Levensbeschouwelijke kentekens op school mag niet geldt dat ook op tattoo ?

geldt dat voor tattoo ook

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

1]Wel als die tattoo levensbeschouwelijk van aard is, zoals:
Een boeddha, een kruis, een joodse ster, of "I love allah".
En als die iedere dag duidelijk zichtbaar is.

Niet als je als tattoo hebt: "ik houd van mijn moeder".

2] Wel als je die tattoo duidelijk zichtbaar hebt bij je dagelijkse schoolbezoek.
Niet als die onder je kleding verborgen blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt aan het schoolreglement. Ik denk dat ze per situatie zouden gaan kijken. Als jij een heel duidelijke tattoo hebt met een duidelijk religieuze boodschap zullen ze wel eens kunnen vragen of je die wilt bedekken. Maar als het een kleine onopvallende is zullen ze er denk ik minder moeilijk over doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wanneer je een levensbeschouwelijke tatoeage neemt dan is dat een voldongen feit voor die school. Een tatoeage is ook niet eenvoudig te verwijderen of altijd te bedekken. Wanneer ze hun verbod willen handhaven is de enige optie de leerling van school te sturen. Ik vraag me af of een rechter, wanneer je er werk van zou maken, dat een 'passende maatregel' zou vinden. Ja, je hebt gelijk, een school kan het verbieden, maar in de praktijk zal het een dode letter zijn. Toch een plus !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de plus. Ik denk dat de school je wel kan vragen om misschien met wat make-up je tattoo te verbergen als het echt 'aanstootgevend' is dat het zo religieus is. En inderdaad, het is een voldongen feit, maar er is denk ik verschil te maken tussen een tattoo op je rug en dan een laag uitgesneden rug in je shirt en een tattoo op je onderarm en midden in de zomer een shirtje dragen met korte mouwen. Maar ik ben het verder wel met je eens, een tattoo is voor een school lastiger om mee om te gaan dan met een davidsster-kettinkje of 'Jesus loves me' T-shirt. Tegelijk denk ik daarom dat de school het eerder per geval zal bekijken.
Bijv. Dit: http://slodive.com/wp-content/uploads/2011/10/religious-tattoo/praying-hands-tattoo.jpg en dat je niet met ontbloot bovenlijf mag gymmen (wat vaak sowieso niet mag, maar dat terzijde).
Of dit: http://4.bp.blogspot.com/-N5T1M8HR-Ek/ULfDJgga_AI/AAAAAAAADDs/myvV--gmzUs/s1600/proxy_large.jpg en er dan even een horloge overheen doen.
Dat lijkt me wel, want een tattoo is een kenteken. De volgende vraag is natuurlijk, of een bepaald tattoo levensbeschouwelijk van aard is. En dat zijn ze vaak, ook al is het niet religieus of zo. Be Happy! is ook levensbeschouwelijk. Maar dat is wat ik denk, en jouw school denkt er misschien heel anders over.

Een verschil met kleding of sieraden is, dat de school je moeilijk kan verbieden om met een tattoo op school te komen, want die kan je niet even afdoen. Verplicht verwijderen gaat ook nogal ver. Dus dan zouden ze je van school moeten sturen, en ook dat gaat ver. Maar ik zou het er niet op aan laten komen als ik jou was. Veel mensen krijgen spijt van tattoo's. Daarom vind ik dat niemand een tattoo zou mogen zetten bij minderjarigen. En natuurlijk ook, dat die minderjarige dat niet moet doen.

Het zijn blijvende lichamelijke ingrepen, en zouden onder dezelfde regels moeten vallen als operaties. Wie er eentje zet bij een minderjarige, zou aansprakelijk moeten zijn voor de gevolgen. Net als een chirurg, die op verzoek een vinger verwijdert bij een tiener.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Voorzover ik weet, is een kenteken iets wat alleen een auto kan hebben: dit is de combinatie van cijfers en letters op het nummerbord, waarmee de specifieke auto is geregistreerd.
eigenaardige school.
Tig mensen dragen een kruisje, ook als ze NIET gelovig zujn (Gothic etc.)
Als antwoord op je vraag, alles mag op permanent bedekte plaatsen.
Bij gijm echter gaan kleren deels uit. Heb je een kruis ter nagedachteins aan iemand die je dierbaar is, dan is dat in wezen niet een levensbeschouwelijk teken aan een dierbare.
Dit mag ook gedragen worden als het bv. in je decollete of op je arm zit.
De school gaat waarschijnlijk voorbij aan de grondwet en dat mag de school niet doen.
Zolang de tekens geen akelige/beledigende elementen bevat mag je die ook zichtbaar dragen.
Het is wellicht een doorgeschoten regelgeving die voortvloeit uit de "hoofddoekjesaffaire" Ook de school MOET zich aan de grond wet houden.
Door levensbeschouwelijke kentekens te weigeren discrimineren ze ieder vorm van geloof. Ook dit mag grondwettelijk niet.
Moet je de tattoo nog laten zetten, informeer je dan goed waar grenzen liggen.
Of kies een school die niet discrimineert op geloof of achergrond.
Omdat een kruis ook het universele teken is wat staat bij een naam van een overledene (kijk maar op (openbare) kerkhoven) kun je deze ook los van het Christendom zien. Anti-theisme is overigens ook een geloof/levensbeschouwing, net als agnosme (mensen die niet weten dat er wel of geen god bestaat).
Lees de statuten van de school eens goed door en screen eens of deze strijdig is met de grondwet. Zo ja , dan is dat statuut onwettig, dus ongeldig.