Waarom praten veel mensen graag over vroeger toen alles zogenaamd beter was dan nu?

Ik genoot van vroeger en geniet van deze tijd, zo goed als ik geen hekel heb aan welk jaargetij dan ook.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met het selectieve geheugen. Mensen die ouder zijn kunnen zich minder gemakkelijk herinneren wat zich recent heeft afgespeeld (korte termijn geheugen). Wat zich vroeger heeft voorgedaan kunnen ze zich beter herinneren (lange termijn geheugen). Maar deze herinnering is behoorlijk gekleurd. Ze herinneren zich vooral wat goed en mooi was en niet het slechte. Daardoor lijkt het voor hen inderdaad dat het vroeger beter was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe ouder de mens wordt, hoe meer hij in het verleden gaat leven. Zijn korte termijngeheugen wordt steeds slechter, zodat er steeds minder nieuwe informatie bij komt, maar de oude informatie wel blijft bestaan.
Als de mens erg oud wordt blijven vrijwel alleen nog maar dingen van vroeger over.
Komt nog bij, dat de meeste goede dingen van vroeger goed in het geheugen blijven, terwijl de slechten vergeten worden, hierdoor lijkt het verleden beter dan nu.
Maar de goede oude tijd was alleen maar oud en weinig goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met verheerlijking.

Zo vind ik het zo mooi dat mensen het altijd hebben over de goede zomers van vroeger terwijl ieder jaar de warmterecords worden gebroken.
Daarnaast speelt vaak de herinnering uit de jeugd mee, en 10 cm sneeuw is voor een kind meer dan dezelfde 10 cm voor een volwassene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nostalgie omdat dat die ouderen dan zelf jong waren.En waarschijnlijk omdat ze het nu niet meer intens kunnen beleven omwille van ziekte, ouderdomsverschijnselen, verbitterheid,veranderingsmoeheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms gaan dingen teloor en zoiets kan een mens wel eens met spijt vervullen. Maar ik denk dat mensen meestal naar het verleden terug verlangen omdat ze minder greep op de moderne tijd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Selectieve perceptie, heet dat.

Wat leuk was onthou je. Zeker als het nu minder is.
Wat balen was vergeet je, zeker als het nu beter is.

Voorbeeld: iedereen klaagt over stijgende prijzen.
Moet je eens kijken wat een gemiddelde stereo nu kost als percentage van een modaal loon. Of een TV. Of een vliegvakantie. Vergelijk dat eens met de jaren 60.
Dat vergeet je dus:) Het dure pilsje onthou je.

Officiële onderzoekscijfers daarover die alles gemiddeld nemen, die ben je geneigd gewoon niet te geloven door dat effect.

En dat is maar een voorbeeld, er zijn er vele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger had je kuilen, en geen drempels. En die kuilen waren gratis dus beter.
(vrij naar ?iemand)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude mensen krijgen alleen maar meer verleden en minder toekomst... Dus je spreekt over dat wat je in ervaring het meest hebt... en daar schep je dan ook over op...
vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen denken dat vroeger (vroegâh) alle Kerstmissen wit waren. Als je dat opzoekt, zie je dat er weinig verschil is met nu.