Als ik overlijdt, hoe weet een ziekenhuis dan dat ik donor ben?

Ik heb mij zojuist geregistreerd als donor. Mijn vraag is: stel dat ik zomaar kom te overlijden. Hoe weet een ziekenhuis dan of ik wel of niet donor ben als ze bijv. mijn ouders niet te pakken krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar je hebt je geregistreerd als donor? dan is het toch duidelijk dat het ziekenhuis erachter komt dat je donor bent omdat je bent geregistreerd?

Antwoorden (2)

Als je al dood bent is er weinig haast mee, meestal lig je eerst een aantal uur als hersendood op de ic, in die tijd worden allerlei testen gedaan om te kijken of je wel echt hersendood bent. Meer dan tijd genoeg om jouw naam en geboortedatum op te zoeken in het donorregistratiesysteem dus.

Toegevoegd na 56 seconden:
Zolang het ziekenhuis geen contact heeft met familieleden zullen ze EN de stekker er niet uittrekken EN geen organen uitnemen overigens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Iemand krijgt een donorcodicil hierop staat dat je donor bent. Als dat er is dan is dood gewoon dood en kunnen ze organen verwijderen. Ze kunnen niet lang wachten anders zijn de organen niets meer waard na het overlijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand van wie gedacht wordt dat die donor kan zijn is hersendood en wordt in leven gehouden door machines, geen probleem om een uurtje te wachten hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over ouders dus ik neem aan dat het hier niet om een volwassene gaat.
ronron1212
10 jaar geleden
Iemand kan ook gewoon overlijden door hartstilstand of andere oorzaken hoeft niet alleen hersendood te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: als je dood aan komt in het ziekenhuis hebben ze al niets meer aan je organen, alleen wellicht nog de weefsels en heel soms een lever of nier. Als je hersendood bent kunnen ze de organen nog lang goed houden. https://www.mst.nl/onzeorganisatie/orgaandonaties/wanneer_mogelijk/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
NOG duidelijker: als je hersendood bent op de IC natuurlijk, dan kunnen ze je organen goed houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron, ik lees nu jouw reactie: in dat geval kun je dus al bijna geen donor meer zijn. Soms alleen nog van weefsels.
ronron1212
10 jaar geleden
Als je in het ziekenhuis overlijd kan er dus snel gehandeld worden dit voor alle duidelijkheid.
Wat je kunt doen is een klein briefje in je portemonnee bewaren met het opschrift ''Ik ben donor''. En je kunt ook aan verdere familie en vrienden dit vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zullen echt niet van een briefje uit gaan, ze moeten toch eerst zekerheid hebben via het donorregister.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat briefje is echt niet nodig. Als er iemand overlijdt die donor kan zijn dan is een arts verplicht het donorregister te raadplegen.