Wat is de tweede wereld?

De derde wereld zijn de arme landen. Als het rijke westen de eerste wereld is, wat is dan de tweede wereld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de vraag

Het beste antwoord

De Tweede wereld is een in onbruik geraakt begrip om het blok van geïndustrialiseerde en communistische landen mee aan te duiden. Een groot deel van deze landen hadden zich verbonden in het Warschaupact en de Comecon. Het is altijd een vrij ongebruikelijke term geweest, terwijl de term Eerste wereld voor de rijke geïndustrialiseerde kapitalistische landen - waarvan de meeste deelnamen aan de NAVO -, daarentegen lange tijd vrij gangbaar was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist.

Andere antwoorden (4)

Steeds vaker spreekt men ook wel over het Zuiden, omdat de derdewereldlanden vaak in het zuiden van de wereld liggen. Het tegengestelde begrip Noord verwijst in dit kader naar de Eerste wereld (zoals de Verenigde Staten en de EU-landen) en de geïndustrialiseerde landen van de Tweede wereld (zoals Rusland en Polen). Het gebruik van de dichotomie Noord-Zuid heeft ook te maken met onduidelijkheid rondom het begrip Westerse wereld (en daaruitvolgend wat niet-westerse landen zijn).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia heeft hier een duidelijk antwoord op. Klik de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is en hele oude indeling, die dateert eigenlijk uit het koloniale tijdperk en de tijd van de grote ontdekkingsreizen.

Je had de oude wereld, dat was voornamelijk (west)Europa en het nabije oosten. Toen ontdekte men de nieuwe wereld, Amerika en Canada en Zuid Amerika, en de rest (voornamelijk Afrika en het verre oosten) was de Derde Wereld.

Die indeling dekt natuurlijk allang de lading niet meer, hoewel we de term derde wereld nog lang hebben gebruikt voor 'onderontwikkelde' of ook wel arme landen.
Tegenwoordig noemen we dat ontwikkelingslanden, maar inde volksmond weet iedereen nog wel globaal wat je met de derde wereld bedoeld, al horen landen als Japan en Australië daar allang niet meer bij, maar veel middenamerikaanse landen juist weer wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de tweede helft van de vorige eeuw (koude oorlog) is het een poosje gebruikelijk geweest met de tweede wereld de communistische landen aan te geven, en de voormalige oude en nieuwe wereld als eerste wereld op één hoop te gooien. Erg duidelijk maakt die - zeer tijdelijke - indeling het er niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De indeling eerste/tweede/derde wereld stamt uit de tijd van de Koude oorlog.
De eerste wereld was de kapitalistische wereld: Amerika, west Europa, enz.
De tweede wereld waren alle communistische landen: China, Rusland, Cuba, Noord-Vietnam, enz.
De derde wereld was gewoon wat overbleef: de meeste landen in Afrika en Zuid Amerika.
Eigenlijk is die indeling nu gebruiken voor arme landen dan ook niet logisch: Vietnam is nu armer dan Brazilië. Maar in feite is de betekenis in de loop van de tijd gewoon veranderd, waarbij eerste en tweede wereld geen nieuwe betekenis hebben gekregen en derde wereld wel.