wat was er eerder friesland/Belgie of friesland/nederland of was het eerst friesland een eigen onhafankelijk land?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

* Friesland:
Een deel van Friesland viel rond het jaar 1000 onder de graven van Holland. De overige delen hadden in die tijd over het algemeen veel zelfstandigheid omdat geen enkele graaf of hertog het gebied onder controle kon krijgen. In 1498 benoemde keizer Maximiliaan van Oostenrijk hertog Albrecht van Saksen tot Heer van heel Friesland.

In 1581 kreeg Friesland weer een autonome status. De Admiraliteit van Friesland, opgericht in 1596, was één van de Admiraliteiten ten tijde van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In 1795 raakte Friesland officieel zijn zelfstandigheid kwijt toen het een provincie van Nederland werd.

* België:
Het huidige België kwam in de 15de eeuw in handen van de Habsburgers en werd in 1795 overgenomen door de Fransen. Na de nederlaag van Napoleon te Waterloo in 1815 ging het tegenwoordige België op in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Met de Belgische Revolutie van 1830 scheidde België zich op 4 oktober 1830 af van Nederland en werd een constitutionele monarchie.

* Nederland:
Nederland werd onafhankelijk tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648), waarin de gezamenlijke Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden (zeg maar het huidige België) tegen Spaanse overheersing in opstand kwamen. In 1579 vormden de Noordelijke Nederlanden de Unie van Utrecht, waarmee een nieuwe politieke entiteit ontstond. Met de Acte van Verlatinghe van 1581 werd door de gewesten van die Unie de onafhankelijkheid van Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden uitgeroepen, die rond 1609, bij het begin van het Twaalfjarig Bestand internationale erkenning kreeg.

Vanaf de Franse tijd (1795-1813) ontwikkelde Nederland zich tot een natiestaat, aanvankelijk als Verenigd Koninkrijk der Nederlanden in 1815, dat door de Belgische Revolutie in 1830 echter uiteenviel.

* Conclusie:
Friesland en Nederland ontstonden in 1581 feitelijk tegelijkertijd, omdat Friesland een autonoom onderdeel was van de Republiek der Nederlanden. Vergelijk het met Texas en de andere Amerikaanse staten die binnen de Verenigde Staten onafhankelijk zijn, maar naar buiten een Unie vormen. Friesland verloor echter zijn onafhankelijkheid, 35 jaar voordat België zich afsplitste van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Friezen bewoonden rond het begin van de jaartelling de kuststrook van ruwweg Denemarken tot aan Frankrijk, maar van een land in de zin van staat of koninkrijk kan je niet spreken. Ieder dorp of gemeenschap was autonoom en er was dus geen centraal gezag zoals een koning o.i.d.
Men sprak dus wel van Friesland als het land waar de Friezen woonden, maar dat kan je niet als staat opvatten.
Uit de tijd dat de Friezen er gingen wonen bestaan geen geschreven bronnen en dus is het ook niet bekend waar ze het eerst woonden.