Waarom hebben veel mensen er moeite mee toe te geven dat ze fout zitten?

Ik heb het zelf ook. Ben altijd geneigd mijn gelijk te bewijzen. Maar als dat niet lukt of het blijkt dat ik ongelijk heb vind ik het lastig om toe te geven dat ik ongelijk heb.
Ik merk dat veel meer mensen hier last van hebben, hoe kan dit en wat kun je er aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op discovery channel zag ik dat er onderzoek naar gedaan is... het blijkt dat hoe meer bewijzen van zijn ongelijk er zijn, hoe meer de mens aan zn standpunt vasthoudt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aaahh, kijk ik ben dus toch normaal ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat annna zegt lijkt me niet onlogisch. Eenmaal niet toegegeven dat je ongelijk hebt, kan je niet meer terug-

Het beste antwoord

Ik had dat ook.
Discussies over hoe iets was in die en die plaats op vakantie. En dan de fotoboeken erbij om te bewijzen dat je toch echt gelijk had.
En vaak was dat niet zo.
Maar zie: daar was de foto, dus kon je niet anders dan toegeven. Yesses!

Voor een deel heeft dat de maken met hoe onze herinneringen werken, namelijk gewoon heel slecht, ons geheugen is onbetrouwbaar.
Dat wetende, heeft mij al een heel stuk geholpen.

Voor een deel heeft het te maken met ons ego.
We willen toch zeker niet minder zijn dan de ander?
We leven in feite als een soort slaaf van onze ideeen, vooroordelen, geloof, vermeende kennis etc. Het is een soort mentale gevangenis.
Maar het kost nogal wat om je daarvan te bevrijden.
Als het je lukt is het een bevrijding, echt wel.

Wat kun je er aan doen?
Wat heb je te verliezen?
Als je op een gegeven moment er achter komt dat het helemaal niks uit maakt of je gelijk hebt of niet.......
Als je er achter komt dat er nauwelijks dingen zijn
om ruzie over te maken......
Als je er achter komt dat een mentaal ontspannen positieve toestand van onbevangenheid de moeite waard is om te proberen, dan werkt dat als een bevrijding.

Bij ieder discussiepuntje denken: huh? hoezo? wat? waarom? Voordat je dat allemaal bedacht hebt, kom je er wel achter.........dat het niks kan schelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

omdat je je zwakte toegeeft en je dus kwetsbaar opstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee
ik ben zelf wel zo dat ik het durf tot te geven
combinatie karakter sterrebeeld???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, je hebt helemaal gelijk!
14 jaar geleden
Dat heeft puur met angst te maken en kwestbarrheid indd. als je het hoog speelt kan je hard op je bek gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk. ;-) Ik probeer soms best anders te zijn, maar ik ben wie ik ben. Ik ga dan maar een keer op m'n bek, leer ik van.
Het gaat in tegen je zelfbeeld, namelijk dat je perfect bent of ieder geval heel goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt behoorlijk ja. ;-)
Ik zit nooit fout, dus ik zou het niet weten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen beschouwen het als gezichtsverlies, maar dat wordt het eigenlijk pas als je tegen beter weten in vasthoudt aan je eigen (on)gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toegeven dat je fout zit, is het meest fout dat je kunt doen... Dan heb je geen poot meer om op te staan... Dus alles is beter dan toegeven... Je imago loopt een deuk op en dat wil je niet... Zo zit dat met de meeste mensen... Je schier er niets mee op, je verliest alleen steeds... Je staat alleen...

Wat kun je eraan doen?

Wees eerlijk en nederig en geef het gewoon toe... Je zult zien dat alle mensen om je heen menselijker worden... En je zult je samen kunnen voelen met zij die het wel kunnen toegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja XiniX, dat zeg je nu wel zo gemakkelijk, maar toegeven is ook jou strekste kant niet. Ik heb al toegeven dat ik het niet goed kan, nu jij nog ;-)
Ik vind het juist prettiger om, als er iets fout is gegaan, mezelf de schuld te geven.
Op die manier geef ik de "macht" niet uit handen en hou ik zelf de regie over mijn daden.
Goed of fout, dat maakt niet zoveel uit.
Van je fouten leer je en dan ben je de volgende keer gewaarschuwd.
Ik vind het een teken van zwakte om altijd anderen de schuld te geven.
Is trouwens ook erg gemakzuchtig.
Ik voel me er dus beter bij om oorzaak en gevolg bij mezelf te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme, als eerste dank je wel voor je antwoord. Maar ik heb het niet over schuld of iets dat fout gegaan is, daar heb ik minder moeite mee. Ik bedoel in bijvoorbeeld discussies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, bedoel je het zo.
Nou, dat is voor mij ook heel makkelijk.
Ik probeer in een discussie nooit iemand te overtuigen van mijn gelijk of van mijn visie op de zaak.
Wie zegt dat ik het bij het rechte eind heb?
En ook als ik echt zeker weet dat ik gelijk heb, dan probeer nog niet de ander te overtuigen of over te halen.
Het is namelijk onbegonnen werk. Iemand die overtuigd is van iets luistert heel slecht naar de argumenten van de ander. We luisteren namelijk - meestal - selectief.
En ik vind het helemaal niet erg als de ander iets anders vindt of denkt dan ik.
Ik vind discussies een vrij nutteloze bezigheid.
Een beetje discussieren is leuk, maar niet eindeloos doorgaan met hakketakken. Daar wordt ik zoooooooo moe van :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hier op GV, ben je dan ook zo gemakkelijk? Ik wil die eigenschap ook zo graag, maar daarvoor ben ik waarschijnlijk te eigenwijs ;-) Maar misschien valt het te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor ... ik wil wel een of hooguit twee keer met tegenargumenten komen, maar eigenlijk weet ik bij voorbaar al dat het onbegonnen werk is.
Het is echt heel gemakkelijk hoor. Probeer te bedenken wat je er mee wint, als een ander jou gelijk geeft. En wat je verliest als de ander je geen gelijk geeft. In beide gevallen niks dus. Het leven gaat gewoon door. Er verandert niks aan/voor/met jou, omdat een ander iets vindt of denkt.
Zelf vind ik het heel makkelijk, maar nu ik het op moet schrijven, lijkt het ingewikkelder dan het is. Ha, ha, ha.
Dan denken mensen dat ze in een lagere niveau komen. Als ze opgeven voelen ze zich als tweede klas persoon.. Daarvoor zijn ze er bang voor. Dat hoeft helemaal niet, wat mij betreft.. Omdat ze te trots op zich zelf zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- teken van zwakte
- gezichtsverlies
- schaamte