waarom is het voor de nederlandse samenleving belangrijk dat de meeste mensen werken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Antwoorden (14)

Omdat iedereen wil eten en wonen. Dat moet toch betaald worden!
bamibal
13 jaar geleden
omdat niets voor niets is...
mensen moeten werken, dat is al van oudsher..
als niemand iets zou doen, had je niet dat wat je nu hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat als mensen werken ze geld verdienen. Het geld wat ze verdienen besteden ze aan allerlei producten. Daardoor verdienen ook anderen weer geld. Dat geld kan weer geinvesteerd worden in nieuwe producten en diensten. Dat schept werkgelegenheid en dus zijn er meer mensen die een inkomen hebben en geld uit kunnen geven. Enzovoort. Hierdoor is er sprake van economische groei en een stijgende welvaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te onderscheiden in onbetaald en betaald werken. Onbetaald werk zoals vrijwilligerswerk, mantelzorg en huishoudelijke taken maakt betaald werken mogelijk of makkelijker.
Betaald werk geeft productie die leidt tot inkomsten vanuit het buitenland waarmee we onze import kunnen betalen.
Maar dan moet er wel werk en werkgelegenheid zijn voor de bewoners van ons land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik me knap belazerd zou voelen als ik moet werken voor de kost en een ander dezelfde voordelen zou hebben. Nee, de ander zou direct het voordeel van veel vrije tijd hebben, en zoals mijn dochter eens zei:

Werken gaat veel vrije tijd in zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bovendien, wat je zelf gespaard hebt daar hecht je meer waarde aan dan dat het allemaal aan komt waaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat anderen dat ook altijd gedaan hebben voor ons.
Als je brood op de plank wilt hebben zul je er wat voor moeten doen.
Zonder geld kan niemand in dit land.
En als je werken kunt moet je dat doen,want er zijn ook mensen die heel graag willen maar niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar draait onze economie op. Hoe meer geld we met z'n allen verdienen, hoe beter het met ons allemaal gaat, zeer globaal gesteld
13 jaar geleden
Mensen die niet werken verdienen geen geld. Wie gaat die dan onderhouden? wij de maatschappij de mensen die wel willen werken
Dus ja iedereen die kan moet gewoon werken. of je partner moet genoeg verdienen en het goed vinden dat je niet werkt.
13 jaar geleden
De arbeidsethos, dus 'de vanuit een persoonlijke ethiek voortspruitende wil om te werken', is van groot belang in de Nederlandse samenleving. Naast dat men zelf vaak wil werken voor het salaris, de voldoening, de sociale contacten en de status (en alle andere redenen voor mensen om te werken), is er ook een ethos die meer leeft door de samenleving breed. Die ethos is vooral afkomstig vanuit de religieuze hoek, namelijk het protestantisme: "De theologische fundering van de protestantse werkethiek ligt in de vloek die God over Adam heeft uitgesproken nadat Adam en Eva gezondigd hadden en uit het paradijs werden verdreven. In de Statenvertaling is dit geformuleerd als "In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert" (Genesis 3:19a). Door protestantse predikanten werd echter niet alleen het strafkarakter beklemtoond, maar ook de goedheid en noodzaak van arbeid en het positieve effect dat dit voor mensen, en de christelijke samenleving in zijn geheel zou hebben." Zie ook de bron.

Dus naast de eigen innerlijke redenen was er voorheen ook een sterk gemeenschappelijk gevoel dat men moet werken. Dat gevoel bestaat nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En er zouden ook nog best meer mensen kunnen werken, die op dit moment en misschien wel nooit zullen werken.
Ik vraag me wel eens af wanneer je nu beter af bent. Met een uitkering en veel vergoedingen en tegemoetkomingen of een modaal inkomen, waarbij je je uiteindelijk nog scheel betaald aan van alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi,
Goeie vraag! Het is maar net waarin je gelooft, hoe je wilt leven, waar je woont etc.. etc.. Dat bepaalt mede hoe je werken ervaart, hoe je dat invult etc. Natuurlijk, als je in Nederland woont zijn er van oudsher invloeden die tot op heden mede bepalen hoe "arbeid" wordt gezien.
Dit antwoord lijkt misschien niet over jouw vraag te gaan, maar als je goed leest gaat het daar wel degelijk over.
Het is heel simpel begonnen (en ik simplificeer dat nog wat); de man die varkens hield wilde ook brood eten en de vrouw die wist hoe dat te bakken die wilde ook wel eens een hammetje. Dat geeft aan dat er eigenlijk gewerkt wordt om te eten, dat is in principe nog zo. Dus werd er geruild, dat is in historisch perspectief natuurlijk eerder begonnen dan ik nu aangeef.Dat ruilen stuitte op problemen, want wat is iets waard en als je een kast wilt hebben hoeveel broden moet je dan bakken. De enige vorm om dat in te vullen is het meten van de tijd die je ergens insteekt, de grondstoffen die er voor nodig zijn en de eventuele winst die men wil behalen (ik denk dat dat concept mens-eigen is; meer, meer, meer). Hoe vertaal je dat hiervoor gaande nou; gewoon gebruik als "tussen-ruilmiddel" iets wat waarde houdt: "goud", onder andere maar het meest belangrijke.
Toen kwam de tijd dat men buiten het eigen gebied ging kijken en ontstond er echte handel, importeren en exporteren dus. Daarvoor produceer je zaken die jij door de omstandigheden om je heen goed en het liefst goedkoop kunt leveren, daarmee ontvang je buitenlandse valuta en daarmee koop je weer zaken die jezelf niet hebt of kunt maken maar die wel lekker en/of nuttig zijn(o.a. de VOC, vraag maar aan Peter Jan B).
De handelaren produceren niet, meestal, dus kreeg je "productiebedrijven" die weer mensen nodig hadden; "de arbeider". Met de industriële revolutie veranderde echt alles en was de winstgedachte een belangrijk element. Dus: goedkoop inkopen (ook arbeid) en beter verkopen. Gelukkig zijn de omstandigheden voor wat betreft de gemiddelde arbeid beter dan toen.

