Hoe wordt 'bekende van de politie' gedefinieerd?

Want de term lijkt me subjectief.

Ongeveer hoeveel overtredingen vd wet moet je gepleegd hebben en over welke tijdsperiode tot op heden? En hoeveel agenten moeten je kennen?, een hele politiebureau lijkt me sterk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (6)

''Bekende van de politie'' lijkt me een wat populairdere benaming voor ''veelpleger''. Een veelpleger is een persoon waartegen ''meer dan 10 maal proces-verbaal is opgemaakt in zijn hele criminele carrière waarvan eenmaal in het afgelopen jaar wegens een mogelijk strafrechtelijk vergrijp.''

De tijdsperiode maakt niet uit, alleen dat één van die minimaal 10 proces-verbalen afgelopen jaar is opgemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bekende bij de politie wil zeggen dat je gegevens bekend zijn bij de politie d.w.z. dat er proces=verbaal tegen je is opgemaakt.Je hoeft hiervoor GEEN agenten te kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een delinquent is een andere benaming voor iemand die bekend is bij de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien iemand al voor een tweede keer met de politie in aanraking is geweest, is hij al een bekende bij de politie,
zodra de gegevens zijn opgeslagen in de database van de politie. Alles wordt nl. in de digitale registers ingevoerd.
Zodra die persoon voor een tweede delict wordt opgepakt
is hij dus al bekend bij de politie. Dit geldt voornamelijk in een kleine gemeente. In steden zal je niet zo snel als "bekend bij de politie" gezien worden, omdat hier natuurlijk meerdere agenten werken. Zodra ze echter het register openen en de naam zien van een arrestant weten de agenten dat hij 'bekend is bij de politie".
Ook al kennen de agenten hem niet, het register wijst uit dat hij al bekend is.
amc
11 jaar geleden
Zodra je gegevens in de dossiers van de politie voorkomen ben jij "een bekende van de politie". Daarbij kent misschien maar 1 agent je, nl. degene die jouw gegevens heeft vastgelegd.
11 jaar geleden
je hoeft zelfs nooit in aanraking geweest te zijn met politie.
voorbeeld: ik woon in Amsterdam en rijd daar altijd rond in een auto. De politie heeft een keer mijn kenteken opgevraagd om te kijken of ik iets op mijn kerfstok heb. Een paar dagen later wordt ik gesignaleerd in maastricht en weer wordt mijn kenteken opgevraagd. In een systeem zien ze dan dat ik in amsterdam woon. Als ik dan nog een paar keer in beide steden wordt gesignaleerd kunnen ze een mutatie maken in het systeem dat er extra op mij gelet moet worden of zelfs dat elke keer als ze me tegen komen dat ze mijn auto mogen doorzoeken.

Meestal wordt in de burgermaatschappij bedoelt met 'bekende van de politie' als iemand al een aantal keer in aanraking is geweest met justitie d.w.z. een proces verbaal, een keer aangehouden etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Signaleerd? Opgevraagd? Weet je zelf waar je het over hebt? Waarom in godsnaam gesignaleerd? Dat zou moeten betekenen dat je verdacht bent van een misdrijf en ze naar jou op zoek zijn. En verder het is niet aan de politie te bepalen of een auto doorzocht mag worden maar de rechter. Zoiets heet een zoekingsbevel.