Hoe kan ik het beste twee vermoedelijke kleedkamerdieven pakken?

Sinds het begin van het nieuwe jaar ga ik drie keer per week naar de sportschool. Nu is daar de eerste keer dat ik er kwam, in de kleedkamer een hoofdtelefoon ter waarde van 149 euro van mij gestolen, terwijl ik hem expres helemaal uit het zicht onderin mijn sporttas had gelegd.

Ik heb er melding van gedaan bij het personeel, maar zij vertelden mij dat ze niet verantwoordelijk zijn en dat ik een kluisje had moeten gebruiken. Ik heb geen aangifte gedaan bij de politie omdat ik denk dat het toch geen zin heeft. Sindsdien gebruik ik altijd een kluisje en ik heb me erbij neergelegd dat ik hem kwijt ben.

Sindsdien ben ik wel wat beter aan het opletten bij de sportschool, en ik denk dat ik de dieven op het spoor ben. Vanuit de sportzaal heb je zicht op de kleedkamerdeur, en ik zie al een paar avonden steeds twee dezelfde jongens meerdere keren per avond naar de kleedkamer gaan. Vaak blijft een van beiden buiten staan, ik denk om de wacht te houden. Ik zie die twee ook steeds smoezen met elkaar en verdacht gedrag vertonen.

In dat opzicht ben ik er dus 90% zeker van dat deze twee jongens daar herhaaldelijk op dievenpad gaan in de kleedkamer. Het personeel heb ik op mijn waarnemingen geattendeerd, maar zij zeggen dat ze niets kunnen of willen doen. Hoe kan ik zelf het beste bewijs verzamelen tegen deze jongens, waarmee ik vervolgens naar de politie kan gaan? En dan uiteraard zodanig dat al het bewijsmateriaal rechtmatig verkregen is.

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

Allereerst een woord van waarschuwing. Dit is niet een hobby bezigheid. De reactie van [ervaren] dieven in het nauw kan nare gevolgen hebben.
Je zult voor je detective werk allereerst samenwerking met de bedrijfsleider cq eigenaar moeten vinden. Ook zij/hij moet geïnteresseerd zijn in de aanhouding / oplossing van de problematiek. En nee, dat is niet altijd het geval...
De meest eenvoudige methode is met lokaas. Een duidelijk [eventueel onzichtbare] markering van een aantrekkelijke buit. Denk aan beschreven geld, een koptelefoon met een bijzondere knoop in de kabel, etc.
Controleer na hun bezoekjes aan de kleedruimte of de buit er nog is, en bijvermissing direct de mannen staande houden en confronteren met de gegevens. Ze vragen hun zakken te legen dan wel direct de politie te bellen terwijl ze onder toezicht worden gehouden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Video in kleedkamers is een erg lastige combinatie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betrappen van dieven op deze manier heeft weinig zin. De dieven zullen ontkennen dat ze de spullen hebben en jij bent niet gemachtigd hun spullen te doorzoeken. Dat mag alleen de politie. Daarnaast, wanneer je er per ongeluk toch naast zit, dan ben JIJ de gene met een groot probleem ! Valse beschuldigingen kunnen heftige gevolgen hebben. Laat dit alsjeblieft aan de politie over !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, maar volgens mij mogen de jongemannen wel staande worden gehouden door de beveiliging van het sportcentrum. Die kunnen naderhand weer de politie bellen voor verdere controle.
Goede oplossing hoor! +
Alsnog aangifte doen van diefstal en bij je aangifte vermelden dat je een vermoeden hebt wie de daders zijn, aangezien je hen regelmatig de kleedkamer in en uit ziet gaan, waarbij dus een van beiden de wacht lijkt te houden.

