Groene stroom, is dat echt voordeliger?

Ik las dat van overheidswege in Belgie de leveranciers van groene stroom aan de afnemers , vooral bedrijven,20%
korting moeten geven.
De energieleveranciers hebben besloten dat deze korting betaald moet worden door degenen die geen groene stroom afnemen..
De leveranciers van energie gaat het schijnbaar om een ding,winst vasthouden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Groene stroom , het is een lachertje. In Nederland wordt veel te weinig groene stroom geproduceerd om aan de vraag te voldoen, daarom koopt men groene stroom uit bv Duitsland. Daar komen wel elk jaar windmolens bij, maar lang niet voldoende, zodat de groene stroom die Nederland daar koopt betekend, dat ze in Duitsland niet voldoende groene stroom hebben en daar dus weer overgaan op grijze stroom opgewekt door steen- of bruinkool, gas of zelfs kernenergie.
De overheid streeft voor 2010 naar 9 % van de totale energie voorziening in groene stroom.
Is het voordeliger? Op de buitenlandse markt is veel te koop tegen een lage prijs. Er bestaat een flink aantal grote waterkrachtcentrales die hun energie willen verkopen. Het aanbod is echter zo groot dat de overheid bang is dat de Nederlandse markt ermee wordt overspoeld en de energiebedrijven alleen nog maar energie uit deze bron halen. Energiebedrijven zouden niet meer gestimuleerd worden om de capaciteit aan groene stroom in Nederland te vergroten, en dat is toch het hele idee achter het subsidiesysteem voor groene stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

GS word gesubsidieerd dus voor jou kan het goedkoper zijn, maar die subsidie komt weer van onze belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel dat gezeur over groene stroom is onzin. De overheid heeft bepaald dat de energiebedrijven hun energie zo milieuvriendelijk mogelijk moeten opwekken.
Alle energie komt gewoon uit hetzelfde stopcontact.

Er is een moment geweest waarop de bedrijven een subsidie kregen als de klanten zich uitspraken voor groene stroom.
Ik ben wel voor biogas etc, en zonneelectriciteit, maar het is gewoon de taak van het energiebedrijf om hun best te doen, die vormen van energie te verwerven. Het is al in de politiek uitgesproken dat we dat nodig hebben. Dus dat gezeur erover kan stoppen. Laten ze gewoon hun werk doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat idee heb ik ook. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nog een +
In Nederland is het zo dat de energiebedrijven minder belasting hoeven te betalen of subsidie krijgen voor groen opgewekte stroom. Dit voordeel berekenen ze door aan de klant. Het groen opwekken van stroom is duurder dan het grijs opwekken van stroom, dus de prijs voor groen of grijs is in NL het zelfde.

Omdat je toch het zelfde betaalt maakt het dus niet uit of je groen of grijs bestelt (voor je portemonnee), je houdt er alleen een klein beetje een warm gevoel aan over dat het geld dat jij betaalt aan het energiebedrijf iets bij kan dragen aan het benutten van duurzame energiebronnen.

Indirect betaalt natuurlijk iedereen mee aan de groene stroom, want waar worden die subsidies uit betaald? Jawel, de belastingpot.

Ik vind dit wel een aardig systeem moet ik eerlijk zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groene stroom:

Voordelen:
-Het is milieubeschermend
-Het is goedkoop
Nadelen:
-Het ontstaat maar weinig stroom

Niet-groene stroom:

Voordelen:
-Het ontstaat heel veel stroom
Nadelen:
-Het is duur
-Het is gevaarlijk
-Het is niet milieubeschermend