Wat is gebruikelijk met nieuwe buren?

Als je nieuwe buren krijgt, is het dan de gewoonte dat de nieuwelingen een kennismakingsbezoek afspreken of ligt het initiatief bij de eerdere bewoners?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
43.1K

Het beste antwoord

Ik geloof niet dat er echt een etiquette is, maar ik denk dat het altijd prima is, je even voor te gaan stellen aan je meest naaste buren.
Omgekeerd kan ook, ik toen ik hier kwam wonen kwamen diverse buren een hand geven.
Een buurvrouw kwam spontaan daarvoor al even een bos bloemen aanbieden en ons veel geluk wensen in ons nieuwe huis.
Toen er vorige week 2 huizen verder nieuwe buren waren, die ik naarstig zag klussen en rommelen in de kou, ben ik ze een thermosfles met soep gaan brengen om wat op te warmen.
Een goede buur is beter dan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt als een gezellige sociale buurt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk behulpzaamheid, vriendelijk dat is een plus waard.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mooi gebaar...+ als ik ooit ga verhuizen,kom ik naast je wonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezellig Muts52, kijk er naar uit!

Andere antwoorden (11)

Ja hoor nieuwe buren die nodig je even uit voor een kennismaking, met oude buren hoef je dat dan weer niet te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de gewoonte dat je je voorstelt en een handje geeft. Dat is alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar jij behoefte aan hebt om deze zelf uit te nodigen, of wachten op hun dat jij het gevoel hebt dat jij je niet opdringt.

Als je het niet weet. Koop je een bosje bloemen met een kaartje erbij. Welkom in de buurt met jullie namen er op. Zodat ze deze in ieder geval al in hun hoofd hebben. Dat is voor hun erg leuk en voor jou erg attent. En zo heb je allebei een spontane kennismaking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als het nou de tokkies zijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog kan je beter deze te vriend houden dan tegen je hebben. lol
Als ik mensen in zie trekken loop ik naar buiten en begroet ze. Andersom is het leuk als de buren die nieuw zijn zichzelf komen voorstellen.

Als je nieuwe buren hebt en je kent ze niet: Loop er gewoon even langs. Een 'welkom in de buurt' wordt ook zeker op prijs gesteld en is de basis voor een goede relatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn geen vaste afspraken over. Het is wel normaal dat je je als "nieuwkomer"even voorstelt aan je buren en je kan ze dan meteen uitnodigen voor een babbeltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn geen vaste regels voor.Persoonlijk heb ik me bij de bezichtiging van ons huis, voorgesteld als zijnde de nieuwe bewoonster. Tijdens het schoonmaken voor de intrek kwamen zowel de direct linker- als de rechterburen me met resp.een plantje als een bloemenboeketje verwelkomen. Ze nodigden me vervolgens uit om te komen kijken welke verbouwingsmogelijkheden er zijn en hoe zij dit hadden verwezenlijkt en toen ik er uiteindelijk woonde heb ik hen uitgenodigd om te laten zien hoe wij het hadden ingericht, onder het genot van koffie en wat zelfgebakken lekkers. Vervolgens krijg je uitnodigingen terug en voilà, zo ontstaat goed contact met je buren.
amc
14 jaar geleden
Als mensen nieuwe buren krijgen, is het heel gebruikelijk dat men zich aan elkaar voorstelt. Jammer genoeg leven we in een tijd dat velen langs elkaar heen leven en niet meer de tijd nemen voor dergelijke min of meer fatsoenlijke handelingen. Jammer, want een goede buur is beter dan een verre vriend.

Wil je wel je nieuwe buren verwelkomen door even langs te gaan, dan is het leuk om een kleinigheidje mee te nemen. Bega niet de fout om iets mee te nemen wat bestemd is voor het interieur; immers je kent deze mensen nog helemaal niet, laat staan hun smaak.

Veel leuker is het om iets te geven wat informatie verschaft over de omgeving. Zeker als je nieuwe buren van buitenaf komen, is een boekje - met bijvoorbeeld informatie over de bezienswaardigheden in de omgeving - een leuk kado, waardoor ze wellicht meteen ook ingeburgerd raken. Als je denkt dat je nieuwe buren types zijn die wel van een stukje fietsen houden, kun je ook een fietsmap geven met leuke routes in de omgeving. Of neem iets lekkers mee, een uitgesproken specialiteit van de streek. Dit kan van alles zijn, variërend van een hartige worst, een streekgebonden koek tot een heerlijk drankje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen wij in ons huidige huis klaar waren met klussen hebben we een aantal buurtbewoners uitgenodigd om een borreltje te komen doen, gewoon om de mensen even te leren kennen/ In de drie weken ervoor tussen de bedrijven door al wat mensen gezien, handje gegeven en kort gesproken, daarom ook extra leuk om te laten zien hoe je het gemaakt heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij bestaat hier niet echt een etiquette voor.

Het makkelijkst is om even langs te lopen als ze aan het klussen of verhuizen zijn, en ze welkom te heten in de nieuwe buurt.
Ik heb zelf goede ervaring met het houden van een 'zondagmiddagborreltje' toen ik zelf de nieuweling was. Gooi briefjes met je naam en een uitnodiging in de bus, de mensen die niet kunnen, weten meteen hoe je heet en zullen meestal reageren met een welkomstkaartje, de mensen die wel kunnen (en nieuwsgierig genoeg zijn) komen gezellig even langs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed wel een kaartje in de bus met tekts "welkom" ,het ijs was direkt gebroken ,want ze kwamen na het opknappen van hun huis al meteen met een uitnodiging om op vistie te komen.Het klikte meteen.
Het gaat om de spontaniteit ,en ben je uiteindelijk niets verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel normaal dat als je ergens gaat wonen dat je je zelf even voorstelt bij de buren.
Dan is de spanning er wat van af, en weet je meteen waar je aan toe bent.
Wij hebben ook nieuwe buren gekregen, maar die hebben zich dus niet voorgesteld, ik vind dit nogal asociaal.