Is het niet hebben van een bepaalde slechte eigenschap, een goede eigenschap?

Bijvoorbeeld: Ik rook niet. Is dat een goede eigenschap?
Maar dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen zeggen: Ik steel niet.
En andersom, is het een slechte eigenschap om een bepaalde goede eigenschap niet te hebben? Bijvoorbeeld: Ik ben niet sociaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit eerlijk gezegd een non-vraag. Hoe zou je leven veranderen als je hier antwoord op had??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen postzegels verzamelen dan ook een hobby? ;-p

Het beste antwoord

Wel een goede vraag moet ik zeggen, moest er echt even over nadenken.

Het antwoord is: NEE

De uitleg is wat mij betreft dat "eigenschappen" andere zaken zijn dan jij als voorbeelden noemt.

Stelen en roken zijn geen eigenschappen, dat is volgens mij gedrag (in dit geval, slecht gedrag)

Eigenschappen zijn karaktertrekken die bepaald gedrag tot gevolg hebben of kunnen hebben.

Je eigenschap zou bijv kunnen zijn dat je "volgzaam" bent en dat zou als gevolg kunnen hebben dat je rookt omdat AL je vrienden roken en dat je steelt omdat een vriend je overhaalt om dat te doen.

Zo lijkt volgzaam dus een slechte eigenschap maar er zijn zeker situaties te bedenken dat volgzaam zijn JUIST een goede eigenschap is.

En hetzelfde geldt dan met het omdraaien van een eigenschap, "niet volgzaam zijn" kan zowel goed als slecht uitpakken
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat zijn a contrario redeneringen..en vind ik over het algemeen vrij makkelijk onderuit te halen onderbouwingen. tenzij je ze nuandceert, vb.: ik rook niet - ik heb die discipline - ik ben disciplinair ingesteld (goede eigenschap). maar om t vb van roken ff door te trekken. ik vind iemand veel cooler die wel heeft gerookt en niet meer rookt dan iemand die nooit heeft gerookt, want ik kan daar ook de eigenschap aanhangen dat je geen risico's durft te nemen en daar kom je niet ver mee (ik speel nu ff advocaat van de duivel overigens, want het is supergoed van je dat je niet rookt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet-roken is geen eigenschap. Maar het toont wel aan dat jij de eigenschap standvastigheid bezit. Want er zullen best klasgenoten of vrienden zijn geweest die jou over hebben willen halen om mee te roken, maar je bent bij je nee gebleven. Niet-stelen is ook geen eigenschap, maar eerlijkheid is wél een eigenschap en die hangt daar natuurlijk mee samen. Het is een slechte eigenschap om asociaal te zijn, maar als je niet zo sociaal ingesteld bent betekent dat nog lang niet dat je asociaal bent. Waarschijnlijk heb je dan andere goede eigenschappen om dat mee te compenseren.
Amadea
13 jaar geleden
Velen ervaren iets als een goeie eigenschap van zichzelf , terwijl anderen daar een andere mening over hebben.
Wanneer ik een zachtaardig karakter heb en ik ervaar dit als positief , hoor ik soms zeggen dat ze het zouden appreciëren mij veel ruiger op te stellen (op mijn werk).
Ik denk dat in alles een marge is tot zolang niet teveel 'te' wordt in beide richtingen.
Wanneer ik rook ....is dat een negatieve eigenschap , maar wanneer een collega mij vijf keer per dag blijft bestoken met opmerkingen terdege ..is dat dan positief ?
In mijn ogen is dat een etterbuil hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord op je vraag Is het niet hebben van een bepaalde slechte eigenschap, een goede eigenschap?
is simpelweg JA