Waarom zeggen ze "beschuitje voeren" als iemand in je kin knijpt?

Vroeger deden tantes of ooms dit vaak bij ons als kleine kinderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het is bij het knijpen eigenlijk een beschuitje geven

en beschuitje voeren is plagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat bij het knijpen in de kin een "kuiltje" ontstaat, net zoals de inham van een beschuitje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel vreemd, want 'Iemand een beschuitje voeren' is een oud-Nederlandse uitdrukking voor iemand een enorme klap voor zijn bek te geven.

"iemand een mossel geven (Antw. Idiot. 835; iemand een sigaar geven (Eindhoven); vgl. verder nog iemand een beschuitje, een knabbelbeschuitje geven, of iemand beschuitjes voeren; fri. in ljirrebak jaen, een beschuit met rookvleesch geven, wat in Zuid-Nederland heet iemand een dreupelke schenken (Teirl. I, 366) en waarmede te vergelijken is een bakte (kniekitteling) kunnen verdragen (Teirl. I, 952)); van de taart geven; iemand een peer geven (Claes, 181); en de uitdr. hoe smaakt je die peer, - die pruim (17de eeuw: hoe monden u die vijgen?); een streek of een veeg uit de pan geven (Winschooten, 245 en 299); iemand zijne koolkant (snede brood met kool) breiden (Tuerlinckx, 388); iemand eene botering (zie Antw. Idiot. 282), koeken (bl. 685), pale (pannekoek) geven"

Bron: Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden
F.A. Stoett
14 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking als beschuitje kauwen. Heb er nooit bij stil gestaat waar dit vandaan komt.