Is haantjesgedrag een voordeel of nadeel in het leven? Wat is de functie hiervan?

Het is een overbekend verschijnsel in de natuur bij velen diersoorten, maar wat is de functie er van bij de mens?
Het is vaker irritant dan leuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

De man als manager is vooral bezig zijn eigen positie binnen de groep te positioneren, vooral mannelijke, doen aan politiek, vechten om hun territorium, maken zich druk om hun voorkomen en proberen altijd gelijk te krijgen. Niet omdat het kleine dictatortjes zijn maar omdat het in hun genen zit.
Volgens onderzoek van de University of New South Wales is de manier waarop mannelijke managers zich kleden, positioneren en hun macht uitoefenen gerelateerd aan de evolutietheorie. Prehistorisch gedrag zoals dominantie, territoriumdrift en het verstoten van andersdenkenden is gebruikelijker op de hedendaagse werkvloer dan we vaak toe willen geven.
Hoofdonderzoeker Professor Jeffrey Braithwaite concludeert na vijftien jaar onderzoek dat managers zich net zo gedragen als elk dominant dier. Net zoals mannelijke pauwen met hun veren pronken, dragen mannelijke managers onder hun serieuze donkere pak, vaak een fel gekleurd overhemd of das. In hun geval niet om een vrouwtje aan te trekken maar om hun toppositie te benadrukken.

Als bovenstaande juist is heb ik ook haantjesgedrag vertoond gedurende mijn werkzame leven. Mijn vrouw heeft daar een uitstekend oog voor, maar ze heeft me vroeger nooit op dat gedrag geattendeerd. Misschien hield ze te veel van me! Wel is mijn ervaring dat vooral kleine mannen (hun lengte dus) dit gedrag vertoonden, zo goed als zeker om hun lengte te compenseren. Door de meeste collega’s werd dit gedrag toch niet zo op prijs gesteld, maar meestal wel geaccepteerd.
Bij Balkenende (klein van stuk) heb ik het laatste half jaar alleen maar haantjesgedrag waargenomen, soms tot vervelens toe. Uiteindelijk heeft hem dat de kop (en zijn kabinet) gekost. Waarschijnlijk omdat een en ander uit balans was. Overdreven haantjesgedrag leidt dus to niets. Aan de andere kant kan een uitgebalanceerd haantjesgedrag tot uitstekende resultaten leiden. Het gaat dus, net als bij vele andere zaken in het leven, om de BALANS.
Halleluja….
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van dit haantje heb je het beste antwoord gekregen, bedankt.

Andere antwoorden (9)

gewoon hetzelfde als bij dieren. De dierlijke natuur van dieren zit ook in mensen. De voortplantingsdrift zal wel de basis zijn, hoe meer macht/kracht des te aantrekkelijker je bent voor het andere geslacht (?). Nietzsche zei volgens mij ook dat (bijna) alle mensen streven naar zo veel mogelijk kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haantjes gedrag loont,dat heb ik al vaker gezien.Vrouwen zijn er volgens mij dol op.Ze gaan er met de beste prooien vandoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haantjes gedrag, is volgens mij het nadrukkelijk aanwezig zijn in alle opzichten door de persoon, tot op het irritante af. Over het algemeen niet zo geliefd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haantjes gedrag is zeer irritant!

Ik denk dat men die een haantjes gedrag vertoont, zich sterker en bazig op wil stellen. Het heeft geen goede funktie, de meeste mensen, vooral vrouwen, knappen hier op af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zijn 'stoere'jongens maar we hebben het nu over 'haantjes gedrag'Het haantje de voorste willen zijn, denken dat ze alles goed kunnen regelen, de baas spelen, denk maar niet dat een vrouw dit fijn vindt in een serieuze relatie. Gelijkwaardigheid, daar gaat het dan meer om! Waarneer een vrouw voelt dat jij je gelijkwaardig opstelt, haar mening ook belangrijk vindt, zal ze je maar waarderen.
Haantjes gedrag is naar mijn idee een methode om de energie te krijgen. Mensen hebben nu eenmaal energie nodig om te overleven.
Doordat men heeft verleert om de energie te nemen uit het universum, pakt men de energie van een ander. Daar zijn diverse strategieën voor. Macht is er eentje van. Zielig doen is een andere. Ik denk dat dit toch wel twee uitersten zijn.

Dus de functie is om te kunnen overleven. Want men kan misschien wel 3 weken zonder eten en 3 dagen zonder water en 3 minuten zonder zuurstof. Maar men kan geen seconde zonder energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haantjesgedrag is volledig natuurlijk en zit bij elk organisme ingepland, zeer zeker bij de een wat meer dan bij de andere.
Het gaat hier dan ook maar om één ding: voortplanting.
Van origime gaat het "vrouwtje" voor de sterkste, die geeft namelijk de gezondse kinderen en dat vergroot "jou groep genen" weer. Hoe groter de groep individuen hoe sterker en machtiger je tegen de wereld staat en dus je voortbestaan verzekerd. Hoe groter je "clan"weer is hoe meer macht je hebt.
Meer macht is weer een aanzet tot meer sex.
ZO is de circel weer rond.
Eigenlijk gewoon om indruk te maken, en je voortbestaan te garanderen.
EIgenlijk kan je dit verhaal heellang maken maar ik heb het simpel en kort proberen te houden.
Heb je hier meer interesse in is het boek "The Lucifer Principle" van Howard Bloom een echte aanrader!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie er geen voordeel in als iemand haantjes gedrag vertoond ,het komt niet prettig over,het demotiveerd. De functie is de beste willen zijn.Managers, vooral mannelijke, doen aan politiek, vechten om hun territorium, maken zich druk om hun voorkomen en proberen altijd gelijk te krijgen. Niet omdat het kleine dictatortjes zijn maar omdat het in hun genen zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een nadeel. Haantjesgedrag is egoistisch gedrag en typisch dierlijk; meteen toegeven aan behoeftes.
Niet eerst nadenken voordat ze iets doen, want dat kunnen dieren niet.
De functie ervan zal wel te maken hebben met voortplanting; de man moet z'n zaad verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er een haantjesplek vrij is gaan er sommige mensen voor de plaats.
dat doen ze door haantjesgedrag aan te leggen.