Is het geen discriminatie als voor een bepaald opleidingstraject alleen allochtonen toegelaten worden?

Het gaat om het opleidingstraject MIK op de HAN ( http://www.han.nl/gebied/gedrag-maatschappij/nieuws/nieuws/maatwerk-in-kleur/ ). Om toegelaten te worden moet je allochtoon zijn. Als reden wordt vermeld dat hulpverlenende en sociaalculturele organisaties nu eenmaal liever allochtone professionals aannemen. Maar als een organisatie zegt liever Nederlanders aan te nemen omdat Nederlanders geschikter zijn voor een bepaald soort werk, dan mag dat toch zeker ook niet? Ik vind het erg tegenstrijdig. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ja. Maar dan noemen ze het POSITIEVE discriminatie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Het moet niet gekker worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ze zijn weer aan het minnen hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die had ik trouwens vanmiddag al gegeven zag ik.
Ik vind dit een walgelijke vorm van discriminatie. En net als mijn voorganger hoor ik steeds positieve discriminatie. Maar jullie begrijpen wel dat dit sarcastisch bedoeld is. Grr.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorkeursbeleid etnische minderheden
Een voorkeur voor etnische minderheden mag alleen wanneer het percentage van deze groep in een bepaalde functie in een bedrijf beduidend lager is dan het regionale percentage.Bron Rijksoverheid.
Positieve Discriminatie
Een vorm van discriminatie die soms wettelijk wordt toegestaan is positieve discriminatie. Dat houdt in dat mensen in gelijke gevallen bewust óngelijk worden behandeld.

Deze vorm van discriminatie, tegenwoordig vaker ‘voorkeursbeleid’ genoemd, komt vooral voor op de arbeidsmarkt en is wettelijk toegestaan mits het voldoet aan een aantal strikte voorwaarden. De wet heeft onder andere bepaald dat voorkeursbeleid mag worden ingezet voor vrouwen, allochtonen en gehandicapten, omdat dit bevolkingsgroepen zijn die op de arbeidsmarkt ondervertegenwoordigd zijn. Stelregel in de wet is dat er sprake moet zijn van (minimaal) gelijke geschiktheid voordat iemand uit een van bovenstaande groepen wordt voorgetrokken.
Bron discriminee.
Mag dus schijnbaar ben er persoonlijk ook niet blij mee om het maar zacht uit te drukken.
Zie het tevens als het in stand houden van tegenstellingen,groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begaat hier een redenatie fout, hier wordt niet gezegd dat ze ''liever'' allochtonen willen aannemen maar dat die bepaalde functie met allochtonen en de veelkleurige samenleving te maken heeft. Zo waren er ook bijv. vacatures om Nederlandse soldaten die naar Afghanistan vertrokken de cultuur en gewoonte verschillen uit te leggen en ook daar werd er gevraagd naar mensen met een Afghaanse of Islamitische achtergrond omdat die groep nou eenmaal beter op de hoogte is van de cultuur en levenshouding in Afghanistan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zie ik staan:

Wat wordt er van je gevraagd?
•Een aantoonbare hbo- of academisch niveau, gebaseerd op een opleiding in het land van herkomst en/of Nederland
•Voldoende mondelinge en schriftelijke beheersing van de Nederlandse taal NT2,
niveau 4

•Werkzaam (betaald of vrijwillig) in een hulpverlenende, zorg- en sociaalculturele instelling
•Ervaring of affiniteit met de bedrijfscultuur van hulpverlenende, zorg- en sociaalculturele instellingen
•Je bent gemotiveerd; bereid tot een flinke studie-investering.
Voldoe je niet aan de wettelijke eisen en ben je op 1 oktober 21 jaar of ouder? Dan kun je een toelatingsonderzoek afleggen

