretten verkocht kunnen worden. Het zal er dus een beetje aan liggen wat je meerekent.

Antwoorden (1)

Nee, dat klopt niet.

In de tv-spot van KWF Kankerbestrijding, wordt verteld dat op 9.000 plekken in Nederland ‘brood’ wordt verkocht. In werkelijkheid is alleen berekend op hoeveel plekken je een bruin brood kunt kopen. Verkooppunten waar je geen bruin brood, maar wel verpakte broodjes, sandwiches of belegde broodjes kunt kopen, telden niet mee. Ook bij de sigaretten zijn niet alle verkooppunten meegeteld. We beweren niet dat er geen groot verschil bestaat tussen de verkoopplekken van sigaretten en brood, maar kunnen dat op de gegeven cijfers niet baseren. 9.000 versus 30.000 klopt niet. Dus beoordelen we de stelling als onwaar.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/21/op-30000-plekken-koop-je-sigaretten-op-9000-pl-1579204-a957639
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De vraag is: "Kun je op meer plekken sigaretten kopen dan brood?" Dàt klopt hoogstwaarschijnlijk wel, maar de cijfers die de KWF-reclame daarbij noemt (9000 versus 30.000) kloppen niet. Doel van de reclame is bewustwording, dus hoe meer mensen er over gaan discussiëren of die cijfers al dan niet kloppen en waar ze vandaan komen, hoe meer de KWF het doel bereikt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu pak je een andere stelling dan de vraag en bewijst die onjuist.