Is een goede leidinggevende meestal ook een goede ouder voor zijn kind?

Heeft hij/zij dan ook vaak de kwaliteiten om kinderen te (bege)leiden......

Toegevoegd na 53 seconden:
Kan het ook omgekeerd zijn dus een goede ouder ook leidinggevende kan zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Deze twee zaken zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan uiteraard wel voorkomen. Ik kom in mijn beroep vooral ouders tegen, waarbij de opvoeding niet helemaal goed verloopt (of zelfs helemaal niet goed). Toch wil dat niet zeggen dat deze mensen, als zij een leidinggevende functie hebben, daarin ook zouden falen.

Als professioneel opvoeder kan ik zelfs concluderen dat ik het vaak makkelijker vind om andermans kinderen op te voeden dan mijn eigen kinderen. Dit komt omdat ik dit werk beroepshalve doe; de problemen niet mee naar huis neem; objectiever kan zijn omdat ik niet tot over mijn oren in de problematiek zit etc.

Nu zijn alle drie mijn kinderen goed terecht gekomen, maar zelfs bij opvoeden geldt dat een professionele opvoeder niet perse een goed ouder hoeft te zijn, terwijl hij/zij in de praktijk wel een goede pedagoog is. Dit kan zelfs komen doordat je teveel hebt mis zien gaan in de praktijk, en dat in de thuissituatie tracht te voorkomen en je daardoor als ouder te star opstelt.

Professioneel opvoeden en leidinggeven zijn twee zaken die je anders aanpakt. Je gezin is geen bedrijf. En ook al is een goede leidinggevende wel empathisch: werk is geen gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed hoor, er zijn nog meer goede antwoorden gegeven.
Dank

Andere antwoorden (10)

Dat hangt van heel veel dingen af. Allerleerst, wat vind jij een goede leidinggevende? Iemand die iedereen in zijn waarde laat, iemand die in staat is anderen te laten doen wat hij wil, iemand die het maximale uit mensen weet te halen? Dat verschilt per groep waar je leiding aan moet geven.
Over het algemeen zal het zijn dat die specifieke eigenschap best ook nuttig kan zijn als ouder, simpelweg omdat het een goede eigenschap is. Maar voor een ouder zijn er nog veel meer eigenschappen van belang, die veel meer uitmaken. Als die allemaal niet aanwezig zijn, maakt het niet zo uit dat je een goede leidinggevende bent, en omgkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je dat niet hard kan zeggen omdat ieder persoon anders is,
de ene persoon kan zakelijk en privee gescheiden houden en de andere wat minder goed,

grzz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En leidinggevende hoeft niet altijd een goede vader te zijn
Zo zijn er militairen de leidinggevend zijn waar kinderen op militaire manier onder de duim worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je nog geen slechte vader als je dat doet, een strenge vader dat wel, maar slecht zeker niet ! Ik spreek uit ervaring ben dochter van een beroeps militair.
Zeg wel eens voor de grap dat wij gedrilt zijn ipv opgevoed, maar heb een hele lieve, goede vader.
Zal je eerst moeten gaan afvragen wat een goede ouder is.
Denk niet dat je goede kwaliteiten als leidinggevende je een goede ouder maakt
Neem bv de kinderopvang, als je daar wil werken is het niet genoeg als je zelf al 3 kinderen hebt opgevoed.
Kinderen in een groep opvoeden is iets anders dan thuis en opvoeden door een 'vreemde' anders dan door eigen ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, maar is niet per definitie zo. Het cruciale punt in deze is dat je als ouder altijd te maken hebt gevoelens naar je kind toe. Dat heb je als leidinggevende niet naar je medewerkers toe. (althans zo hoort niet te zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leiding geven en opvoeden hebben wel raakvlakken; een kind heeft structuur nodig en een ouder of ouders die consequent zijn. Bij een kind opvoeden komt er ook nogal wat emotie aan te pas. Mooie voorbeelden zie je soms in vooral Amerikaanse opvoedprogramma"s . Papa is op zijn werk b.v. brandweercommandant of een hoge pief in het leger; maar thuis is zijn zoon van drie turven hoog degene die de dienst uit maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen een goede ouder voor zijn kind probeert te zijn. De vuilisman,de stratenmaker ,de minister, de schoolmeester enz , dus ook een leidinggevende. Het zijn allemaal mensen. De kunst is om je kind aan te kunnen. Kinderen proberen over grenzen heen te gaan. Ik heb wel eens een orthopedagoog onmoet die zijn zoon totaal niet aan kon. Zijn zoon moest naar een jeugd instelling. Dus wil het heus niet zeggen wat voor beroep je hebt ook geen leidinggevende in dit geval die specefiek de eigenschap heeft om goed zijn of haar kinderen te kunnen begeleiden. Je bent allemaal mens en je doet altijd je best je kinderen goed te begeleiden. Het zegt niets welk beroep je hebt dus ook niet specifiek van een leidinggevende. Je kan een goede leidinggevende zijn maar pedagogisch niet of wel de juiste stappen nemen thuis. Dat geldt ook voor de slager of de bakker ,of de huisarts,of zelfs een orthopedagoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide opties zijn mogelijk.
Het goed zijn in het ene hoeft perse niet te betekenen dat het andere ook goed gedaan wordt en omgekeerd.
Er zijn opvoedkundige die etterbakken van kinderen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goedwerkend leidinggevende aan volwassenen bij het leger kan een slechte vader zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk niet. Een leidinggevende is vaak een narcist en dat zijn de gevaarlijkste mensen op aarde.
Een kind heeft liefde nodig, geen leidinggevende.