Kleding zonder kinderarbeid?

ik wil graag merken weten die zich niet met kinderarbeid bezig houden. bij veel merken is dat niet toetsbaar. maar welke merken zijn dat wel? o ja, en welke merken beslist niet te kopen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nobel streven, maar toch een opmerking: natuurlijk is er in een ideale wereld geen kinderarbeid, maar in een ideale wereld hoeven kinderen zonder baan ook niet te bedelen om een hongersdood af te wenden. Triest maar waar: een kleinere of totaal afwezige markt voor kinderarbeid zorgt niet voor gelukkige zorgeloze kinderen die genoeg eten hebben, onderwijs krijgen en 's middags na school alleen maar hoeven spelen. Wat mij een stuk zinvoller lijkt dan niets kopen waar kinderhanden aan gewerkt hebben, is uitzoeken wat de arbeidsomstandigheden zijn van die kinderen. Ik kan me bijvoorbeeld (van alweer jaren terug, dus geen betrouwbaar beeld meer) een reportage herinneren waarin H&M aan de schandpaal werd genageld. Wat hadden de reporters gevonden: aan sommige kleding was kinderarbeid te pas gekomen. Het gebeurde namelijk dat kinderen *na school*, bij hun ouders *thuis*, hun moeder hielpen met het borduurwerk op bepaalde truitjes. Op die manier werd het gezinsinkomen opgekrikt, zodat de ouders de school voor hun kinderen konden betalen. [sarcasme]Shocking. Schande. Onbestaanbaar. Het is evident veel beter voor zo'n gezin als de kinderen niet meehelpen, geen onderwijs krijgen, en zorgeloos honger kunnen lijden.[/sarcasme] Natuurlijk moet je vreselijke sweatshops waar kinderen voor één kommetje rijst per dag hun handen stukwerken niet belonen met omzet. Maar de wereld is wel groter dan alleen vreselijke sweatshops aan de ene kant en zorgeloze blije schoolgaande kinderen aan de andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit had je (wat mij betreft) gewoon bij de antwoorden mogen zetten. tsja ideaal word het nooit, maar dat argument blijft ook altijd bestaan. ik vind wel dat je van duurdere merken mag eisen dat ze openheid geven en waarborgen dat er goeie werkomstandigheden zijn en een eerlijk loon. als consument kan je niet alles oplossen maar wel kritisch zijn. een betere wereld begint bij jezelf dus als nike bijv. kinderarbeid zou toepassen en asics niet zou ik asics kopen. puur om ergens te kunnen beginnen.

Het beste antwoord

Eerlijke kleding kopen doe je op deze site:

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Eerlijke%20kleding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt me dat in ieder geval bij kleding gemaakt in de Europese Unie geen kinderarbeid komt kijken. Van merken weet ik niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het toeval wil, dat ik net ook op internet aan het zoeken was naar kinderarbeid., vooral van kleding.
Dit naar aanleiding van de Glossy, die ik in handen kreeg en een artikel las van de dame ( de vrouw van Ludo van GTST) die hier over vertelde.
Zij gaf onder aan het artikel deze site door: www.kidsright.info Maar ik heb hem niet gevonden, wel vreemd, maar kwam wel jouw vraag daar tegen.
Ik weet dat Esprit, C&A en H&M kleding heeft die door kinderhandjes zijn gemaakt.
Voor de rest heb ik jammer genoeg nog geen informatie hier over.