Sinds die tijd houdt de "arbeid" ons in de greep, gevoed door factoren die eerdere "goeievraag-beantwoorders" al aangaven.

zie vervolg

Toegevoegd na 17 minuten:
ik kan de vraag niet beantwoorden, verder, omdat er niet meer dan 2500 tekens gebruikt mogen worden. Wilde ik je privé mailen, kan ook niet; dan houdt het op. Geen site voor mij dus, sjammer ;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werken gebeurt in de basis nog steeds om te leven, alleen moeilijker te zien omdat er ook mensen zijn die niet werken doordat we een stelsel van sociale zekerheid hebben bedacht dat mensen die (even) niet in staat zijn om te werken verzorgt. Goede zaak als dat goed geregeld is, maar het is een duur stelsel! Mede daardoor (waaronder ook gezondheidszorg bijvoorbeeld) en door vele, vele andere factoren moet ons "Bruto Nationaal Product" (BNP) elk jaar omhoog als het even kan, want dan kunnen we het misschien blijven betalen, dat geldt in alle landen min of meer. Niet stijgen maar dalen van het BNP heet "krimp" en eindigt in een "recessie" Je kunt er over twisten of dat zo moet blijven, dat alleen in ons landje willen veranderen, dat kan niet, denk ik zeker te weten.
Toch is er wel een land dat door (o.a.) de andere cultuur, de andere, geïsoleerde, ligging en vooral het andere basis-geloof (eerder een levenswijze), n.l. het Boeddhisme, anders tegen de zaken aankijkt, zie vanaf hier de bronnen ook. Dat land heet Bhutan en ligt in de Himalaya, geïsoleerd dus. Afhankelijk van je voorkeuren een aanrader om eens te kijken.
Zij geloven dat mensen die gelukkig zijn, elkaar helpen en bijvoorbeeld niet zelfzuchtig zijn beter functioneren dan mensen die dat niet zijn, heel simpel gezegd. Dat denken wij ook, alleen bij ons nemen de meesten aan dat geld gelukkig maakt en dus moet het BNP omhoog. Zij, in Bhutan, blijven bij de basis en denken dat geluk gelukkig maakt, geen speld tussen te krijgen, en dus hebben zij een "Bruto Nationaal Geluk" waarin zij alles meten. Hoe ze dat doen mag je opzoeken :-), want dat is niet eenvoudig, geld is geld (voor de één belangrijker dan de ander), maar wat is geluk, dat is voor iedereen anders, hoe dat nu te formuleren. Groenlinks denkt er over na. Als gezegd, een moeilijke en niet in ons uppie in te voeren zaak aangezien we van de export leven, daarbij hoort ook voor een groot deel de eerst im- en daarna export (voorbeelden: gas, Rotterdam, bloemen, kennis etc.).
Om dat allemaal te kunnen blijven doen moeten we dus werken, althans een groot deel van ons. Toch is er een moderne wijze van terugkeer naar de bron. Dat is bijvoorbeeld het thuiswerken wat in opkomst is en het feit dat er steeds meer kleine "eigen baasjes" (ZZP-ers) opstaan. Jouw talent, wel d.m.v. geld, ruilen voor andermans talent. Ook arbeid, maar voor jezelf, dus als je dat goed invult......
Maak gewoon van je hobby werk, of maak werk van je hobby.
PUNT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste móeten we met z'n allen werken an de opbouw van het land.

en voor je eigen gevoel van waardigheid .

ik zou me doodschamen als ik van de maatschappij moest profiteren.

ik zou ook geen brok door me keer krijgen ,he bah.

ik zie wel mensen in de straat die altijd thuis zijn maar ik oordeel niet misschien hebben ze inwendig wat
persoonlijk vindt ik dat we teveel belasting moeten betalen over je eerlijk verdiende geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen hebben geld nodig om te leven en in hun levensonderhoud te voorzien. De wereld vraagt om productie van goederen die ook weer gekocht worden. Het geld moet blijven rollen. Normaal is geld een beloning voor werk (loon). Het wordt lastig als iemand niet werkt want dan betalen de werkende mensen het geld dat in de uitkering wordt gestoken. Dat maakt het zo beroerd voor niet werkenden als ze zo graag willen werken en zingeving hebben en waarde voor deze wereld die aan elkaar hangt door de economie. Hoe meer mensen werken hoe minder mensen hoeven te worden uitbetaald die geen tegenprestatie kunnen geven. Voor mensen met loon en bijstand geeft dit frustratie.