Waarom is een ambtenaar in functie beledigen erger dan mijn buurman uitschelden...

...als we volgens de wet allemaal hetzelfde zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is allebei even erg, maar je buurman deelt tenminste geen boetes uit! (tenzij...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Wout "rechts" wil toch zo min mogelijk bemoeienis van de staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechts (of eigenlijk liberaal) is voor een 'nachtwakersstaat', dus de overheid zorgt voor leger, politie en dijken en de rest wordt geregeld door middel van vraag en aanbod. Overigens past de PVV niet onder de noemer liberaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Woutb, bedoel je dan niet anarchistisch of minarchistisch libertarisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, het liberalisme is eigenlijk een doorontwikkelde vorm van het libertarisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, is een beetje een woordkwestie dan denk ik, maar dan heb je het toch over datgene wat ik dacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, deze vraag en net las ik een vraag over het uitschelden van de politie? Je bent een boefje hoor :)

Het beste antwoord

als mens zijn we gelijkwaardig, in functie niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat die ambtenaar met zijn werk bezig is, verdient hij volgens de wetgever extra bescherming. Hij voert alleen zijn werk uit, in principe vanuit het oogpunt om de maatschappij te dienen en mensen te helpen. Bovendien komt hij vaker in lastige situaties terecht.

Ik vind het wel logisch, je bent toch niet goed bij je hoofd als je een ambulancebroeder, agent of brandweerman gaat lopen uitschelden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,ik ken wel situaties waarin ik een politieman zou willen uitschelden hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En komt dat dan doordat die politieagent iets fout doet of omdat jij iets fout hebt gedaan en daarop aangesproken wordt door die politieagent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Maar ik begrijp Colinda donders goed. Het is immers nooit leuk om een (onterechte) bekeuring te krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in, ik heb ook wel eens staan koken tegenover een agent. Maar ik ben toen niet gaan schelden. Had wel achteraf gehoopt dat ik zijn dienstnummer of naam had gehad, dan had ik namelijk echt een klacht ingediend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn echt Kl.....n van agenten hoor! En dan heb ik het niet over de ter goeder trouw zijnde agenten die er ook zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het heeft vaak niets met iets fout doen te maken,ze moeten gewoon hun target halen aan bekeuringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Woutb. Je kunt een agent gewoon vragen om zijn legitimatiebewijs, dat is hij je (behoudens uitzonderingen, namelijk als de aard van de situatie zich er op dat moment tegen verzet) op zich verplicht. Echter bij een arrestatieteam of een andere speciale eenheid kan het zijn dat je het met met een registratienummer zult moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lodewijk, je hebt helemaal gelijk. Op dat moment kookte ik alleen zo van woede dat ik niet meer helder kon nadenken. Ik was echt furieus, zelden zo boos geweest. Ach ja, ik kan niet goed tegen discriminatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ook net een plusje van me gehad, want je antwoord klopt m.i. gewoon. Ik vind alleen wel dat met name de agenten meer zouden moeten kunnen hebben op het gebied van belediging. En ja, discriminatie en ander wangedrag (zowel van burger als overheid) is ook iets waar ik een enorme hekel aan heb.
Erg eenvoudig...
De grondwet bepaalt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld."
Er is (bij wet) een verschil tussen een burger en een ambtenaar. Dus er is geen sprake van een gelijk geval. Een ambtenaar vertegenwoordigt de overheid (de staat). Als je een ambtenaar beldedigt, beledig je niet die persoon, maar de overheid die door deze ambtenaar wordt vertegenwoordigt.
En dat pikt de overheid niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat zij met hun werk bezig zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je iemand uitscheld om wat hij doet, niet om wie hij is. Daarom is het erger. Als het namelijk niet verboden zou zijn, zou het beroep van agent een stuk onaantrekkelijker zijn.