Iemand wil zich inschrijven in GBA op mijn koophuis omdat hij daardoor meer subsidie krijgt via een familielid. Ik help. Ben ik strafbaar?

ik heb koophuis (en ik woon er met mijn vriendin samen), hij heeft een huurhuis, een paar deuren verder. woont met meerdere familieleden erin. wanneer hij zich in mijn koophuis inschrijft krijgt een familielid meer subsidie. Ik wil hem wel helpen zodat hun gezamenlijk inkomen beter wordt. Ben ik strafbaar als ik hem help en hem laat inschrijven op mijn adres, terwijl hij paar deuren verder woont?

Wat kunnen consequenties zijn? Zijn er nog andere nadelen voor mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je inmiddels al besloten wat je er mee gaat doen?

Het beste antwoord

Ja, je bent strafbaar. Je bent in dat geval schuldig aan valsheid in geschrifte als je ergens een handtekening moet zetten, en je bent medeplichtig aan een onterechte subsidie aanvragen. Niet doen! Je kunt de SIOD achter je aan krijgen en dan kijk je uit op gevangenisstraf.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wetboek van strafrecht
Artikel 225
1Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft, met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2 Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van het valse of vervalste geschrift als ware het echt en onvervalst dan wel opzettelijk zodanig geschrift aflevert of voorhanden heeft, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat dit geschrift bestemd is voor zodanig gebruik.

Artikel 227a
Hij die, anders dan door valsheid in geschrift, opzettelijk niet naar waarheid gegevens verstrekt aan degene door wie of door wiens tussenkomst enige verstrekking of tegemoetkoming wordt verleend, wordt, indien het feit kan strekken tot bevoordeling van zichzelf of een ander, terwijl hij weet of redelijkerwijze moet vermoeden dat de verstrekte gegevens van belang zijn voor de vaststelling van zijn of eens anders recht op die verstrekking of tegemoetkoming dan wel voor de hoogte of de duur van een dergelijke verstrekking of tegemoetkoming, gestraft met gevangenis straf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 48
Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
1zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind je antwoord erg goed en ook volledig logisch, maar voor mijn zekerheid: kun je refereren naar wetsartikelen of webpagina's waar uitgelegd staat dat dit zo is? wil het graag ff nalezen hoe het zit en wat WEL mag! hartstikke bedankt voor jullie tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mijn aanpassing doorleest ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat dus wel mag is een subsidie aanvragen waar hij voor bedoeld is, dus binnen de voorwaarden. De subsidie is blijkbaar niet bedoeld voor die mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
super bedankt!! dit zou dus inderdaad erg grote problemen kunnen veroorzaken. hij wist zelf niet dat het strafbaar was, zal hem dit ook maar eens vertellen dat hij gevangenisstraf kan krijgen tot 6 jaar. jammer dat ik je nog niet BESTE ANTWOORD kan geven.

Andere antwoorden (3)

Hoewel ik dit feit niet toejuich...vanuit GBA perspectief ben je niet strafbaar. Een van de grote gaten in de regelgeving omtrent de GBA is het ontbreken van sancties. Je familieleden, die zijn wel in overtreding. Nadelen voor jou zijn er als je zelf terugvalt op de WWB of dat als je familielid rare fratsen uithaalt men bij jou voor de deur staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het niet strafbaar is, hoe zie jij dan het antwoord van WOUTB ? ik mis een beetje het juiste argument om jouw antwoord te geloven. overtuig me! overigens gaat het niet om mijn familie maar die van mijn buurman! lees mijn situatie nog eens svp en laat me weten of je terug wilt komen op je antwoord dank je!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de artikelen hierboven. Het gaat niet om de inschrijving zelf, het gaat om de subsidieaanvraag. Via welke vorm die aanvraag dan ook geschiedt, de aanvrager is strafbaar via 225 en de vraagsteller via medeplichtigheid 225 of 227a, afhankelijk van de hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fraude betreft de subsidieaanvraag.
Wat betreftde GBA kwestie, dat is zo'n beetje deel van mijn dagelijks werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het op een foute plek ingeschreven staan niet strafbaar is inderdaad, maar beiden zijn dus wel op een andere manier strafbaar. Ik denk dat we elkaar niet tegenspreken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.
Ik denk dat degene die zich op jouw adres inschrijft, maar er niet woont, strafbaar is. Je moet metterwoon ergens verblijven als je een uitkering aanvraagt. Jij zou ook nog problemen met de belasting kunnen krijgen, omdat niemand gelooft dat je iemand voor niets bij je laat inwonen. Je moet opgeven aan de belastingdienst wie er allemaal bij je in huis wonen.
Ik zou het niet doen.

Je vermeldt het niet, maar vaak gaat het om 18 jarigen die bij moeder verblijven en geen inkomen hebben, terwijl moeder wordt gekort. De 18 jarige moet kostgeld gaan betalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je meewerkt aan fraude met subsidie of met het ontduiken van belasting ben je niet alleen strafbaar maar ook erg asociaal en bovendien een dief van je eigen portemonee.