Ik woon in Antwerpen: Is er overal zoveel stress, drukte, verkeersagressie, arrogantie, chaos en vervelende mentaliteit van 'ikke eerst'..

Is er vb een groot verschil in mentaliteit, tijdsbeleving, .. als je Antwerpen vergelijkt met Limburg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja in grote steden heerst er inderdaad meer het "ikke" mentaliteit. Daarintegen denk ik dat in de kleine dorpen er meer sociale controle heerst. Ook daarin kan je het gevoel hebben dat je vastgehouden/gecontroleerd wordt. En kan je het gevoel hebben dat je op je hoede moet zijn.

Dus mijn ideale omgeving zou zijn een beetje van beide. Vrij genoeg zonder stress en drukte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als er teveel mensen op een te kleine oppervlakte wonen zal het een dagelijks gebeuren zijn.
kijk je b.v. naar australie daar hebben de mensen ruimte zat en zal alles veel gemoederlijker gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom maar in Zeeland wonen, dan gaat er een wereld voor je open.
Minder stress, vrijwel geen verkeers agressie en helemaal geen drukte.
Antwerpen is een van de meest stressvolle steden.
Leuk voor een dagje winkelen en dan snel weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet het verschil tussen Antwerpen en Limburg maar ik kan je wel vertellen dat de mens naar mijn beleving vriendelijker is bij rustigere omgevingen.

Ik woon in Vlagtwedde (3400 inwoners) en ga in Groningen (170.000 inwoners) naar school. Het verschil in verkeer, drukte, arrogantie en mentaliteit is verbazingwekkend. In het dorp zeg ik gedag tegen ouderen en waarderen ze het als je ze even tijd gunt in bijvoorbeeld de supermarkt en bij het oversteken. In de stad word ik opzij geduwd door een oudere die van mening was meer recht te hebben op een plek in de trein.

Mensen die dicht bij elkaar zitten raken geïrriteerd en worden ze roekeloos, ik zal ook nooit in de stad gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwerpen vind ik een vriendelijke stad, zeker als je het vergelijkt met Amsterdam. Wees blij dat je in Antwerpen woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen in grote steden merk je dat vaker omdat daar meer mensen zijn, dus de kans groter dat je daar iets van merkt.

Maar ook al woon in je in een dorp of gehucht; er zullen altijd mensen zijn die denken dat zij de enige zijn die het druk hebben en proberen voor te dringen of agressief zijn in het verkeer.

Voor mij een reden om in het bos te gaan wonen; nog minder mensen dan in het dorp, dus nog minder stress. Alleen de vogels maken ruzie om een vetbol of pindanetje :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar ook daar kom ik soms mensen tegen die niet willen wijken op de bospad omdat zij vinden dat ik aan de kant moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga een tijdje in Amsterdam wonen. Dan ben je blij als je weer in Antwerpen bent.
Je waant je van de hel in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk nadeel heb zijn voordeel...

De plek waar je nu woont heeft misschien minder leuke kanten. Dat de plek waar je vandaan komt, dat ook had, is soms moeilijker te doorzien, want die kant heb je voor lief genomen.

Antwerpen ken ik niet zo goed, maar ik heb vrienden die deze stad juist roemen om de bijzondere en leuke sfeer (er wonen niet voor niets zoveel mensen :-).
Wat die sfeer is, kan je alleen maar leren van de mensen die van de stad houden. Als je de stad van hun kant leert zien, blijkt het 'ikke eerst' ook een ruimte aan jou te kunnen geven die je nog nooit eerder hebt mogen ervaren.

Toch kan het zijn, dat je er helemaal nooit niets mee kan. Als je dan op zoek wilt naar rustige grotere steden zijn Den Haag (rond het centrum, in buurt van de zee), Nijmegen, Groningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1) Veel heeft te maken met het egoisme van de mensen. En in een groot-stad heb je dit nog meer omdat de mensen mekaar niet kennen.
2) Bovendien bevinden zich in de grootsteden vele bedrijven d.w.z. mensen zijn in rush om op tijd te zijn voor hun werk of om 's avond zo snel mogelijk naar huis te gaan.
3) In een groot-stad heb je ook meer verkeerslichten --> opstoppingen, mensen die door rood rijden, voorrang van rechts.

Kortom ....allemaal ingredieten voor een lekkere stress-coctail.

Heeft dus weinig te maken met Antwerpen. Rijd maar eens rond in Brussel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is echt wel heel erg in A'pen.Maar de gemiddelde Antwerpenaar denkt dan ook dat A'pen het centrum van de wereld is...Vriendelijkheid is niet één van hun sterkste kanten.Spijtig, want het is een heel mooie stad.