Waarom beginnen mensen spontaan met de maat mee te klappen als er muziek wordt gespeeld tijdens een (tv)show?

Het is een bijna griezelig soort massagedrag vind ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wat je bedoelt, ik krijg er ook de rillingen van.

Het beste antwoord

mensen die een tv opnamen bijwonen noemen ze niets voor niets klapvee.
men geeft aan wanneer men moet klappen

Toegevoegd na 2 minuten:
Klapvee

Klapvee zit in de studio
bij radio en vooral tv.
Klapvee hinnikt om niks
en is met alles tevree.

Klapvee knort van genoegen
bij talkshow en bij quiz.
Klapvee heeft geen sjoege
van wat wel of niet goed is.

Dat is voor Klapvee ook geen punt,
het blaat spontaan de kijker toe.
Klapvee is dom gelijk een rund
en toch zegt het maar zelden boe.

Maar in het theater, daar zit u
en u verfoeit die kuddegeest.
Daarvoor bent u teveel individu
en klapt dus nu als één braaf beest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er gaan een bord aan waarop staat: APPLAUS!! en dan moet iedereen klappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt? En dan gaat men dat nog doen ook? Raar hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YUP is allemaal show
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het gaat dus niet om applaus, maar echt om mee klappen op de maat van de muziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat word ze uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De producent komt naar voren en voordat de camera's aangaan krijgen de mensen allemaal uitleg. (mijn vriend staat wel eens in zulke shows vandaar dat ik het weet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, en op het moment dat er met de muziek meegeklapt moet worden, komt er iemand van het productieteam buiten beeld het 'goede voorbeeld' geven door extra overdreven mee te klappen en kom-op-doe-mee-is-leuk-bekken te trekken. Wat zegt het koetje? Boe!
Wat zegt het eendje? Kwak!
Wat doet het publiek? Klappen!
Wanneer doet het publiek dat? Als de muziek speelt?
Hoe doet het publiek dat? Op de maat! En het publiek gaat uit zijn bol, hè wat een leuke dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brrr...
dat is een soort van afspraak.
ach ja, een onschuldig soort van massagedrag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze "ingehuurd" zijn als klapvee. Ze worden opgeut door de programmaleiding en borden om het zo leuk mogelijk over te laten komen op tv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bij een aantal shows aanwezig geweest in het verleden en voordat de opnamen beginnen wordt het publiek al helemaal opgejut en geïnstrueerd. De persoon die dat doet is vaak een entertainer (of meerdere mensen natuurlijk) en die blijft ook tijdens de show voor het publiek in beeld om aan te geven hoe het publiek moet reageren.

Ik ben bv bij Prijzenslag geweest (ja, ik weet het, heeeeeel lang geleden). Zelfs het àààh zeggen als het misging werd vooraf geoefend. Er werd vaak herhaald dat het belangrijk was dat iedereen meedeed, zodat het allemaal leuk op tv overkwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een tv show hoort het bij de spelregels en heb je 'voorklappers' die instrueren hoe, wat en wanneer.

Des te triester vind ik de standaard staande ovatie na een theatervoorstelling, hoewel deze soms ook barslecht zijn. Maar iedere keer, telkens weer, iedereen staan en klappen maar. Spelers gaan weg, komen nog een keer terug, nog een keer buigen, en hopsakee, klappen maar, want oh oh oh wat zijn we toch een stel literaire bollebozen dat we naar het theater gaan ipv naar de televisie kijken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is weinig spontaans aan aan dat geklapt. Meestal staat er iemand (floormanager) met een stuk papier te wapperen als er geklapt moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon gezellicht en soms moet het