Hoe komt het dat de mening van mensen bij een gebeurtenis waar ze beiden bij betrokken waren, zo verschillend is?

Bij een meningsverschil staan de meningen van lijnrecht tegenover elkaar, net meegemaakt met 2 collega's, die beide (voor zover ik weet) niet liegen en betrouwbaar zijn. De een zegt bijv. dat de ander iets gezegd heeft, de ander ontkent het.
Of bijv. bij familiediner (tv programma), hebben mensen zo'n verschillende mening over dezelfde gebeurtenis.

Hebben mensen plotseling een selectief geheugenverlies, liegen ze, of blokken ze (nare) opmerkingen die ze zelf gezegd hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

ieder mens heeft een anders geprogrammeerde computer. daarom reageren we zo verschillend. de een heeft een goede computer die helemaal up to date is,en de andere heeft er een met bugs en virussen. iemand die liegt of een nare opmerking maakt heeft gewoon een bug...en wellicht een corrupt geheugen.

Tja, zoals vaak het geval is, ligt de waarheid meestal in het midden. Het is idd zo dat soms de een niet meer precies weet wat hij gezegd heeft en zich later zelfs niet meer kan voorstellen dat hij dat ene zelfs gezegd heeft. Dus als de discussie voortgaat ontstaat er een ontkennende fase. Beter is om in dit geval te zeggen: "ik respecteer jouw mening, maar ik hoop ook dat je de mijne respecteert, we hoeven het tenslotte niet altijd met elkaar eens te zijn". En dat is natuurlijk ook zo, zo blijft iedereen in zijn eigen waarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100