Wat kun je doen om meer ontvankelijk te worden voor de fijne/kleine dingen die het leven die extra dimensie kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Train jezelf zo weinig mogelijk voor lief aan te nemen. Niet zien en horen, maar altijd kijken en luisteren. Niet zien dat het sneeuwt, maar even kijken hoe die vlokjes eruitzien, hoe ze vallen. Vies koffiekopje afwassen? Merk eens welk wonberbaarlijk vormpje de ingedroogde koffie op de bodem achterliet, welk huidpatroon de lipstick op de rand heeft geprint. Niet een kwartier gaan staan staren, gewoon proberen dingen te registreren, je er bewust van te worden. Iedere ochtend ruikt anders als je naar buiten stapt. Parkietenzaadjes op het laminaat tekenen een leuke veelhoek voordat de kruimeldief eroverheen gaat. Het kost je nog geen seconde om even te kíjken, het te merken.
Extra voordeel: je hoeft niet te zoeken naar de schaar, je hebt hem bewust zien liggen op de keukentafel. En af en toe denk je: Hé, dat is bijzonder! en dan ga je denken, Hoe komt dat? en dat leer je iets waarvan je niet wist dat het te leren was. Druppel water op je broek, donker plekje. Hé? Water is kleurloos, waarom maakt het spijkerstof donker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Door je ogen goed open te houden en goed om je heen te blijven kijken... en wat je dan ziet en voelt toelaten..dat het er mag zijn en dat je er van mag genieten....
Kijk, voel, ruik, proef, luister....en dan komt dat vanzelf allemaal aan je voorbij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je van te voren niet zeggen. Dat is heel persoonlijk.
'Onbevooroordeeld in het leven staan met een open houding geeft m.i. de meeste kans.

Het ligt er maar aan wat jouw hartje kan beroeren.
En, niet onbelangrijk, het uiteindelijk kunnen ervaren!
Kijk met je hart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval kun je beginnen met heel veel te schrappen in je agenda. Je agenda moet ook ademen!

Wees lief voor jezelf, gun jezelf rust en ruimte. Neem regelmatig even afstand van je dagelijkse sleur.

Door de ruimte die je daardoor creëert ga je opeens andere dingen zien. Die kleine dingen waar jij het over hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek eens op wat Mindfulness te bieden heeft.
Het is een vorm van onmiddellijk toepasbare yoga, die je helpt heel bewust om te gaan met smaak, gevoel, inwendige onrust en meer van dat soort dingen die het dagelijks leven kunnen verstoren of juist veraangenamen.
En: ik had baat bij de boeken van Eckhart Tolle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad de boeken van Eckhart Tolle +1. Dat antwoord had ik ook willen geven. Maar naar mijn mening is het beter als je ze in het engels leest, zoals ze geschreven zijn.
Door af en toe eens op afstand naar jezelf te kijken , even bij stil te staan, zoals je vanop een bank in het park mensen observeert. Het leven zit in hem in die kleine vergankelijke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er voor open te staan,niet alsmaar rennen van afspraak naar afspraak. Maak ns n avondje vry voor jezelf,neem n lekkere douche en ga met n wijntje lekker op de bankhangen en n mooie film kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door stil te staan wat je hebt familie, vrienden, wanneer geniet je nou eigenlijk? Dankbaar te zijn dat je gezond bent. Zoveel mogelijk momenten in te lassen voor je zelf waar jij je prettig bij voelt. Het hoeft niet groot ,kijk eens waar jij van geniet. En voer ze uit. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijken naar waar je niet veel van weet of mee doet.