Waarom hebben sommige mensen schijt aan een ander en wordt je daar ook zo boos om?

Tja, deze vraag is vers, naar aanleiding van een buiten discotheek waar mijn achterburen zoveel luid-lallend plezier aan beleefden. Tot 's nachts 4 uur de hele buurt uit de slaap houden en daar van kunnen genieten. Onbegrijpelijk...mensen waar ik mee om ga zouden zoiets niet in hun hoofd halen en een zaaltje ergens huren. Zou het een genetische afwijking zijn of een gebrekkige inprenting in hun jeugd? Ik kan me daarover verwonderen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Ik herken dit ook bij mijn buurvrouw dat ook kan, tot 2:00 uur dan. Ik spreek haar aan, en heb dan erg veel schijt wat zij van mij denkt. Ik denk dat je die mensen aan hun botte verstand moet brengen dat zoiets niet kan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je had de politie moeten bellen. Zoiets kan echt niet, nachtrust enzo....

Maar ik weet precies wat je bedoelt. Ik woon in het centrum van mijn stad en alle zatte idioten lopen langs mijn huis op weg naar huis. En dan is dat met hoge volume of zingend. Ik gun iedereen een feest maar goddamn! Feest is in de kroeg, niet onder mijn raam.

Ik denk dat deze mensen gewoon dronken zijn en hebben niet door dat ze veel decibellen produceren. Mijn vriendin vindt het heel prettig om mij erop te wijzen dat mijn stemvolume minimaal 3 dB hoger wordt wanneer ik een aantal pints achter de kiezen heb. Volgens mij ben ik toch een redelijk sociaal iemand.

Ik word er boos om die anderen omdat ze me uit mijn slaap houden. Ik denk dan aan de omgekeerde situatie. Als jij een feest hebt, zitten zij als eerste aan de bel te hengsten dat je je bakkus moet houden. Laakbaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de politie heb ik uiteindelijk gebeld, maar die konden me niet helpen omdat ik de postcode of exacte adres niet wist..... te triest voor woorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Trieste gasten... Volg je toch gewoon het geluid?
Ik mis iets in zowel in de vraag als de antwoorden tot nu toe...

Is er daadwerkelijk sprake van geluidsoverlast?

Ik durf de discussie namelijk wel aan te gaan. Wanneer je een dergelijke situatie ondekt in de loop van de avond. En je gaat vervolgens op een later tijdstip naar bed. Dan zou het best wel kunnen zijn dat het volume al behoorlijk is getemperd. Alleen omdat je, je hier al eerder op de avond aan geërgerd hebt hoor je dit bijna tot op fluisterniveau...

Voor alle duidelijkheid: Een voorbijrijdende auto die 50 á 60 km per uur rijd veroorzaakt binnens huis een geluidsproductie van 43 db. Hier zul je nooit iemand over horen klagen. Het feit dat op een afstand van zo'n 50 meter mensen met elkaar praten en de muziek aan hebben veroorzaakt een geluidsoverlast van 23 db. En dan moet er ter plekke al een volume worden bereikt van 78 db. En dit is erg hard...

Maar als je zo zeker bent dat dit tot 4 uur heeft geduurd? Had je dan speciaal voor deze gelegenheid je raam open laten staan en wakker gelegen, totdat het op hield?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij was zeker op dat feest? :P Geluidsoverlast is ook subjectief lijkt mij. En ik denk niet dat iemand wakker blijft van geluid van 23 dB. Dit is al bijna fluisterstil. Verder ben ik niet met je eens over het feit dat alles maar 23 dB kan zijn. Misschien in het vrije veld, maar in een woonwijk wordt alles weerkaatst en versterkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om een idee te geven; het geluid kwam van 10 uur 's avonds tot een uur of 4 door de muren heen, met alle ramen en ventilatieroosters dicht. Het kwaam boben het geluid van de televisie uit. Toen ik de hoind om 1 uur 's nachts ging uitlaten hoorde ik het honderden meters ver, inclusief het gillen om "politie, politie...".
Muziek uit een auto hoor je ook wel eenss, maar dat is meestal 1 enkele ogenblikken weer weg en daar heb je in vergelijking totaal geen last van.
En ik was niet op het feest, want ik beleef geen plezier aan feesten waar je niet met elkaar kunt praten van de herrie en van het lage voorhoofden nivo van de gespreksstof.
Tja, je had ook gewoon mee kunnen gaan feesten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was helaas niet uitgenodigd en de buurt was ook niet van te voren ingelicht zodat men er rekening mee kon houden.
Tja; ik kan me voorstellen dat iemand niet blij is met de herrie maar kijk nu ook eens naar iets anders:
Blijkbaar heb je zoveel contact met de buurt dat je niet eens weet waar je achterburen wonen. En was het echt zo moeilijk geweest om eerst zelf te vragen of het wat minder kan? De meeste mensen die een feest houden in hun huis/tuin zijn redelijk genoeg om daar rekening mee te houden. En is die ene avond nu echt zo enorm erg dat je jezelf daar zo sterk over moet gaan opwinden? Als het nou regelmatig gebeurd kan ik de ergernis begrijpen maar dan zit je echt in een heel andere categorie van overlast.
Misschien komt het omdat ik zelf in een nogal luide buurt ben opgegroeid of omdat ik zelf ook huisfeesten had in mijn studentenhuis maar ik vind echt dat dit twee kanten op gaat. Die ene keer per jaar dat de buren een wat luidruchtig feestje hebben kan ik nog wel mee leven. Om als eerste stap de politie te bellen vind ik persoonlijk heel overdreven en toch minstens zo asociaal als herrie om 4 uur 's nachts. Neem eens de moeite om de mensen eerst te leren kennen voor je oordeelt (en oordelen doe je hier behoorlijk hard: "Zou het een genetische afwijking zijn of een gebrekkige inprenting in hun jeugd?"). Dit is net zo goed asociaal gedrag te noemen.

