De termen D-Day en H-Hour worden gebruikt om respectievelijk de dag en het uur aan te duiden waarop een operatie zal plaatsvinden. De letters zijn afgeleid van de Engelse woorden waarvoor zij staan: "D" voor "day" (dag) en "H" voor "hour" (uur). Net zoals het uur "U" in het Nederlands. Er is slechts één D-Day en één H-Hour voor alle deelnemende troepen die aan dezelfde operatie deelnemen. Het spreekt voor zich dat H-hour plaatsvindt op D-Day. De term D-day heeft geen bijzondere betekenis. Er worden echter wel vele betekenissen aan gegeven, zoals Decision Day (Beslissingsdag) of Disembarkation Day (uitlaad dag), dit zijn echter Backroniemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben blij met dit antwoord, dat decision en dergelijke is een veelvoorkomende misvatting inderdaad.

Andere antwoorden (4)

Ha, die Hamabo;

D-day was kort voor 'Decision day'. Het waarom is natuurlijk duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Desicion-Day.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Debarkation Day