Waarom gaat de winter/zomertijd altijd s náchts in?

meestal van 03.00 terug naar 02.00 of van 02.00 naar 03.00..waarom midden in de nacht? waarom niet gewoon om 00.00?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan hem voor jezelf ook overdag in laten gaan. Daar krijg je geen boete voor hoor. Zelf laat ik hem morgenochtend ingaan, als ik opsta. Dan is het om 10.00 uur opeens 11.00 uur. Net of ik uitgeslapen heb :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooooo dank aan iedereen die me erop gewezen heeft dat ik me idd twee uur vergis. Om 10 uur is het dus 9 uur morgenochtend. Dan kan ik nu wel een uurtje later naar bed gaan? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft mag het helemaal afgeschaft worden.
De wintertijd is vreselijk met nachtdiensten... (heb er al genoeg gehad, lijkt wel of je nacht dan 2x zo lang duurt) en dat uurtje krijg ik niet eens uitbetaald.
De zomertijd is ook al zo'n ramp. Ik ben altijd een week van slag af, als ik dat uurtje weer moet missen.

Het beste antwoord

Omdat er dan de minste kans tot verwarring kan ontstaan... Alleen daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zult toevallig op zondag maar moeten werken van 8-16.30 en ze besluiten de klok om 10 uur een uur achteruit te zetten....

(aan de andere kant: de klok een uur vooruit zetten tijdens werktijd lijkt me dan wel weer iets hebben :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha domblondje, je doet je naam geen eer aan... helemaal nooit aan die nachtdiensten gedacht :)
Jammer dat ik je geen punt kan geven voor je reactie.
Zo hebben zo min mogelijk mensen, instanties en bedrijven last van de omschakeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar 02.00 /0.00.......??
Omdat men zo lekker midden in de nacht de klok van de kerken mag verzetten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de wintertijd kun je uur langer slapen of doe je liever uur langer werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het 3 uur in de middag zou zijn, dan moet je een uur langer werken.
De bussen en de trein zouden een uur te vroeg zijn en een uur later een uur te laat!!
Of ze zouden twee maal om 3 uur moeten vertrekken.
Vliegtuigen zouden een uur te vroeg aan komen, terwijl ze op tijd zijn.
Je zou 2 keer koffiepauze hebben om 3 uur.
De eerstgeboorne van een tweeling zou later geboren kunnen worden dan de ander.

En natuurlijk kan dit alles ook in de nacht gebeuren maar er zijn dan veel minder mensen wakker, die merken er niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen 2 en 3 uur in de nacht is het moment waarop de meeste mensen slapen. (Daar is onderzoek naar gedaan)
En als je slaapt heb je het minste risico om veel last te hebben van een plotselinge tijdswisseling.

Dat is dus de reden dat de winter of zomertijd tussen 2 en 3 uur 'snachts plaatsvindt.

Van mij mag die hele zomer en wintertijd afgeschaft worden trouwens.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kunnen radio gestuurde klokken zich ook aanpassen.