maw: nee ik maak me niet snel boos om het gedrag van anderen. Er moet heel wat gebeuren eer ik überhaupt geïrriteerd genoeg raak iets aan de situatie te willen doen. Laat staan om daadwerkelijk met stappen als politie te komen.
Ik vind het jammer dat mensen tegenwoordig zo snel klagen en niet eerst als volwassenen hun grieven uitpraten (en snel klagen doen we met z'n allen. Ik heb mensen bij de buren voor de deur horen schreeuwen omdat hun kinderen op de stoep aan het rolschaatsen waren en dit blijkbaar al te veel herrie maakte om 2 uur 's middags) maar dat is niet iets waar ik veel aan kan doen.
Ik kan me wel ergeren aan gedrag van anderen waarbij die ander weet van anderen dat ze er last van hebben en toch bewust of juist daar om exact zo door gaan. Gelukkig zijn dit soort mensen vrij zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor je eerlijke mening.
Ik weet wel waar deze buren wonen, maar weet hun huisnummer of postcode niet.
Ik ken ze in zoverre dat ze niet voor rede vatbaar zijn, beschonken waren, en juist riepen om "politie".
Ik heb naar mijn mening in alle redelijkheid gewacht tot het benaderen van de politie, om 4 uur 's nachts vond ik dat er een grens was overschreden.
Bovendien overtreden ze de wet en is het aan de politie om dan op te treden, en niet aan mij.
Een boze buurman in combinatie met beschonken a-socialen is als vuur bij een emmer buskruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap het punt heel goed. Ik speel bewust hier en daar advocaat van de duivel. Ik ga het ook niet goed praten. En ik weet heel goed dat sommige van de huisfeestjes van mijn studentenhuis behoorlijk luidruchtig waren. Niet goed natuurlijk maar op dat moment wel leuk. En we hebben zeker wel eens een buur langs gehad vanwege de herrie maar van ons weet ik dan dat we daadwerkelijk maatregelen namen. Dat deden we overigens niet bij een zeker feest toen een andere buurman om 11 uur met een honkbalknuppel aan de deur verscheen en brulde dat het minder moest. Wie een oorlog wil kan er 1 krijgen.... En sommige van onze buren hadden zeker geen hogere pet op van ons dan wat in in je vraag beschrijving uitmaak dat jouw mening over jouw buren is. Ik vind alleen dat een stukje zelfreflectie belangrijk is met dit soort dingen en van hier uit hoor ik maar 1 kant van het verhaal. En hoe je het ook wendt of keert: je kent zelf ook maar 1 kant van het verhaal (je bent zelf namelijk een zijde van het verhaal..). Ik ga mensen veroordelen voor ik beide kanten ken (en die ga ik hier niet horen).
Ik ken die buren uiteraard niet....
Wat ik hier zie is dat je zelf een erg sterke mening hebt over je buren. Ik ga niet beweren dat je een incorrect beeld hebt van die mensen maar ik denk wel dat je moet na gaan in hoeverre dat beeld klopt en in hoeverre vooroordelen een rol spelen.
Het deel van persoonlijk langs gaan vind ik wel heel sterk (had ook meteen het huisnummer en straatnaam opgeleverd). Eerst proberen er als volwassen mensen uit te komen.
In mijn ervaring zijn zelfs beschonken a-socialen nog wel te bepraten zolang je zelf rustig blijft. Het is wat moeilijker maar zeker mogelijk met de juiste argumenten (en misschien ook met de nodige hoofdpijn om met dronkenmans logica om te gaan. Iemand de kroeg uit praten is in mijn ervaring vermoeiender dan iemand er uit gooien maar geeft op termijn wel betere resultaten en ik heb beide wel eens moeten doen). Als dat niet helpt (of ze zijn zo lollig daarna het volume nog eens op te schroeven) is de politie langs sturen zeker een goed idee. In antwoord op de eigenlijke vraag: nee ik erger mij daar inderdaad niet snel aan. Maar ik ben vanuit de buurt waarin ik ben opgegroeid wel erger gewend en ik slaap niet minder goed met een feesttent naast de deur dan in stilte.... (en ik heb uitstekende oordoppen mocht het echt te gortig worden)