Hebben advocaten een geweten?

Soms verdedigt een advocaat een kinder verkrachter...hebben zij zelf geen kinderen?,of wat als zijn kind verkracht wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Deze advocaten redeneren dat iedereen het recht eheft op een eerlijk process. Ongeacht wat de persoon gedaan heeft. En daar is natuurlijk wat voor te zeggen. Ik zou het zelf niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een advocaat heeft geleerd het geweten dat jij hebt achterwege te laten... Ik adviseer overigens om dat zelf ook te doen, want dat geweten helpt je niets...

Maar geweten is niets ander dan dat wat een ander je wijs gemaakt heeft... Dus die ander zegt, je zult eeuwige hel en verdoemenis krijgen als je niet doet wat ik je zeg... Dat geloof je vervolgens en dan ben je bang en afhankelijk van die ander... Dat is het normale geweten...

Maar dat heeft nu een advocaat achter zich gelaten... Hij richt zich op wat mag en wat niet mag... En hij maakt zich niet druk om dat het verandert, wat gisteren niet kon mag vandaag wel, en wat vandaag kan, mag morgen niet meer...

Er zijn regels... Is er een discrepantie tussen wat mag en wat niet mag, dan grijpt de advocaat zijn voordeel uit dat verschil... Daar wordt hij voor betaalt en dat product moet hij leveren... Hoe sluwer een advocaat is, hoe meer hij per uur kan vragen... En daar komt geen geweten aan te pas, zoals jij dat in je vocabulaire kent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben ze dat, maar om te oordelen is niet hun taak,maar daar is de rechter voor. Iedereen heeft volgens de wet het recht op de beste verdediging en daarvoor is de advocaat in het leven geroepen. Die heeft een jarenlange rechtenstudie geabsolveerd om te leren hoe hij zijn cliënt het beste verdedigen kan en dan mag hij niet bevooroordeeld zijn. Hij heeft dus geleerd zijn eigen bezwaren niet mee te laten tellen, anders zou niemand hem nemen om te verdedigen en verdiende hij niets. Ze zijn overigens niet verplicht voor iedereen te werken, ze kunnen hun cliënt weigeren als ze zeer grote bezwaren hebben, maar sommige zaken zijn voor hen bijv. voor de publiciteit van dermate belang en daarmee zetten ze zich op de kaart en kunnen op nog meer clliënten rekenen. De bekendste advocaten worden ook daarom altijd door de grootste (rijkste) criminelen ingeschakeld omdat het meestal door de wol geverfde advocaten zijn en daarom zijn ze ook het duurst.
amc
14 jaar geleden
Een van mijn vrienden is advocaat. Ik heb deze vraag vaak aan hem gesteld. Zijn antwoord is dat hij er is om er op te letten dat het recht goed toegepast wordt. Er zijn wetten en iemand hoeft geen langere straf uit te zitten dan dat deze wet aangeeft.
En inderdaad, je mag een zaak weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Advocaten spelen een rol. Het zijn rechtskundigen die de ene keer voor officier van Justitie spelen en de volgende keer voor advocaat. Het zou om dezelfde zaak kunnen gaan: raar maar waar. Ze liegen niet maar laten de waarheid heel slim achterwege. Het zal je vak maar wezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hebben zij een geweten. Er er zullen ook advocaten zijn die een zaak zullen weigeren.

Het is niet zo dat als iemand dit echt heeft gedaan de advocaat er om zal liegen. Hij haalt ieder argument erbij zodat de tegenpartij met bewijzen moet komen. Als dan alle feiten op tafel liggen met tijdstip, getuigen, en bewijs dan pas kan een rechter de straf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard hebben advocaten een geweten,maar dat wordt vaak (tijdelijk) uitgeschakeld. Ze zullen heus wel een idee hebben over de schuld of onschuld van hun cliënt,maar ook zij kunnen niet zonder geld.