Dat de familienaam 'Christus' gebruikt word is nu duidelijk; zijn er een papa en mama Christus (geweest) die hun zoon Jezus hebben genaamd?

De naam Jezus wordt natuurlijk nog vrij veel gebruikt.
Maar ook in combinatie met deze achternaam?
Loopt er een Jezus Christus rond op deze aarde?

En nee, de in de Bijbel vernoemde Jezus Christus moet deze ronde overslaan; ik heb het over mannen die later geboren zijn en wellicht zelfs nog leven...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voornamen zijn mij wel bekend .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat deze naam als familienaam wordt gebruikt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/families-naam-christus.50857 Kijk dan bij de antwoorden van Iamback en Momopoyolo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een kleinzoon met de voornaam Jason en een vriendje van hem kan dat nog niet uitspreken dus die speelt met Jezus.

Het beste antwoord

De naam Christus wordt gewoon als achternaam gebruikt en is niet een "term" of "betekenis" zoals door sommige wordt beweerd.

Als je naar de bron kijkt dan zie je dat er diverse mensen met deze achternaam rond lopen.

De combinatie Jezus Christus zoals jij bedoeld heb ik echter (nog) niet kunnen vinden. Ik verwacht dus dat de kans uiterst klein is dat er personen rond lopen met deze combi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Christus is geen achternaam, maar een toelichting op wie hij was van de mensen uit die tijd. En in de loop der eeuwen is dat overgenomen. Hij was Jezus, de gezalfde. n.l. diegene waar in het bijbelboek Jesaja al naar was verwezen. De Joden verwachtten toen, ze waren onder een hevige Romeinse bezetting dat er iemand zou opstaan, een verlosser, die hen zou redden. In het Christendom is de verlossingsgedachte overgenomen voor de hele mensheid.
Dus Christus is een aanduiding. Een titel eigenlijk.
En zeker geen achternaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is mij ook volstrekt duidelijk.
Dat is de vraag dan ook niet.
Als ik dat wou weten vroeg ik "Was Christus de achternaam van Jezus?" Maar uit een eerdere vraag van mij is gebleken dat Christus ook een familienaam is.
Zoals al in mijn vraag vermeld staat: Jezus wordt wel gebruikt als voornaam, dus zijn er ook mensen die Jezus Christus heten? -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij was mij net voor .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam Jezus komt veel voor in Spaanssprekende landen, dus als jij zeker weet dat Christus ook als achternaam voorkomt, wat ik eigenlijk ook niet onwaarschijnlijk vind, dan is het geheel niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je antwoord als je over DE Jezus Christus spreekt. Christus is een titel en geen achternaam. Net als God en titel is en geen naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christus is dus wél een achternaam.
Dat het niet de achternaam van de beroemde man uit het boek is betekent niet dat het in het echt geen achternaam is.
Christus is geen achternaam, maar staat symbool voor de christusgeest.
Jezus verkreeg op latere leeftijd de christusgeest en werd daardoor Christus.
Maar het is absoluut geen achternaam.