Kan iets moreel verwerpelijk zijn als eigenlijk bijna iedereen 't doet?

Maar dat 't dus niet van de wet mag.
(In dit geval even NL specifiek.)
Torrentjes, te snel rijden, pen (al dan niet bewust) van 't werk mee naar huis nemen, etc.

Toegevoegd na 2 uur:
...plaatjes van internet als avatar nemen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ja, want je hebt ook je eigen gevoel of je eigen intuitie. Als dat stemmetje tegen je zegt dat het niet goed is, dan zou ik er maar naar luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja hypocrisie hoort er ook bij... En weet je niemand wordt zo boos als iemand anders iets doet wat hij niet durft...

Toegevoegd na 58 minuten:
hypocriet is het als je een ander wat verbiedt wat je zelf wel doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar ik bedoelde zaken die verboden zijn. Hypocrisie is toch niet verboden?
Als bijna iedereen van de brug in het kanaal springt spring jij dan ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het afkeurenswaardige gedrag van mijn medeburgers is geen vrijbrief om zelf dan ook maar helemaal los te gaan.
Omdat iemand anders het doet, is het niet autmatisch geoorloofd.

"Verbeter de wereld, begin bij jezelf."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan wel degelijk, overigens moet je 'moreel verwerpelijk' meer zien als datgene wat ethisch verwerpelijk is, dat is niet hetzelfde als datgene wat bij wet verboden is, hoewel de (straf)wetgeving over het algemeen bedoeld is om datgene waarvan (redelijk) algemeen aanvaard wordt dat het verwerpelijk is ook daadwerkelijk te verbieden.

Dat gezegd hebbende, er zijn denk ik genoeg voorbeelden, bepaald veelvoorkomend asociaal gedrag, bijvoorbeeld in het verkeer, bijvoorbeeld de houding die sommige mensen hebben als ze met meerdere mensen breeduit op het trottoir lopen, waarbij er niet geweken wordt en je daardoor soms bijkans de bosjes in geduwd wordt, dat is een voorbeeld dat me zo even te binnen schiet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zaken die je in je 2e stukje noemt: het is toch niet zo dat bijna iedereen die zaken doet? Dat zijn uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, bij nader inzien is dat een slecht voorbeeld inderdaad en als je het echt over 'bijna iedereen' hebt wordt het volgens mij moeilijk met goede voorbeelden te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"bijna goede voorbeelden"
Zie mijn 3 voorbeelden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, alleen te hard rijden doen volgens mij nu ook weer niet zo heel veel mensen, dan is dat gedrag wat ik omschreef nog wel aardig vergelijkbaar hoor, althans hier in de buurt wel, je moet hier ook ogen in je achterhoofd hebben wil je niet door een fietser aangereden worden op het voetpad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij rijdt bijna iedereen wel eens te snel. Wie houdt zich in een 30km. zone altijd aan de snelheid? Ik schat nog geen 10%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zit wat in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjonge, ik ben echt geen heilige in het verkeer, maar *juist* in 30-zones hou ik me *altijd* aan de snelheid. Die zones zijn over het algemeen op plekken waar de kans groot is dat er ineens een kleuter achter een bal aan de weg op rent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg niet dat er geen mensen zijn die zich daar altijd aan de snelheid zijn, ik zeg alleen dat die mensen er nauwelijks zijn. Ik weet eigenlijk wel zeker dat van de meerderheid van de automobilisten wel geldt dat ze (als ze in een 30km zone rijden) daar wel eens te hard hebben gereden. Er zijn trouwens een heleboel wegen waar ze gewoon maar een bord '30' hebben neergepleurd omdat bewoners klaagden over de hoge snelheden in de straat... I.p.v. dat ze controles op 50km. houden.
Vreemd trouwens dat je nooit 40km borden ziet. Van 50 naar 30 is wel een vrij grote stap namelijk...
Je niet houden aan de max. snelheid, op wegen waarvan men denkt dat het zinloos is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de snelweg, waar de wegwerkers al lang en breed thuis achter de PC zitten te GV'en, staan bijna altijd nog steeds borden '70'. Da's toch vreemd... Je mag er dus even snel rijden of er nu wél of níet werknemers meer aan 't werk zijn. Dat kweekt onbegrip. En daarmee gaat 't draagvlak in 't algemeen verloren. En dat gebeurt ook op andere wegen. Laatst nog gehad: er staan wat paaltjes tijdelijk _geheel_ in de berm tijdens de werkzaamheden in de berm (vrij brede provinciale weg). Ja en... Ik rijdt toch niet in de berm? Waarom dan na 17.00 als er geen werknemer meer te zien is, nog steeds de snelheid op 50 (normaal 80) houden over meerdere kilometers afstand? En die paaltjes stonden maar op een paar plaatsen. Enfin, ik dwaal een beetje af van de vraag ;)
Luister naar je geweten. En beslis voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is niet zo.!
Je moet gewoon doen wat het
voor jou het beste is.
Je gaat toch ook niet in de sloot springen. Als iedereen dat doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Wat voor jou het beste is" Na ons de zondvloed?
Als bijna iedereen het doet is dat geen vrijbrief om het zelf ook maar te doen.
Een ieder heeft eigen normen en waarden, naast de normen en waarden van de samenleving. Leef daarnaar, en laat je niet verleiden tot groepsgedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moraliteit is in flux. Er bestaat niet zoiets als een universele moraliteit, ondanks wat sommige mensen je graag doen geloven.

Een paar eeuwen geleden waren zaken als slavernij, doodstraf, discriminatie bijna gemeengoed. Tegenwoordig vinden we dat moreel verwerpelijk.

Niet zo heel lang geleden was homofobie overal min of meer de norm. Je ziet nu langzaamaan een beweging naar de andere kant.

Er wordt nu heel druk gedaan over downloads, maar de groep downloaders wordt intussen wel steeds groter. Behoorlijke kans dat het tegen het einde van de eeuw, of helverwege de volgende, als moreel verwerpelijk wordt beschouwd om NIET informatie en data vrij te willen delen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wetgeving is vaak een approximatie van wat de norm in moraliteit is, maar vanwege het vormingsproces loopt dit ook wel eens achter de veranderende normen aan. Zeker in de steeds sneller veranderende maatschappij zal dat wellicht steeds vaker tot frictie leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,want het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.
Dus als bijna iedereen het doet kan dat nooit moreel verwerpelijk zijn,daar dit dan de gangbare handelingen of gedragingen zijn.