Ik zie nergens ''allochtoon'' staan.
Wel staat onderaan een stukje waarom Maatwerk in Kleur is ingezet. Oke, dát vind ik sowieso belachelijk. Maar je hoeft dus GEEN allochtoon te zijn om aan de opleiding te mogen meedoen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze roepen allochtonen daarmee op..zegmaar
Maar het is geen vereiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal bovenin de vacature staat: Werk je graag met mensen en ben je van allochtone afkomst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal onderin mijn antwoord staat: Ze roepen allochtonen daarmee op..zegmaar
Maar het is geen vereiste. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zie ik staan bij "Wat wordt ervan je gevraagd:" Een aantoonbare hbo- of academisch niveau, gebaseerd in het land van herkomst en/of Nederland. Uit deze zin kan je eigenlijk alleen maar snappen dat je allochtoon of tenminste van allochtone afkomst moet zijn. Maar kan aan mij liggen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, uit die zin kan je eigenlijk alleen maar snappen dat allochtonen ook worden toegelaten, aangezien ook de keuze is: en/of Nederland. Als dit er staat betekend het dat je niet hoeft te bellen met: ik heb in engeland dit en dit op hbo niveau behaald, mag ik dan toegelaten worden?
Zulke telefoontjes ed. vermijd je dan, het staat er al in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak juist in de advertentie op: gevraagd: Mensen van allochtone afkomst die een opleiding in land van herkomst hebben gevolgd of hun opleiding hier in Nederland hebben gevolgd. Het land waar de opleiding is gevolgd is in principe niet van toepassing, als je maar van allochtone afkomst bent. Als je ook van Nederlandse afkomst mocht zijn was de vraag "....en bent U van Allochtone afkomst" in feite niet nodig geweest en had die niet bovenaan de advertentie gestaan. Ik heb ook ooit op een advertentie gereageerd voor een opleiding waar deze vraag gesteld werd, maar na een telefoontje werd ik inderdaad als geboren en getogen nederlandse niet toegelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"-" is trouwens niet van mij hoor, iemand die op mijn naam wil minnen denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan jouw gedachte bij de tekst, ik zie het dan toch anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oke, maar wat betekend je naam dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, mijn naam? Ikzelf heb deze naam mijn eigen gemaakt maar iemand anders denkt dat dit "even minnen" betekent als ik een reactie plaats waarvan ijkt of ik het er niet mee eens ben zodat het bij jou overkomt of die min van mij is. Ik heb in het woordenboek gekeken, maar bij geen enkele taal staat dit als betekenis bij mijn naam (volgens mij....mijn naam staat er trouwens niet eens in hahaha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha okee :p
Ja, dit is discriminatie. Positieve discriminatie noemen ze het, maar dat vind ik juist weer discriminerend klinken aangezien dat suggereert dat blanken eigenlijk onmogelijk gediscrimineerd kunnen worden.
Dit is toegestaan totdat er net zo veel zwarten als blanken, mannen als vrouwen zijn.

Wat ik vind; Als je echt niet racistisch bent heb je niet eens door hoeveel getinte en hoeveel blanke mensen ergens werkzaam zijn. Dat is gewoon een verschil dat er totaal niet toe doet. Wat wel uitmaakt is: hoe gekwalificeerd ben jij? Het ''best man for the job'' principe is de enige grond waarop je iemand aan zou moeten nemen. Je moet trouwens ook echt niet verwachten dat wanneer jij in Iran gaat wonen, jij voorgetrokken word bij het zoeken naar een baan.

Ook is dit in strijd met art. 1 Grondwet; waarin staat: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Het zijn gelijke gevallen, dus waarom word jij niet gelijk behandeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt, het is idd GEEN discriminatie maar men noemt dit voorkeusbeleid.
het mag dus, mits men zich aan de juiste regels houdt.

het ligt er ook aan hoe je discriminatie interpreteert. (pos of neg discriminatie)

zo mogen winkels ook vragen naar vakkenvullers rond een bepaalde leeftijd, maar bij allochtonenn ligt het vaak allemaal veel gevoeliger.

de site geeft m.i. de voordelen aan waarom men juist kiest voor alochtonen voor dit project.