Je kunt evt. een week lang datum en tijd noteren wanneer je ze ziet, voordat je aangifte gaat doen. Maar meer kun je niet doen, dit is werk voor de politie, niet voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. En de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de sportschoolhouders, niet bij jou. Wat jij kunt doen is je mede sporters waarschuwen dat ze niets moeten laten slingeren, omdat er dieven zijn. Als er geen buit meer is omdat iedereen alles in een kluisje doet, dan houden ze vanzelf op.
Ik zou op de eerste plaats naar de politie stappen met je verhaal over de diefstal van je gsm en hiervan alsnog aangifte doen. Verder zou ik het verhaal vertellen dat je de twee jongens op het spoor bent en dat hun handelswijze je zeer verdacht voorkomt en aan de politie vragen om doorverwezen te worden naar de recherche. Samen met deze mensen zou je kunnen proberen om een val op te zetten. Onderneem alleen zeker niets, want dit zou wel eens helemaal verkeerd af kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin maar met een aantal foto's te nemen van de verdachte jongelui en noteer vooral ook de tijdstippen waarop zij hub verdachte handelingen lijken te plegen.

Vervolgens stap je naar de politie en doe je aangifte tegen hen (tegen onbekenden) en geef je hen je foto's plus de tijdstippen.

De politie heeft aldus de mogelijkheid de beide jongens op heterdaad te betrappen en dus is dit de beste methode om je dieven te pakken en te laten bestraffen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, maar is het niet gevaarlijk om de foto's te maken? Stel ze zien JOU de foto's maken op het moment dat ze niet stelen. Dan mogen ze jou vragen het fototoestel af te leveren en de politie te bellen. En dan heb JIJ een probleem omdat je misbruik van privacy hebt toegepast. Als je erbij stilstaat dat sommige particulieren, dus mensen die thuis wonen, de overvaller hebben gefilmd met een videocamera. De dief heeft HEN aangeklaagd omdat ze zijn privacy schonden! Maar opzich vind ik het wel slim, alleen moet je wel echt zeker weten dat het de dieven zijn. +
Hahahahaha........
Nee ik lach niet om u maar om de gedachte dat ik er bij zou zijn.

Praktisch:
Voor 90% bent u er zeker van dat ze het zijn.
Uw gsm is waarschijnlijk dus ook gestolen door die 2, en waarschijnlijk hebben ze die nog op zak.
Ik neem aan dat u die gsm hebt geregistreerd op uw naam bij aanmelding.
Zorg er voor dat u minimaal 2 getuigen bij u hebt waaronder de eigenaar van die club.
Ga naar die kleedkamer toe met je getuigen en bel even je nummer.

Overigens je moet altijd aangifte doen bij diefstal ook al is de kans nog zo klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
riawim
12 jaar geleden
Je eigen nummer bellen heeft volgens mij niet zo veel zin,mede...dat iemand die hier toe in staat is,ook wel zo slim zal zijn de simkaart te vernieuwen.
Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen, tenzij je jezelf echt iets op touw wilt zetten. De hobby politie heeft geen zin, hoor het tevaak druk met andere dingen, luisteren je wel aan maar gebeurt verder niks. Ze zijn 'drukker met andere dingen als vrachtwagenchauffeurs bekeuren en mensen flitsen. Je moet het wel honder procent zeker weten dat hun dieven zijn, want ik kan mij voorstelelnd at je gefrustreerd bent, net zoals ik toen mijn auto voor de 2de keer was bekrast. Maar aangifte doen heeft geen enkele zin, maakt de frustratie nog groter. Zelf een val opzetten en kijken wat er gebeurt en dit op camera/ez vastleggen. Dit laatste is natuurlijk niet zonder gevaar, dus daarin heb je een eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op de politie moet wachten,tot die eindelijk iets doen? nou....dan kun je lang wachten!
Je verteld niet of je een jongen/man of een meisje/vrouw bent,maar ik heb hetzelfde gehad,en had geen medewerking van de sportschool dussss dan maar op eigen houtje en dat heeft gewerkt.
Ik heb kennissen gevraagt "sommigen van de sportschool zelf" om me te helpen met het posten,zowel het pakken van de dieven als dit nodig mocht zijn,en met een ploeg van 5 mensen is het uiteindelijk gelukt,maar wees voorzichtig jongens die dit doen,zijn ook in staat geweld te gaan gebruiken,dus zorg er wel voor dat je dit niet alleen doet,en vooral zorgen dat je niet met die jongens alleen in de kleedkamer bent.
ps. altijd aangifte doen van je gestolen spulletjes anders (stel het word terug gevonden) heb je geen poot om op te staan. Ik wens je veel succes.