Waar komt het woord hippie vandaan?

Van welk woord is het afgeleid of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Ik neem dat je hippie bedoeldt als in

hippie zn. ‘persoon die zich door non-conformistisch gedrag en vredelievende levenswijze afzet tegen conventionele maatschappelijke opvattingen’.?

hieronder een uitleg

Nnl. hippies ‘id.’ [1967; WNT Aanv.], hippie [1973; Reinsma 1975]. Ontleend aan Amerikaans-Engels hippy, hippie ‘id.’, met als oudste attestatie these would be hippies [1953; OED] en afgeleid van hip, maar zie hierna.

Hippies waren in de jaren 1960 in de VS een waar fenomeen en sinds ca. 1967 in lichtere mate ook in Nederland. Nu ze geschiedenis zijn geworden, bestaat het woordt vooral nog als historische term

Eerder dan de hippie bestond eind jaren 1930 in het Amerikaans-Engels al de hep-cat ‘liefhebber van swingmuziek’ [1938; OED], ook hip-cat, samenstelling van hep, hip ‘op de hoogte, bij de tijd’ en cat in de betekenis ‘kenner, expert’.

De met het achtervoegsel -ster (zie → gangster) van hip afgeleide Amerikaans-Engelse term hipster, eerst ‘allesweter, slimme jongen’ [1941; OED] wordt daarna synoniem met hip-cat, hep-cat ‘jazzliefhebber’ [1956; OED], en krijgt dan ook de betekenis ‘moderne, opstandige jongere’ [1958; OED], waarna het synoniem wordt met hippie [1967; OED]; in de betekenis ‘moderne jongere’ is het ook ontleend als Nederlands hipster [1964; WNT Aanv.].

Het is zeker niet ondenkbaar dat hippie een verkorting is van hipster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Van het woord: hip, dat modieus, bij de tijd betekent. In het Engels was de oorspronkelijke betekenis: schrander, stijlvol. Oorspronkelijk in het Engels: hippy, in het NL hippie:

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hippie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen staan er niet bij stil waar dit woord eigenlijk vandaan komt en daar moeten zij zich zeker niet voor schamen, want die ignorante hippies weten het zelf niet. daarom is het mijn plicht om een waarheidsgetrouwe etymologische verklaring te geven voor het woord hippie.
Hippie komt van het woord hypocriet, maar omdat de hippies dat een veel te moeilijk woord vonden om uit te spreken en op te schrijven maakten ze er dan maar hippie van.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van het woord hypocriet kan het juist niet afstammen, de hippies en de provo's provoceerde juist door hun gedrag de wereld te laten zien hoe hypocriet de mensen (nog steeds) zijn. De hippies deden dat op een vreedzame wijze de provo's waren niet bang voor een knokpartijtje met politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een zeldzame onzin. Stukje anti-hippie-propaganda ofzo ?? Iedereen die voor pakweg 1970 geboren is, weet precies waar het woord voor staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toch...
Ik geef een + omdat er ergens (vele jaren later) wel een grond van waarheid in huist. Vele jaren later is een groot percentage van de toenmalige hippies immers gezwicht voor datgene wat ze destijds bevochten.
Vele van de toenmalige hippies zijn thans multi-miljardairs, managers of grootgrondbezitters enz. We moeten verder niet té zwaar tillen aan dat woord hypocriet.
Het is gewoon een woord om weer te geven dat bij bepaalde personen niet alles daadwerkelijk verlopen is zoals ze aanvankelijk met veel ophef en uit toenmalige overtuiging hebben aangekondigd. De hippies van weleer waren tenslotte ook naïef op hun manier, wisten zij toen veel dat je zowel van de natuur, van mensen als van geld en materiële zaken kan/mag houden, toch?! Yes You van have it All!
en
Yes, You can Love it All! Because it is all part of the Game! So... Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou een punt hebben / verdienen als de term "hippies" vele, vele jaren later aan deze groep gegeven zou zijn. De term stamt echter uit de tijd, dat deze mensen 'hip' waren. Eerder is de defintie/betekenis dis we NU aan het woord 'hippie' geven nu gekleurd door de hippie uit die periode. En mensen die nu (nog) zo leven zijn volgens de terminologie uit de modewereld allesbehalve "hip". De bron is gewoon een flauwe, maar vast leuk bedoelde nonsens-tekst die NIETS met de etymologie van het woord hippie te maken heeft, hoe ludiek men het ook mag vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"ignorante hippies weten het zelf niet." ???
Onwetende hippies weten het zelf niet... Jaaa, ja. :)