Tevreden ?

Soms lijkt het erop dat dit puissant rijke Nederland bevolkt wordt door louter zuurpruimen. Van timmerman tot bankdirecteur, van uitkeringsgerechtigde tot minister, iedereen heeft wel wat te mekkeren.

De belastingdruk is te hoog, de files worden alleen maar langer, het sociale klimaat verslechtert met de dag. Geen respect meer in de omgang, geen veertiende maand, geen uitgestoken hand wanneer je wegspringen moet voor de bus, geen waarde die je kunt hechten aan iemands woorden.

Kommer en kwel als nationaal gerecht. Donkere wolken boven de polder. Terwijl we vreten als nooit tevoren. Leven als halfgoden. Consumeren als idioten en met één druk op de knop kunnen zien wat anderen daarvoor gedwongen worden te laten.

Mondiaal gezien zijn we spekkopers maar zijn we tevreden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik kijk naar mijzelf voel ik me wel aangekeken door dit verhaal :P. Mooie intro trouwens.
Maar het is denk ik gewoon de aard van de mens, ik weet zeker dat de mensen in Afrika ook niet tevreden zijn, alleen maken die zich niet druk om hun te dure BMW. Ik weet het is een beetje een flauwe vergelijking. Maar ik denk niet dat de mensheid over het algemeen ooit tevreden zal zijn.
Dit is ook onze grootste 'drive' om vooruit te komen. Het gras is altijd groener aan de overkant.... en de eerste stap naar vooruitgang is het probleem erkennen. Er over zeuren dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet dat ik ontevrede ben met mijn leven, dit klinkt zo depresief. Ik ben ook nog jong. Maar ik zie wel kansen en veeeeel verbeteringen in de nederlandse maatschappij.

Andere antwoorden (6)

Absoluut! Lekker bekkende intro trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben best tevreden met mijn leven, mijn instelling is belastingen horen erbij, files heb ik al geen last.

Ik neem het zoals het is (zolang het natuurlijk wel reeel blijft) (ow wacht het is al niet meer reeel)

En toch blijf ik een tevreden mens, gevoelsmatig heb ik alles wat me hartje begeer en wat ik niet heb is een wens en je moet tenslotte wat te wensen overhouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben tevreden met wat ik heb. Realiseer me heel goed dat het in andere landen niet beter is. Het enige waar ik ontevreden over ben is dat ik niet vaker op vakantie kan. Maar dat "luxe probleem" kan ik zelf aanpakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tevredenheid duidt op verzadiging, dat gaat niet samen met ambitie. Gezien het feit dat de rest van de wereld wel vooruit gaat, wil stilstand (tevredenheid) dus zeggen dat je relatief gezien achteruit gaat. Dat is een hele gevaarlijke boodschap die je hier predikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I second that. Als je tevredenheid en ambitie in een adem rechtevenredig omgekeerd aan elkaar gelijkstelt, dan vrees ik dat je als gefrustreerde bejaarde je laatste dagen zult slijten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik ben tevreden momenteel maar mijn ambities heb ik wel, en heel sterk. Dat ik tevreden ben betekend niet dat ik verzadigd ben, zegt alleen maar dat ik niet ontevreden ben of zoals de vraag zegt geen zuurpruim.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goed, even over definities:
er is een bestaande situatie, die wil je verbeteren. Is dat ambitie?
zo ja, betekent dat dan dat je een zuurpruim bent (zie vraagstelling)?
zo nee, wat is het dan wel? tevredenheid?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het wel met Mufasa eens (ookal is ie dood getrapt door bizons). Zo lang je ambities hebt ben je niet tevreden, en als je al je ambities behaald hebt is je leven voorbij. Maar het gaat er de vraagsteller om dat er zoveel geklaagd wordt. Je kan ook ambitie hebben en er voor knokken en werken, maar wat er veel in nederland gebeurd is dat er alleen maar gezeurd wordt door 99%.
Ik ben zelf wel redelijk tevreden met mijn huidige situatie en wat er omheen in de maatschappij gebeurt. Ja ook ik klaag over verslechtering van het sociale klimaat etc. Daarentegen zie ik ook de goede dingen van dezelfde veranderingen.

Ik denk bovendien dat je op deze site vooral mensen zult tegenkomen die 'tevreden' zijn. Daar ze de tijd hebben hier rond te neuzen en te antwoorden. Daarvoor moet je een bepaalde tevredenheid met jezelf en je situatie hebben.

Er zitten ook 'zuurpruimen' bij, dat is inherent aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is niet allen specifiek voor nederland.In elk wester land met een vergrijzende bevolkingsgroep, die de golden years meegemaakt heeft op gebied van weinig belasting, bestendige groei, weinig zinloos geweld, geen drugs, groeit dit aantal zienderogen. Mooi geschreven je intro. En het is korrekt.Nu met de crisis zal dit nog toenemen, vrees ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet eens, behalve vergrijzing. Gouden jaren heeft iedereen de afgelopen 10 jaar gehad, althans kunnen hebben, belastingdruk is niet echt verschrikkelijk toegenomen sinds 80 jaar, groei is nu even bestendig als in de Middeleeuwen, zinloos geweld komt ook al 1000 jaar voor, net als drugs... Zie dus niet echt een argument waarom mensen nu ontevredener zouden zijn dan vroeger...